: از معلم چه انتظاری در تعیین تکلیف برای دانش آموزان داریم؟
1- میزان آن متعادل باشد
(شوروذوق دانش آموز را از بین نبرد)
2- طول زمان انجام تکلیف متناسب با ویژگی های دانش اموزان باشد
(برای ابتدایی ،بیش از یک تا دوساعت نباشد)
3- تکلیف چند بُعدی باشد
(مهارتهای نوشتاری ، کاوشگری ، عاطفی و..را افزایش دهد)
4- در تعیین تکلیف به تفاوتهای فردی،علائق واستعدادهای دانش آموزان توجه شود.
1- تکالیف فردی:
براساس شناخت ویژگی های دانش آموز، جهت جبران ضعف دانش آموزویا ارتقاءزمینه های قوت.
2- تکالیف گروهی:
برای تعداد محدودی از دانش آموزانی که در یک گروه ( براساس نوع و هدف) سازماندهی شده اند.شرط لازم پذیرش این نوع از تکلیف،تعامل و همفکری دانش آموزان است.
3- تکالیف عمومی ( یکنواخت):
برای همه دانش آموزان کلاس
4- تکالیف انتخابی:
معلم با در نظر گرفتن دامنه توانایی های استعداد ها و علایق مختلف آن ها اشکال مختلفی از تکلیف با هدف مشترک را به دانش آموزان ارائه می نماید،تا براساس علایق خود انتخاب نمایند.- تکالیف محصول محور
مورد سنجش وارزیابی قرار گرفتن محصول پایانی تکلیف که توسط فراگیر به معلم ارائه می شود نه فرایند آن
2- تکالیف فرایند محور
ارزشیابی گام به گام فرآیند تکلیف در حضور معلم از طریق توجه به مراحل تکمیل ،اجرا و انجام تکلیف
(به صورت گروهی ،فردی،کلاسی )
قسمت سوم : از نظر نوع ارائه تکلیف توسط دانش آموز
1- شفاهی مانند حفظ شعر ، سوره های قرآن ، سخنرانی
2- کتبی مانند انجام تمرین ها ، حل مسائل ریاضی
3- عملی مانند تهیه نشری قسمت دوم :از نظر مدت زمان اجرا توسط دانش آموز
1- کوتاه مدت مانند تکلیف شب
2- بلند مدت مانند انجام یک پروژه توسط دانش آموز
[: تعریف تکلیف :
از نظر آموزشی کلیه فعالیت هایی که معلمان در جهت تکمیل یا کاربردی کردن آموزشی های کلاسی یک دانش آموز مقرر می کند عنوان تکلیف را به خود می گیرد.
هدف تکلیف :
دست یابی دانش آموزان به مهارت های کلاسی، نوشتاری، حسی -حرکتی ،فکری و... می باشد.
ویژگی های تکلیف سودمند :
1- تثبیت آموخته ها
2- پرورش ابتکار وخلاقیت
3- کاربردی نمودن مطالب درسی
4-استفاده از آن نتایج آن در ارزشیابی
چه انتظاری در انجام تکلیف توسط دانش آموز باید داشته باشیم ؟
1- دانش آموزان بدانند میزان کمک والدین محدود است
(تکلیف خودشان است نه تکلیف والدین، پس نباید انتظار داشته باشند ، والدین تکالیف آنان را انجام دهند.)
2- مدیریت زمان در انجام تکلیف را فرا گیرند.
(به موقع شروع کنند ودر زمان مشخص به پایان برسانند.)
3- حضور والدین را دلیلی برای انجام تکلیف ندانند
( فقط زمانی که والدین هستند ، به انجام تکلیف نپردازند ووقتی آن ها نیستند به جای انجام تکلیف ، وقتشان را به بطالت بگذرانند.)
برچسبها: از معلم چه انتظاری در تعیین تکلیف برای دانش آموزان, راهکارهای آموزشی برای پروش هوش موسیقایی
.: Weblog Themes By Pichak :.

