تدربس فصل کسر رو شروع میکنم
برای شروع درس شکلات میبرم و در کلاس بین بچه ها تقسیم میکنم. مثلا به تعداد بچه ها که 20 نفر هستند. 20 تا شکلات میبرم. و ازشون میپرسم اگه بخوام این 20 شکلات رو بینتون تقسیم کنم به هر نفر چند تا میرسه؟ میگن یکی
میپرسم یکی از چندتا شکلات؟ یکی از 20 شکلات
و من میگم در واقع من شکلات ها را 20 قسمت کردم و به هرکدومتون یکی رسید.
حالا اگه شکلاتها 40 تا بود به هرکدوم چندتا میرسید؟
و همینطور ادامه میدهیم. بچه ها سال قبل با این موضوع اشنا شدن و این کار جهت دوره انجام میشه.
بعد توجه بچه ها رو به عکس اول فصل جلب میکنم. که معمولا پدر و مادرها غذارو بین اعضای خانواده تقسیم میکنن. آیا این تقسیم ها مساویه؟ بچه ها میگن نه. معمولا باباها مقدار غذای بیشتری میخورن.
پس مامان غذارو جوری تقسیم میکنه که به همه برسه و در ضمن بابا هم کمی بیشتر غذا بخوره.
و مثالی از کوکو میزنم. که تو یه خانواده ی 3 نفره قراره تقسیم بشه. مامان اول کوکو رو دوقسمت مساوی تقسیم میکنه. نصف اونو میذاره برای بابا. بعد باقی مونده رو بین خودش و شما مساوی تقسیم میکنه. البته شکلشو به صورت دایره روی تابلو مبکشم.
حالا برای اینکه ببینیم هرکس چه مقدار از این کوکو رو خورده اول باید قسمتهامونو مساوی کنیم. پس با یه خط کشیدن قسمت های دایره رو مساوی میکنم.
میپرسم مامان کوکو رو به چند قسمت مساوی تقسیم کرد؟ 4 قسمت
از این 4 قسمت چند تا به بابا رسید؟ 2 قسمت از 4 قسمت مساوی
به مامان چندتا رسید؟ 1 قسمت از 4 قسمت مساوی
چندتا به شما رسید؟ 1 قسمت از 4 قسمت مساوی
و همینطور شکلی که زمینهای کشاورزی رو نشون میده. که زمین های بزرگ بین افراد تقسیم میشه و به هرکس یک مقدار میرسه.
با توجه به توضیحاتی که دادم. سوال 1 و 2 صفحه ی 44 رو حل میکنن.
برای تمرین 3 هم خودم و یکی از بچه هایی که از نظر هیکل کوچیکه طول کلاس رو با قدمهامون اندازه میگیریم.
و بچه ها درک میکنن که هرچه قدمهای ما بزرگتر باشه تعداد قدمها کمتر و هرچه قدمها کوچکتر باشه تعداد قدمها بیشتره. و برای کارمون شکل میکشیم: دو مستطیل هم اندازه یکی برای قدمهای من و یکی برای قدم های دانش آموز و بعد به تعداد قدمها تقسیم میشه. از هرکدوم یک قسمت رو رنگ میکنم. میپرسم قدم کی بزرگتره؟ بچه ها میگن معلم
میپرسم چرا؟ چون مقدار بیشتری از شکل رنگ شده
تمرین 3 صفحه ی 45 مرحله به مرحله توسط بچه ها و معلم انجام میشه. در هر قسمت از بچه ها بخواید تا خط تا رو پررنگ کنند.
برای تدریس کسر داستانی براشون تعریف میکنم:
در زمان های قدیم پادشاهی 2تا شکارچی داشت. روزی که برای هردو برای شکار رفته بودند اتفاقی به یه آهو تیر میزنند. میگن حالا چی کار کنیم؟ یکیشون گفت روی این آهو خط تقارن بکشیم و آهو کاملا از وسط نصف بشه. به هرکدوم از اونها چقدر میرسه؟ یک قسمت از 2 قسمت مساوی.
اونها هیچ عددی نداشتند که برای این مقدار از آهو در نظر بگیرند. چون این مقدار از یک واحد کمتره
آخر به این نتیجه رسیدند که یه خط کسری بکشند، زیر اون خط مقدار تقسیم هارو بنویسند و بالای اون مقداری که به هر نفر میرسه.
1/2
هدف از تدریس کسر قسمت کردن هر چیزی به طور مساوی
مهمترین بخش کسر مخرج آن است .پس ابتدا مخرج که کل شکل است را معرفی می کنیم
سپس خط کسر و صورت کسر
از فراگیران می خواهیم از دفتر خود برگه ای جدا کنند و آن را به 4 قسمت تقسیم کنند
از آن ها می خواهیم یک قسمت را رنگ کنند
پس از این کار سوال می شو د بچه ها از 4 قسمت چند قسمت رنگ شده که پاسخ می دهند یک قسمت
پای تابلو کسریک .چهارم را به صورت کسر می نویسیم
سپس دوقسمت از 4 قسمت را رنگ کنند باز پای تابلو کسر ودو چهارم را می نویسیم
ادامه داده تا چهار قسمت را کامل رنگ کنند و اینجا مفهوم یک واحد را برای فراگیران توصیح می دهیم
یک واحد کامل یعنی تمام قسمت های کسر
در آموزش کسر که چند صفحه از کتاب را به حوش اختصاص داده خیلی باید با صبوری آموزش داده شود
به این روش متوجه میشن کسرکوچکترازواحداست
من چندین جلسه در کسر می مانم تا کاملا برایشان مفهومی شود
البته هر چند که ممکن است برایم اشکال بگیرید ولی من هرسال کسرا با پیتزا شروع می کنم
قبل باهما هنگی نماینده ی اولیا سفارش پیتزا 6 برشی می دهیم و در کلاس از بچه ها می خواهم بگویند چند برش است و مخرج یا کل شکل را همانجا آموزش میده
به هر خوردن از برش ها سوال می کنم چه کسری از پیتزا را خوردید و آن ها هم جواب می دهند
حالا شما می توانید از کیک و چیزهای دیگر استفاده کنید با خوراکی بهتر آموزش داده می شود
أيا نياز ب ياداوري هست ك هميشه مخرج بزرگتراز صورت است؟؟؟
بله اهمیت مخرج باید نشون داده بشه .
یه سوال من در تدریس کسر با یک مشکل عدیده مواجهم.در اکثر موارد شاگردام جای مخرج و صورت و جابه جا میگن چه جوری میتونم
علل جا انداختن در دیکته(املا):
یکی دیگر از مشکلات املا جا انداختن می باشد . جا انداختن ممکن است به دلیل کُند نویسی ضعف حافظه شنوایی و ضعف گفتاری معلّم و ضعف حافظه دیداری دانش آموز و نیز عوامل مخل در ارتباط فی ما بین معلّم و دانش آموز در کلاس بوده باشد.
- علل کُند نویسی:
ممکن است نحوه گرفتن مداد باشد {بایستی معلّم در روزها و مخصوصاً در پیش دبستانی توجه فرموده باشد}.
ضعف عضلانی و استفاده از روان نویس و ماژیک و... باعث شده که اصطکاک بین روان نویس و کاغذ را نتوانسته کترل نماید لذا وقتی با مداد معمولی املا می نویسد دچار کُند نویسی می شود.
- ضعف حافظه شنوایی:
صدای معلّم رسا و شفاف نیست، از نظر فیزیکی دانش در جای مناسبی نَنِشسته است . شاید نزذیک بخاری ، کنار پنجره، روی نیمکت متحرک، جلوی نور آفتاب و...... شاید فراگیر به کمک احتیاج داردو....
- ضعف حافظه دیداری:
شاید فراگیر به عینک نیاز دارد . از نظر بینایی دوربین ، نزدیک بین(آستیگ ماتیک). شاید عوامل مخل دیگری نسبت به محیط وجود داشته باشد.
ـ مدت زمان حافظه دیداری 2+-7 ثانیه است (حداکثر:9ثانیه.حداقل:5 ثانیه)
- راهبرد برای تقویت جا انداختن در دیکته (املا):
با در نظر گرفتن تفاوت های فردی فراگیران می توان:
1. چند کلمه از یک نوع مثال: گل شاخه برگ ریشه
باشید. رضایی
برچسبها: تدریس فصل کسرها پایه سوم, علل جا انداختن در دیکته, املا
.: Weblog Themes By Pichak :.

