-گاه براي بعضي دروس مي توان يک متن معلم ساخته آماده کرد که حاوي جملاتي باشد از کلمات مشکل ساز درس قبل و درس جديد و کلمات سازنده ي متن املا قبلاً تدريس شده باشند. سپس متن را روي تابلو مي نويسيم و معلم يک بار با صداي بلند از روي آن مي خواند و دانش آموزان با دقت به تلفظ معلم گوش مي دهند.سپس متن املا را از روي تابلو پاک کرده و معلم متن املا را به صورت گروه هاي اسمي و فعلي کامل (نه به صورت کلمه کلمه)قرائت مي کند و دانش آموزان مي نويسند.در آخر تصحيح و خطاي املايي کلاس را جمع بندي مي کند .بدين ترتيب که غلط ها را روي تخته مي نويسد.(بدون ذکر نام دانش آموز) و اگر غلطي تکرار شده بود جلوي آن علامت مي زند.
2-روش ديگر استفاده از املاي سفره اي است که باعث تنوع ،شادي و نشاط در زنگ املا مي شود .براي اين کار به نمازخانه مي رويم .به هر گروه سفره ي يک بار مصرف داده اعضاي گروه دور سفره نشسته و متن املا را مي نويسند .سپس هر گروه با گروه ديگر جاي خود را عوض کرده و املاهاي يکديگر را صحيح مي کنند(با نظارت آموزگار).گاه سفره ها را به ديوار کلاس مي زنيم و گاه املا هر يک را چيده و هر کس املاي سفره اي خود را با شور و نشاط به خانه مي برد.
3- گاه مي توان کلماتي از درس را که مشکل آفرين هستند استخراج کرده در برگه اي نوشت و از دانش آموز بخواهيم بعنوان تکليف خانه براي هر کلمه ،يک جمله از متن درس و يک جمله از ذهن خود بنويسد.
4-بعد از يک بار خواندن از روي درس ،دو تا از دانش آموزان پاي تابلو مي آيند و يکي چشم ديگري را با دست مي گيرد و به او مي گوييم مي خواهيم ببينيم با چشم بسته تا چه اندازه مي تواني کلمه هايي را که در درس آمده و از نظر خودت مهم هستند روي تخته بنويسي و به اين ترتيب با شيوه اي بازي گونه درس را مرور و املاي آن را پاي تخته تمرين مي کنند.
5- قبل از املا گرفتن از درس هايي که ارزش املايي دارند (مشکل هستند)اعضاي همه ي گروه ها کنار هم قرار مي گيرند و کلمه هايي را که در آن درس آمده و يادشان مي آيد مي نويسند.هر گروه که کلمات بيشتري بنويسند دفترهاي ديکته ي آن ها زودتر صحيح مي شود.
6-روش املاي گروهي: گروه کنار هم قرار مي گيرند و هر کدام ار اعضاي گروه چند خط از املا را مي نويسد و نمره براي همه ي گروه محسوب مي شود.
7-روش جايگزيني کلمات در جاي خالي ،براي مثال: ((در جايي شنيده بودم که در اروپا .......... اختراع شده است))
8- املاي پاي تخته اي :مثال((کلمه ي منتظر را به صورت (ظ،ن،ت،م) روي تخته مي نويسيم و بچه ها بايد آن را تکميل و ترکيب کنند.
9-جمله هايي را روي کارت هايي نوشته و بين گروه ها توزيع مي نماييم ،سپس کارت ها را جمع آوري کرده و از آن ها خواسته مي شود که جمله هايي را که به ياد دارند بنويسند.هر گروه جمله ي بيشتري در حافظه ي خود نگه دارد و بنويسد،امتياز بيشتري مي گيرد.
10- براي تقويت حافظه شنيداري و ديداري آن ها نام يکي از درس ها را مي نويسيم و سپس هر گروهي که بتواند تعداد کلمات بيشتري مربوط به آن درس بگويد يا بنويسد امتياز مي گيرد.
شيوه هاي آموزش املا يا انواع املا
· املا به صورت گروهي:الف)دانش آموزان به گروه هاي چندنفره تقسيم شوند واز هرگروه خواسته شودمتني املايي آماده کنند.ازمتن هرگروه قسمت هايي راانتخاب کرده ،به صورت يک متن پيوسته ديکته شودتابچه ها بنويسند. امتياز حاصل نيزبراي افرادگروه درنظرگرفته شود.ب)دراين فعاليت دانش آموزان به گروه هاي دوياسه نفره تقسيم مي شوند ومتن املا توسط يکي از آنان نوشته مي شودوتمام اعضاي گروه درنوشتن صحيح کلمات همکاري مي کنند.امتياز نويسند?املا براي همه ي اعضاي گروه منظورمي شود.دراين تمرين پيشنهادمــــــــــــــــــــي شود نويسنده ي متن املا دانش آموزان ضعيف هرگروه باشد وبين دودانش آموز ديگرگروه قرارگيردتادروي اعتمادبه نفس کافي به وجودآيد.
· املاي خطابه اي:فراگيران درگروه به يکديگر املا مي گويند يااوليا،خواهر وبرادر درمنـــــــزل املا گفته مي شود وتصحيح توسط گوينده صورت مي گيرد.دراين نوع املا تثبيت يادگيري املايي وصحيح نوشتن واژه ها مدنظراست.
· آموزش املا هنگام تدريس متن کتاب فارسي:دراين فعاليت بعداز مراحل اوليه ي تدريس،کلمات مشکل دواملايي را روي تابلوي کلاس مي نويسندوازدانش آموزان مي خواهند به صورت شفاهي براي آن کلمه ها هم خانواده،متــــــــــــرادف،متضادشبکه ي معنايي و.....بگويند ويا جمله سازي نمايند،درصورت درست بودن موارد،آنهاراتشويق کنند.
· کامل کردن جمله براي تقويت املا:چندجمله روي تابلوي کلاس نوشته مي شود.به طوري که جاي يک کلمه بايددرجمله خالي باشد.تعدادي کارت کلمات که شامل خودکلمه،معني کلمه،مخالف کلمه،وهم خانواده ي همان واژه که روي کارت هاي مختلف که از قبل نوشته شده است رادراختيار گــــــــــــــــــــروه هاقرارداده مي شودوسپس ازآنهاخواسته مي شودوباتوجه به جمله ،واژه ي مناسب راازبين کـــــــــارت کلمه ها پيدا کرده،ودرجاي خالي قراردهندويکبارجمله ي کامل رابخوانند.دراين فعاليت سعي شود از دانش آموزاني که درکلمات موردنظر اشکال دارند استفاده شود.درصورت درست بودن جمله دانـــــــــــــــش آموزان تشويق شوندوبه آنها امتياز داده شود.
· بازي املايي«نصف ديگرم کجاست»:اين فعاليت مي تواند به صورت فردي ياگروهي انجام گيرد.معلم يک جمله راانتخاب کرده،آن جمله رابه صورت کلمه کلمه روي کــــــــــارت مي نويسدوبين گروه هاتقسيم مي کند.وپس هرجمله رابين بچه هاي گروه تقسيم مي کند.سپس جمله ياجمله هاي موردنظررا روي تابلو مي نويسدوازهرگروه مي خواهدکارت مربوط به جمله راروي تابلو نصب کند.هرگروهي که بتواند جمله ي خودراسريع تر کامل کند برنده است وتشويق مي شود.
· مسابقه ي املا روي تابلو:آموزگارکلمه ياعبارت ياجمله ي کوتاه رابيان مي کند؛هرگروهي که زودترآنراروي تابلو يادفتربنويسد امتياز مي گيرد.
· املاي مشارکتي:الف)دانش آموزان به گروه هاي مختلف دوياسه نفري تقسيم مي شوند.آنها بايديک دفترداشته باشندويک خط،يک خط متني که معلم مي گويد بنويسند.امتياز حاصل نيزبراي افرادگــــــــــــروه درنظرگرفته مي شود.ب)دانش آموزان به گروه هاي سه نفري تقسيم شوند وسپس يک نفربه عنوان گوينده تعيين شوددانش آموزي نويسنده ودانش آموزديگربه عنوان ناظرانتخاب شوندودرضمن نوشتن ناظربه نويسنده ياري رساند.
· املاي سنتي:املاي سنتي به صــورت خطابه اي به دانش آموزان گفته مي شودوتصحيح توسط معلم يادانش آموزان صورت مي گيرد.
· تهيه ي متن ازغلط هاي املايي دانش آموزان:(گفتن املا ازغلط هاي املايي چهارياپنج جلسه ي قبل دانش آموزان)دراين فعاليت،هرماه يکبارازميان کلمه هايي که دانش آموزان درمتون املايي يک ماه قبل غلط داشته اند،متن املايي جديدي فراهم مي شود وبه کلمه هاي درست آن ،نمره اختصاص مي يابد.
· املاي تصويري:از دانش آموزان خواسته مي شود تصويردرس را به صورت گروهي تهيه نمايند وکلمه هاي مهم همان درس رابه صورت پراکنده دراطراف تصوير بنويسند،به طوري که ازدور خوانده شود.تصويرراروي تابلو چسبانده وازدانش آموزان به صورت تصادفي خواسته شودتاکلمه هارا بخوانند وسپس دردفتر ياورقه بنويسند.
· بازي باکلمه ها:کلمه هاي جديد درس به طورجداگانه روي مقوايي به اندازه ي20x10نوشته شودودرطرف ديگر مقوا کلمه هاي هم معني،مخالف ياهم خانواده را به طورمناسب درج گردد.ازاين کارت هاي کلمه براي بازي هاي گروهي يافردي ،تقويت سرعت خواندن درکلمه ها،کامل کردن جمله،ساختن جمله ،شمردن کلمه درجمله وتمرين وتکرار کلمه استفاده مي شود.
· استفاده از بريده هاي روزنامه:هرکدام از گروه ها چندورق روزنامه يامجله راباخود به کلاس بياورندسپس ازآنهاخواسته شود تاکلمه هاي درس راپيداکنندوباقيچي آنرا جداکرده دردفتر،کنار هم بچسبانندوجمله هاي جديدي درست کنند.هرگروه که بتواندجمله هاي طولاني تروبامعناتردرست کند امتياز بيشتري مي گيرند.
· املاي بدون نقطه:ازمتني که ازقبل آماده شده است کپي گرفته شود به طوري که درآن متن نقطه هاي موجوددرکلمات حذف شوند.سپس ازدانش آموزان خواسته شودتامتن رانقطه گذاري کنند.
· املاي تلفيقي: گفتن املاي تلفيقي ازکلمه هاي مهم تمام مواددرسي به صورت يک داستان کوتاه ازقبل تعيين شده،به طوري که دربچه ها ايجادرغبت وعلاقه کرده تافراگيران ضمن نوشتن املا علاقمندبه جمله هاي بعدي شوند.
· املاي جمله نويسي:دراين روش معلم بيست کلمه ازمتن درس انتخاب کرده،روي تابلوي کلاس مي نويسدوازدانش آموزان مي خواهدباهرکدام ازکلمه ها دردفترخودجمله بسازند.پس ازتصحيح امـــــــــــــــــــــــلاي دانش آموزان،باانتخاب معلم چندنفرجملات خودرا براي دانش آموزان ديگرمي خوانند.
· پيداکردن کلمه هاي پنهان:آموزگارچندکلمه رامي نويسدوزير ليوان هايي پنهان مي کند وسپس ازدانش آموزان مي خواهد تاآنهاراپيداکنندودردفترخود ياتابلو بنويسند.
· املابه صورت نقاشي:درزنگ نقاشي دانش آموزان دردفترنقاشي يادردفتراملا،يک نقاشي به دلخواه مي کشندودرزنگ املا روي آن نقاشي کلمه هاي مربوط به تصوير را مي نويسنديادرکنارنقاشي املامي نويسند.
· قرائت املابه صورت گروهي:هريک ازدانش آموزان جمله اي ازمتن رابراي کل کلاس مي خوانندوهمگي از آن املا مي نويسند.
· املاي حفظي:مـــــــــــــــــــــــعلم متني رادراختياردانش آمــــــــــــوزان قرارمي دهدتاقبلاًآن رابخوانندودرروزاملا هرچه به ياددارند بنويسند.
· املاازطريق تجزيه ي کلمات:چندجمله به دانش آموزان داده شودودرپايين صفحه جدولي رسم گرددتادانش آموزان کلماتي راکه درآنها دچارمشکل هستندبه صورت حرف به حرف درجدول بنويسند.
· املاي کامل کردني:الف)متني آماده شودوجلوي کلمات کليدي،فضاي خالي درنظرگرفته شود.سپس ازدانش آموزان خواسته شودتــــاهم معني وياهم خانواده ي آن کلمه نوشته شود. ب)دراين فعاليت معلم مي تواندکلمه هاي تازه ي يادشواردرس رااز متن املا حذف کرده وپس ازگفتن املا،کلمه هاي حذف شده را برروي تابلو بنويسد وازدانش آموزان بخواهد تاکلمه هارا باخودکارقرمزيارنگ ديگري درجاي مناسب خودقراردهد. پ)به تعداددانش آموزان متني راکپي کنيد به طوري که چندکلمه که داراي ارزش املايي است به صورت جاخالي درمتن قرارگيرد.آن گاه معلم متن اصلي رابخواندوازدانش آموزان بخواهد تاجاهاي خالي راپرکنند. ت)تعداد20يا30کلمه انتخاب مي شود به صورت نامنظم دربالاي صفحه نوشته مي شود.همچنين متن املاراپايين آن نوشته جاي اين کلمات رادرمتن املا خالي مي گذاريم.سپس متن املا توسط معلم خواند مي شود پس ازتلفظ کلمه ي موردنظر،معلم به دانش آموزان توصيه مي کندکلمه ي موردنظررا ازکلمه هاي بالاي صفحه پيداکنند ودرجاي خالي قراردهند.
· املاي آهنگين:( زنگ املا به صورت شادوخندان)بعضي از جمله هاراباصداي جانداران وافرادمختلف ازنظرريتم واهنگ بيان کرده تامتن املا براي آنهادلچسب وبدون دلهره باشد.
· املاي آبي:درظرفي پرازآب ازدانش آموزان خواسته مي شود تاباانگشت کلمه هايي راکه ديکته مي کنيدبنويسند.
· کامل کردن املا باکمک حافظه:املايي به صورت متن تهيه گردد وحدود20کلمه راکه ارزش املايي دارند به صورت جاي خالي درمتن درنظرگرفته شود.سپس دانش آموزان بااستفاده ازدانش خودشان کلمه هارادرجاي خالي جايگزين کنند.
· املاي ذهني:متن املابين گروه هاتوزيع شودوبعدازچنددقيقه مطالعه جمع آوري گردد.سپس ازدانش آموزان خواسته شود تاکلمه هايي راکه درذهنشان باقي مانده است راروي دفترياورقه يادداشت کنند.
· قرائت املا توسط دانش آموزضعيف:معلم متني رابه دانش آموزي که انتخاب شده است مي دهد وبه اويک هفته فرصت داده شود تامتن رامرور کند ودرروزي که زنگ املا است آن متن رابراي دانش آموزان ديگربخواندوآنها گفته هاي اورابنويسند.
· املاي جمله نويسي روي تابلو:معلم مي تواند کلمه هاي راکه ارزش املايي دارند روي تابلو بنويسد ودانش آموزان نيزازروي آنها بخوانند وبنويسند.
· نوشتن املا به وسيله ي آب:يک ظرف خالي مايع ظرفشويي يابطري نوشابه ي خانواده پراز آب شود وازدانش آموزان خواسته شود درحياط مدرسه يامنزل به وسيله ي آب برروي زمين بنويسد.
· املاي پرده اي:بين تابلوي کلاس ودانش آموزان پرده اي نصب شود.معلم ازروي متن مي خواند دانش آموزان روي تابلو مي نويسند.درپايان پرده راکنارزده دانش آموزان املاي خودشان رابه کمک معلم ازروي تابلوي کلاس تصحيح مي کنند.
· املاي پــــــــــــاتخته اي:ازدانش آموزي خواسته شودپاي تابلو بيايدومعلم متني راقرائت کندودانش آموزروي تابلو بنويسد.هم زمان دانش آموزان ديگرمطالب املاراروي دفتربنويسندواگرنوشتن درست کلمه اي رانمي دانند ازروي تابلو نگاه کنند.
· املاي يـــــــــــــــادسپاري:املاي حفظي که درماههاي آخرسال تحصيلي توصيه مي شود.دراين زمان دانش آموزان ازلحاظ قدرت تفکرويادسپاري مطالب توانمندترشده اندومي توانند مطالب فراواني رادرحافظه ي خود نگه دارند.ازدانش آموزان خواسته شود متن درس را بدون نگاه کردن به کتاب دقيقاًمثل آن بنويسندوسپس از روي کتاب موردنظر،املاي خودراتصحيح کنند.
· املاي سنبــــــــــــــاده اي:ازدانش آموزان خواسته شودکلمه ي موردنظررا باشيءاي مانندسنباده ياموکت درست کنند وباانگشتان دست آن رالمس کنند.«اين نوع املا بيشتر براي دانش آموزان کلاس اول انجام مي شود».
· املاي جدولي به صورت مسابقه :متني دراختيارگروه قرارگيرد تاکلمه هاي مهم آن رابه خاطربسپارندسپس روي تابلوي کلاس جدولي رسم شودتاهرگروه بتوانند کلمات مربوط به متن را بنويسند.هرگروهي توانست کلمه هاي بيشتري به طورصحيح يادداشت کند امتيازمي گيرد.
· کامل کردن متن:معلم ازروي متن املا مي گويداماکلمه هاي راکه ارزش املايي دارند.نمي گويدتادانش آموزان باتوجه به متن خوانده شده ي درس وباتکيه برحافظه آنها را بنويسند.
· املاي کــارتي:هردانش آموزدريک ورقه ي کوچک ياکارت،جمله اي ازدرس رامي نويسدوجاي يک يادوکلمه راخالي مي گذارد.اين کارتها درکلاس پخش مي شودکه هرکس بايدآنراکامل کند.
· املانويسي به کمک فرمانده:به هردانش آموز 10تا20کلمه داده شود(روي کارت ياکاغذکوچک نوشته شود)وآموزگاردرحياط مدرسه به عنوان فرمانده،کلمه اي رابلندبگويدودانش آموزان بايد ازبين کلمه هاي خودشان آن کلمه راپيداکنندوبه فرمانده تحويل دهند.
· نوشتن املا به کمک آينه:آموزگارمتني راآماده مي کندوبعضي از کلمه رابرعکس مي نويسدبچه هادرهرگروه به کمک آينه آن رامي خوانند وشکل صحيح آن رامي نويسند.
· املاي گروهي روي تابلوي کلاس:يک گروه چهارنفره را پاي تابلوي کلاس آورده وبنابه انتخاب خودشان چشمان يکي ازفراگيران رابسته سپس متني توسط يکي ازاعضاگروه قرائت مي شود.آن فردباچشم بسته روي تابلوي کلاس مي نويسدوديگراعضاي گروه جهت نوشتن حروف ونقاط وعلايم نگارشي اوراراهنمايي مي کنندتاتمام افرادگروه بتوانند امتياز خوبي کسب کنند.
· املاي خـــــــــــــوشه اي:معلم يک کلمه بگويد وازدذانش آموزان بخواهدتاباشنيدن اين کلمه هر واژه ياعبارتي راکه به ذهنشان مي رسد بنويسند.
· املاي شــــــــمردني:متن املاروي تابلونوشته شود وبه صورت شمرده شمرده خوانده شود.سپس تابلوپاک شود واملاگفته شود.
· املاي رونــويسي:کلمه هاي ازمتن درس روي تابلو نوشته شود وبه دانش آموزان يادآوري شودهنگام نوشتن املا درصورت برخوردوبه يادنياوردن آنها به اين کلمه ها به تابلو نگاه کنندوشکل صحيح آن رابنويسند.
· طبقه بنــــــدي کلمه ها:ازدانش آموزان خواسته شودتاکلمه هاي راپيداکنندکه حروف معيني داشته باشند.مثلاًتشديديانشانه ي «ظ»وآنهارابنويسند.
· املابه صــــــــــــــــــورت قصّه:قصّه اي رابراي دانش آموزان بگوييدتاآنهابه دقّت گوش دهندوهرآنچه را ازآن فهميدندروي کاغذبياورند.
· املابه صورت بــــــــــــــــــازي:درموزائيک هاي کلاس ياحياط مدرسه،جدول حروف الفبا باگچ کشيده شود.کلمه هايي که قبلاًروي کارت هابه صورت جداگانه نوشته شده ودرون پاکت نامه قراردارد،موجودباشد.هردانش آموزيک پاکت راانتخاب مي کندوآموزگارکلمات داخل آن رامي خواندودانش آموزباپريدن درخانه هاي جدول،آن کلمه رانشان مي دهد.مثلاًدرکلمه ي «احتياط»دانش آموزبايدروي خانه هاي (ا – ح – ت – ي – ا – ط)بپرد وآن کلمه رامشخص کند.
· املابه صورت خلاصه نويسي:نوشتن املابه صورت خلاصه نويسي يک روان خواني يامتن درس ياکتاب قصّه وتصحيح آن توسط معلم.اين فعاليت موجب تقويت انشانويسي درفراگيران نيزمي شود.
· املاي بـــــــــــي صدا:اين املا مي تواند برتقويت هوش ديداري وفضايي دانش آموزان بيفزايد.بچه هابايدابتداخوب به لب هاوحرکات صورت نگاه کنندسپس کلمه ياجمله ي مناسب رابنويسند.درحقيقت معلم مانندکسي است که براي افرادناشنوا املامي گويد.البته بهتراست معلم همان طوري که کلمه رابي صدامي گويددرفضانيزبنويسدتادانش آموزان بانگاه به آن کلمه هارابنويسند.
· املاباکلمه هاي مشتـــــــــــرک:هرگروه 10کلمه ي جديدازدرس انتخاب کندونماينده ي هرگروه آنهارا روي تابلو بنويسد.بعدبه کمک معلم ودانش آموزان کلمه هاي مشترک همه ي گروه هارا انتخاب کرده روي تابلو بنويسند وبه مدت يک هفته درديدرس همه ي دانش آموزان قراردهند وبقيه ي کلمه هاراپاک کنند.
· املاي مشـــــــورتي:دانش آموزان گروه بندي شوندوازهرگروه خــــــــــــــــــــــــــــــواسته شوديک قسمت ازمتن راانتخاب کنند.بعدازمشورت،کلماتي راکه به نظرآنهامهّم است انتخاب کرده روي کاغذبنويسندوپس ازاتمام آن،گروه هاکلمه هاي خودرا باهم جابه جاکنندوهرگروه اين کلمات رادرمتن کتاب پيداکنند.
· املاي تصويــــــــــــري:متن داستاني انتخاب شودوکلماتي راکه موردنظراست به صورت تصويري تنظيم شود.سپس متن دراختياردانش آموزان قرارداده شودتاباکمک آن نام آن تصاويررابنويسند.
· املاي پوشيده: متني ازقبل تعيين شده روي تابلوي کلاس قبل ازوروددانش آموزان به کلاس توسط معلم نوشته مي شود ودرصورت امکان پوسترياپرده اي روي آن به کمک کش وگيره زده مي شود پس از جايگزيني فراگيران پرده راکنارمي زنند وبچّه هامتن راصامت خواني مي کنند ويايکي ازفراگيران روخواني مي کند.معلّم بايددقت نمايد که کسي يادداشت برداري نکند سپس بعدازروخواني،متن راپاک کرده وهمان متن رااملا مي گويد.
· تمرين کلمه به صـــــــــــــــــــــورت مجسم:معلم کلمه اي را مي گويدوازهمه ي بچه ها مي خواهدباانگشت اشاره آن رادرفضابنويسندسپس ازدانش آموزي مي خواهد همان کلمه را روي تابلو کلاس بنويسد تااگر دانش آموزي آن رابلد نبودياد بگيرد.
· نوشتن کلمه باچشمان بسته به صورت گروهي :ازدوگروه وازهرکدام از آنها،يک دانش آموز انتخاب مي شود وسپس بادستمال چشم دودانش آموز بسته مي شودبااعلام شروع بازي،معلم کلمه هاي رامي گويد.هرکدام ازاعضاي گروه که بتواند کلمه هاراصحيح بنويسد برنده شناخته مي شود.
· نوشتن املا بااستفاده از خميربازي:بچه هاکلمه هاي جديد متن را ياکلمه هاي راکه ارزش املايي دارند راباخميربازي مي سازند وآنهارادرورقه ي يادفترمي چسبانند ياباقراردادن کلمه هاکنارهم جمله مي سازند.
· کامل کردن املاي ناقص:متني راازقبل آماده کرده به طوري که درآن متن بعضي ازکلمه بدون دنـــــــــــــــــــدانه ياعلامت تنوين،تشديد،همزه و....باشند.سپس ازمتــــــــــــــــــــــــن کپي گرفته شودودراختياردانش آموزان قرارگيردتابه طورصحيح آن راکامل کنند.
· بندنويسي:روخواني ازبندهاي مختلف درس هاي گذشته توسط فراگيران صورت مي گيردسپس دفاتراملاآماده مي شوندوازهمان بندهاي خوانده شده املا مي نويسند.
· املاي پريدني:(بازي پريدن روي کلمه ي موردنظروبازنويسي کلمات)روي تابلوکلاس چنددايره کشيده شود وداخل آن کلمه هاي جديددرس وياکلماتي راکه دانش آموزان دراملاغلط داشته اند ياهرکلمه اي راکه ارزش املايي دارد نوشته شودوازدانش آموزان خواسته شودتابه طورانتخابي وداوطلب کنارتابلوآمده،ابتداآن کلمه رابخوانند.درواقع آن رابه خاطربسپارند.سپس پشت به تابلو آن کلمه راباصداي بلند تکرارکنند درمرحله ي بعد روبه تابلوايستاده وباشمارش معلم واعلام کلمه ي موردنظر توسط معلم دانش آموز انگشت خود راروي آن قرارمي دهد.اگرآن کلمه راپيدانکند ويااين که انگشت روي دايره يابيرون آن قرارگيرد امتيازخودراازدست مي دهد ونفربعدي مسابقه راآغاز مي کند.
· املاي نظارتي:گروه يک بارازروي متن موردنظر مي خوانندسپس املا ازطرف يکي ازافرادگروه گفته مي شود يکي ديگراز افرادگروه باخط خوش مي نويسدونفرسوم گروه نوشته هاي ديگراعضارانظارت مي کند.
· املاي فضايي:اين فعاليت املايي بسيارجذاب بوده ودانش آموزان باذوق وشوق تمام کاررادنبال مي کنند.نحوه ي اجرا به اين صورت است که معلم کلمه ياجمله اي رادرفضامي نويسد ودانش آموزان بانگاه به حرکات دست معلم کلمه راخوانده ويک بارديگرخودشان درفضامي نويسند يااين که دردفتراملا يادداشت مي کنند دراين املا بيشتردانش آموزاني موفق خواهند بود که هوش ديداري وفضايي بالايي دارند لازم به ذکراست که اين نوع املا درابتداي سال به علت محدود بودن کلمات کاربردمناسبي دارد.
· املاي رنگي:تهيه ي کارتهابارنگ هاي متفاوت که هرکدام ازکارت هاجمله اي رادربردارد.ارتباط دادن جمله ها باهم وسپس نوشتن متن کامل به وسيله ي دانش آموزان دردفتروپس ازآن املا ازمتن موردنظرازمراحل اين فعاليت است.
· املاباقوطي کبريت:روي هريک از شش طرف قوطي کبريت کلماتي نوشته مي شود سپس به هرگروه دسته اي ازقوطي هاي کبريت داده مي شود.باهردسته جمله ساخته مي شود بعدباارتباط دادن جمله ها باهم متن به دست مي آيد.
· املاي ديواري:درقسمتي ازديوارکلاس ؛تابلوي اختصاصي براي کلمه هايي که داراي ارزش املايي بسياري هستند نصب مي شود.ودرمعرض ديددانش آموزان به مدت يک هفته قرارداده مي شود.
· املاي پرکردني:براي استفاده ازحافظه ودرک معني دانش آموزان، وتقويت آن، جمله هايي را روي کاغذياتابلو نوشته ودربين آنهاکلمه اي درجمله جاانداخته مي شود.دانش آموزان بايدکلمات مناسب را درجاهاي خالي قراردهندتاجمله کامل شود.
· املاي زنجيره اي:معلم جمله اي رامي گويدوازدانش آموزان مي خواهد که باآخرين حرف ازجمله ي قبل اولين حرف جمله ي جديد باشد
· املاي کاردستي:دانش آموزان درزنگ هنر،کلمه هاي مشکل رابانخ وسوزن روي پارچه اي مي دوزند.
· املاي صوتي:معلم متني راباصداي رساروي کاست ضبط نموده وبراي تقويت شنوايي دانش آموزان آن رادرکلاس پخش مي کند ودانش آموزان با شنيدن آن املا مي نويسند.
منبع:ازکتاب آموزش املانوشته ي :دکترسيّد بهنام علوي مقدم
.: Weblog Themes By Pichak :.

