اشکال در جهت‌یابی صحیح:

 

برخی دانش‌آموزان درک صحیحی از رابطه‌های فضایی مانند بالا و پایین، زیر و رو و چپ و راست ندارند به همین دلیل هنگام نوشتن حروف و کلمه‌ها -حتی بر روی کاغذ خط‌دار- قادر نیستند اشکال صحیح حروف را بنویسند، مثلا حرف "الف" را بیش از حد امتداد داده و از روی خط می‌گذرانند.

 

مشکلات نوشتن صحیح حروف الفبا:

 

-حرف نویسی- گاهی برخی دانش‌آموزان حروف را بیش از حد بزرگ یا کوچک می‌نویسند و در برخی موارد خطوط مستقیم -افقی یا عمودی- را به حالت قوس‌دار یا بالعکس می‌نویسد.

 

مشکلات نسخه‌برداری صحیح از کلمات:

 

-رونویسی- بعضی دانش‌آموزان ممکن است حروف سازنده کلمه را با فاصله زیاد بنویسند مثل "آ ز ا د ی" یا این‌که حروف را بیش از حد به هم نزدیک کرده و صورت کلی کلمه را مخدوش کند.

 

بسیاری از دانش‌آموزان در نوشتن حروف پیوسته که نیازمند حرکت‌های ظریف و دقیق و هماهنگ است با مشکلات جدی‌ای رو به رو شوند. برخی از آنان نمی‌توانند پس از نوشتن یک حرف به سرعت به نوشتن حروف دیگر بپردازند. این به واسطه خطاهایی است در نوشتن به وجود می‌آید.

 

خطاهای متداول در نوشتن

 

1. کج‌ نویسی: ممکن است به دلایل متعددی مثل بسیار نزدیک بودن بازو به بدن و بسیار سفت گرفتن شست و دور بودن خیلی زیاد نوک قلم از انگشتان و صحیح نبودن جهت کاغذ و درست نبودن جهت حرکت قلم اتفاق بیافتد.

 

2. راست‌ نویسی: عواملی مثل بسیار دور بودن بازو از بدن، بسیار نزدیک بودن انگشتان به سرقلم، هدایت قلم به تنهایی توسط انگشت سبابه و ناصحیح بودن جهت کاغذ در ایجاد آن مؤثر است.

 

3. پرفشار نوشتن: بر اثر فشار دادن بیش از حد انگشت سبابه و استفاده از قلم نامناسب ایجاد می‌شود.

 

4. کم‌رنگ‌نویسی: به عواملی مثل بیش از حد کج یا راست نگه‌داشتن قلم و چرخش نوک قلم به یک سمت و قطر بیش از حد قلم بستگی دارد.

 

5. زاویه‌دارنویسی: به دلیل سفت بودن بیش از حد شست یا شل نگه داشتن قلم یا حرکت بیش از حد قلم اتفاق می‌افتد.

 

6. نامرتب‌‌نویسی: چهار علت مهم برای این مورد وجود دارد که شامل عدم آزادی حرکت، حرکت کند دست، محکم گرفتن قلم و در نهایت نادرست یا ناراحت بودن وضعیت بدن است.
7. فاصله‌گذاری: این مشکل به واسطه پیشرفت سریع قلم به سمت چپ و حرکت بیش از حد و سریع جانبی ایجاد می‌شود.

 

 

 

جملات توصیفی برای ارزشیابی املا دانش آموزان ابتدایی
قشنگ نوشتی و ناز ای دختر (پسر) سر افراز

زنده باشی و سالم تلاش بکن تو دائم

ای کودک مهربان دوستت دارم همچو جان

خورشید گرم و روشنی همیشه در قلب منی

شکوفه های رنگ به رنگ خسته نباشی، قشنگ

از تنبلی جدایی ای هدیهء خدایی

کارت شده چه بهتر ای گل من، تاج سر

فرشته بهشتی امروز سریع نوشتی

یادت نره خط کشی فردا حتما بکشی

برگه نَکَن دوباره از دفتر بیچاره

ای گل ناز و خوشبو بخوان درست از این رو

کار گروهی بدان می کنه کارُ آسان

ای کودک بهشتی کامل دقیق نوشتی

هستی دقیق پر تلاش همیشه خنده رو باش

کودک خوب و نازی واژه درست می سازی

پی برده ام به رازی زیبا جمله می سازی

عقیدهء من اینه کودک خوب همینه

خلاقی و مهربون همیشه اینطور بمون

ماهی نوشت تو دریا آفرین و مرحبا

آسمان پر ستاره مشقت نظیر نداره

دانا و پر توانی ای کودک ایرانی

پسر (دختر) خوب و نازم به دیکته ات می نازم

نون و پنیر و پسته مشقت به دل نشسته

صد آفرین ای کودک چه خوب نوشتی اردک

ای پسر (دختر) نازنین بهت می گم آفرین

ای گل توی کلاس زیبا هستی مثل یاس

بارون میاد ریز ریز اول بخوان بعد بنویس

یک گل شادابی تو آفتاب و مهتابی تو

به مثل یک ستاره نور از مشقت می باره

برف میاد دونه دونه پسرم (دخترم) درس می خونه

با مشقی که نوشتی تو لایق بهشتی

 



تاريخ : چهارشنبه دهم آذر ۱۳۹۵ | 11:32 | نویسنده : ن. رضایی |