تدریس نشانه_ اِ ــِ ـہ ه
نکته ی قابل توجه در این درس
این دومین نشانه ی چهارشکلی است وبا دقت نظربیشتری باید تدریس شود تا یادگیری انجام شود
روش تدریس
یک روز قبل تدریس فلش کارت های مخصوص درس استخر را در زنگ اخر یعنی ده دقیقه مانده به زنگ بر روی تخته نصب می کنم تا ذهن بچه ها را برای فردا درگیر درس جدید کنم
روز بعد بایک جوجه مقوایی( یا جوجه ی زنده ) یک نرده چوبی ویک پرده کاغذی ویک درخت که با کاغذ رنگ درست کردیم البته بهتره این فعالیت و به دانش اموزان محول کنیم تا با امادگی بیشتری وارد کلاس شوندواز انهاومی خواهیم که اسباب بازی های که این نشانه را دارند را همراه با نوشتن اسم اسباب بازی وبرجسته کردن نشانه ی مورد نظر را باخود بیاورند
بعد از احوالپرسی وحضور غیاب و.سوال از درس گذشته....
از روی جدول حروف الفبا نشانه های که خوانده اند را نشان دهند
شمارش نشانه ها درواقع ریاضی را هم اموزش داده ایم
وبعدباهر نشانه یک کلمه بگویند ویک جمله بسازند ارزشیابی از درسهای گذشته
✅تصاویر مورد نظر را همراه با جوجه ی زنده واسباب بازی هارا به دانش اموزان نشان داده واز انها
می خواهم که نام این شکل ها را بیان کنند🌳 🐥 🏡 همزمان با گفتن نام تصاویر واسبا ب بازی های روی صدا ی اِ اِ مکث بیشتریرکرده وبیشتر ان را می کشیم
❎ فلش کارتهای تند خوانی که روز قبل به تخته نصب شده را از بچه ها سوال می کنیم .
‼️ سعی می کنیم از موجودات زنده که در دسترس باشد و ملموس وقابل لمس باشد صدای ـ ِ را داشته باشد را نیز استفاده کنم چون بچه ها علاقه ی خاصی به حیوانات دارند پس از این علاقه برای تدریس استفاده می کنیم چون به این امر معتقدم که باید مانند بچه ها فکر کرد وعمل کرد تا حرف مان بهتر بفهمد
تصویر استخر را نشان داده
واز انها میخواهیم که صدا ی اِ مشخص کنند که کجای این کلمه امده است
خانم اجازه در اول
افرین مرحبا
تصویر درخت
صدای اِ در کجا اومده
خانم دوم یا وسط امده
افرین احسنت
تصویر خانه صدای اِ در کجا امده
خانم اخر اومده
افرین
تصویر نرده را نشان داده
خوب بچه های گلم این نشانه را کجا میشنوید
خانم اجازه اینجا هم اخر
احسنت وافرین برشما بچه های گلم
خوب حالا دقت کنید تو اعضای بدن تون کدام عضو تون صدای اِ دارد را پیدا کنید
خانم. مژه
خوب حالا دوباره دقت کنید وبین اسم های دوستان تون صدای اِ را پیدا کنید
خانم النا عارفه فاطمه آزاده و....
افرین دخترای گلم
وبعد این چهار نشانه را در فلش کارتهای که اسم شان نوشته شده به انها نشان می دهیم واز انها میخواهیم که جایگاه این نشانه را در این فلش کارتها مشخص کنن واینکه همراه با نشان دادن به انها بفهمانیم که چند شکل امده اند
خواهند گفت چهار شکل ودر
اول وسط واخر امده اند
خوب بچه ها هر کدوم از این نشانه ها یه اسمی دارند
این که در اول امده ودر تصویر استخر امده اِ اول( همراه با گفتن تصاویر مورد نظر راهم به انها نشان می دهیم)
در تصویر در درخت امده
بهش میگن ( ِ )
غیر اخر
وتصویر خانه را نشان داده واسم این نشانه.چون همیشه باید دست یکی رو بگیره وتنها هم نمیاد بهش می گیم ـہ اخر چسبان
واین این نشانه که در تصویر نرده امده واخر است باهمه قهر است وهیچ وقت هم دست شو به کسی نمیده بهش میگن
ه اخر تنها وهمیشه هم گرد وتنهاست
در مرحله بعد این نشانه را در شهرک الفبا یا جدول حروف الفبا مشخص می کنید وحتما متذکر می شویم که این صدا از صدهای است که باید در جدول ترکیب وجزء پلیس شهرک الفبا هستند وهمیشه با بقیه ی صدا ترکیب می شوند
وجایگاه این نشانه را در جدول ترکیب مشخص می کنیم
خوب حالا داستان این خانواده چهار نفره رو براتون تعریفدمی کنم
خوب گوش بدین
چهار تا خواهر بودن ك هميشه با هم بازي ميكردن
يک روز صبح از خواب بيدار شدن و ديدن كه برف زيادي اومده و حياط پر از برف
خواهر بزرگه يِک پارو برميداره و ميگه إِ اِ إِ
زودتر بيدار شيد تا برف هست بريم بازي كنيم .( اِ ) از همه زوتر ميره و شروع ميكنه برفا رو با پاروش يجا جمع ميكنه و ي سرسره ي بزرگ درست ميكنه
خواهر كوچيكه هي زير دست و پاي بقيه بود( ِ )
خواهر ديگه شون ميره بالاي سرسره و قِل قِل ميخوره و مياد پايين (ه)
يكي ديگه از خواهرا ميگه من بعد از همه دوست دارم ليز بخورم
و هر كي دوست داره ميتونه دستمو بگيره و پشت سر من ليز بخوره( ـہ)
خوب بچه حالا شعر این نشانه هارو باهم می خونیم اول من یبار می خونم بعد سعرو بامن تکرار کنید
به من میگن اِ اول
این یکی غیر اخر( ِ )
حالا دیگه می تونیم ( ِ ) اخرو بخونیم
این که دستش درازه می چسبه ومی سازه ( ـہ )
این یکی گرد وکوچک تنها میاد ووتک تک
سعی کنید همه ی یک تدریس را در یک جلسه انجام ندهید
چون نشانه ی چهار شکلی است در ۴یا۵ روز باتوجه به توانایی بچه های کلاس تدریس کنید ومکث یک هفته ای داشته باشید
منتظر نظرات خوبتان هستیم .
.: Weblog Themes By Pichak :.

