درود و سلام به شما همکار گرامی :
برای آموزش محیط ابتدا به بچه ها بگین دور تا دور کتاب .دفتر و میز جامدادی ....رو نشون بدن و خودتون هم با کتاب یا دفتریا تخته کلاس میز خودتون دورتادور رو نشون بدین .بچه ها دورتادور دستتون رو بکشین ..وقتی اشنا شدن بگین توی علم ریاضی ما به دور تادور هرشکل هر جسم هر چیز که مشاهده می کنیم می گوییم محیط .الان شما هرشکلی که دوست داریدبکشید .و دورتادورش رو رنگ کنیدبچه ها ب دورتادور چی قرار شد بگین ؟ج:محیط افرین
بعد محیط کمد کلاس ....رو نشون بدین
بگین حالا اگه یادتون باشه ما وقتی چندتا پاره خط بهم وصل میشد میگفتیم ک شکل رو درست کردیم درسته ؟! حالا اگر به ما اندازه هر پاره خط یا بعبارتی همان ضلع هارو بدن بگویند محیط یا دورتادور شکل رو بدست بیاورید چه کار کنیم؟!افرین همه ضلعها (پاره خطها)رو باهم جمع می کنیم و محیط رو بدست می اوریم .
بچه ها اول با جمع محیط اشکال و اجسام رو بدست میارن .مثلا بگویید محیط جا مدادی نوت رو بدست بیاورید .اول اندازه گیری هر پاره خط یا ضلع بعد جمع کل اونها .
خوب بچه ها من ی روش دیگم می گویم اما بصورت ×.
مربع چون 4تا ضلع هم اندازه داره محیطش اینطوری بدست می آورم :اندازه 1ضلع ×4
مثال اگه اندازه ی ضلع مربع که کشیدمش باشه 6 .من 6 رو باید ×4 که تعداد اصلاع هست بکنم تا محیط بدست بیاد.
شما با اندازه های متفاوت بهشون بگین دفتر بدست بیارن .
محیط مستطیل .علاوه بر نماد +بصورت نماد ×هم بدست میاریم .
(طول +عرض)×2
چرا در 2× کردم چون 2تا طول و 2تا عرض دارم
مستطیلی ب طول 6و عرض 3دارم محیطش چقدر می شود .جایگزین می کنیم (6+3)×2=
بچه ها که با چند مثال دیگر یاد گرفتن مثلا بگویند محیط کتاب ریاضی خودشون رو بدست بیارن .
یک روش دیگر
(طول ×2)+(عرض×2)=
بچه ها مثل همان روش قبلی است مثل توزیع پذیری صرب که انجام می دادیم .
برای اموزش مساحت .
بچه هارو با معنی سطح اشنا کن .(سطح کتاب.دفتر .کیف.تخته ...)بخواهید دورتادور دستشون رو روی دفتر خط بکشند و محیط رو مشخص کنند.بعد بگویید به کف دست همون سطح یا مساحت می گوییم یا شما سطح میز و دفتر ...رو نشون بدین .یا هرشکلی میخواهید بکشید و سطح شو رنگی کنید.
2.بعد بگویید لزوما اجسام و اشکال مساحت های یکسان ندارند و بعضی متفاوتند .مثل سطح کتاب و سطح دفتر .بپرسیدسطح کدوم بزرگتراست .ج:کتاب س:کدوم کوچکتره ج: دفتر .افرین چرا؟ج:چون کتاب بزرگتره
پس بچه ها بهتره مابگیم مساحت کتاب بزرگتر از دفتره
3.حالا دوتا کتاب رو کنار هم دست بگیرید بپرسید مساحت کدام بزرگتراست می گویند هردو یکسان است بعدشما کتابهارو روی هم قرارش بدهید .می گویند همدیگرو پوشاندنند مثل تقارن .اینجا مفهوم همپوشانی رو یاد میگیرند
حالا چند شکل بکشند و برش بزنن که همدیگرو بپوشانند .چند شکل هم که همدیگرو نپوشانند.تا تمرین دست ورزی بشه و توی حافظه ماندگار بشود
4.باتوجه با عکسهابچه ها رو اماده می کنید برای فرا گرفتن مفهوم سانتی متر مربع .
با توجه به تمرین 4 کتاب که 3تا مستطیل کشیده شرو ع به اموزش کنید
که اگه مستطیل داشته باشیم و بگن با چندتا ازاین مربع ها میتونیم کل سطح مستطیل رو بپوشانم؟ مثلا با 8تا مربع .
و بپرسن با چندتا مربع کوچک پوشیده شدند.میگیم هر مربع بزرگ رو اگه ب 4قسمت مساوی تقسیم کنیم .پس داریم 8تا مربع 4 قسمتی .که گریزی زدیم ب نماد ضرب .8×4=
حالا همین مستطیل رو با مثلث پر میکنیم .میبینیم که یک جاهایی از شکل ما مثلث کوچک قرار میگیردکه اگه کنار نیمه های دیگر قرار بگیرد می شود یک مثلث کامل
6ضلعی هم همینطور .
پس بچه ها با توجه به تمرین دست ورزی که انجام دادیم و شماها هم توی دفتر شطرنجی تون کشیدید .کدام شکل راحت .کدام متوسط وکدام سخت بود تا کل مستطیل پوشیده بشود؟!:مربع آسان تره .
ما به هر کدام ازاین شکلهای مربع مثلث و 6صلعی ی واحد می گوییم .پس باتوجه به اموخته ها واحد مربع مناسب تر از بقیه واحد هاست .
موفق باشید. رضایی
پایان
برچسبها: آموزش درس محیط و مساحت
.: Weblog Themes By Pichak :.

