همزه (ء)🖋
همزه مانند صدای عین در فارسی،‌تلفظ می‌شود. برای تدریس همزه، معلم ترکیب حرف "ع" را با حرکت‌های مختلف می‌نویسد و از دانش‌آموزان می‌خواهد که آن‌ها را بخوانند.
عـَ           عـ‌ِ                           عـُ                             عیـ                                        عـی                        عـو
آن‌گاه می‌گوید شکل‌دیگری از حروف الفبا نیز شکل و صدای آن شبیه "ع"‌است. نام این شکل همزه است و شما در کلماتی مانند "سؤال، قائم،‌رأی" با آن آشناهستید. سپس حرف همزه را با حرکت‌های مختلف، ترکیب کنید تا دانش‌آموزان آ‌ن‌ها را بخوانند.
ءَ       ءِ      ءُ              ءا             ئیـ           ئـی         ئـو          ءو            ءًا             ءٍ              ءٌ
همزه گاهی روی پایه می‌آید. این پایه‌ها عبارت است از:‌"ئـ ،‌أ، ؤ، ﺉ"
õروش تدریس همزه روی دندانه (ئـ): معلم همزه‌ی روی دندانه (ئـ) را روی تخته می‌نویسد و جلوی آن نیز همزه‌ی بدون پایه را می‌نویسد و می‌گوید این دو شکل، مانند هم خوانده می‌شود.
ئـ  ء
آن گاه معلم این شکل از همزه را با صداهای مختلف ترکیب کرده تا دانش‌آموزان بخوانند.
ئـَ     ئـِ    ئـُ             ئـیـ         ئـی         ئـو          ئـًا
õروش تدریس همزه روی الف (أ): معلم در صورت امکان چند کلمه‌ی فارسی آشنا مانند"تألیف، مأمور"‌را روی تخته می‌نویسد تا دانش‌آموزان بخوانند. آن‌گاه همزه‌ی روی الف (أ) را روی تخته می‌نویسد و جلوی آن نیز همزه‌ی بدون پایه را می‌نویسد و می‌گوید این دو شکل، مانند هم خوانده می‌شود.
أ ء
سپس کلمات و عبارات قرآنی دارای این شکل را تمرین می‌کند.
تذکر:‌گاهی دانش‌آموزان این شکل را در وسط کلمه به صورت "ا" می‌خوانند؛ مانند "مَأکول" که به اشتباه "ماکول" خوانده می‌شود و گاهی این شکل را در آخر کلمه نمی‌خوانند.
مانند "اِقرَأ" که خوانده می‌شود "اِقرَ" با توجه به این که شکل همزه "أ" ساکن است، معلم با حرکت دست از فتحه به سمت همزه،‌توجه دانش‌آموزان را به تلفظ همزه جلب می‌کند. ﹷ أ
õروش تدریس همزه روی واو (ؤ): معلم همزه‌ی روی واو (ؤ): معلم همزه‌ی روی واو (ؤ) را روی تخته می‌نویسد و می‌گوید صدای این شکل همان صدای "ء" است.
ؤ ء
سپس ترکیبات آن را حرکات کوتاه می‌نویسد تا با اشاره‌ی او دانش‌آموزان بخوانند.
ؤ َ      ؤِ     ؤ ُ
آن‌گاه ترکیب "ؤ"‌را با صدای "آ" به صورت "ؤا"‌روی تخته می‌نویسد و به آن اشاره می‌کند تا دانش‌آموزان بخوانند. این ترکیب نیاز به تمرین و تکرار بیش‌تری دارد.
سپس معلم کلمات و عبارات قرآنی دارای این ترکیبات را تمرین می‌کند.همزه (ء)🖋
همزه مانند صدای عین در فارسی،‌تلفظ می‌شود. برای تدریس همزه، معلم ترکیب حرف "ع" را با حرکت‌های مختلف می‌نویسد و از دانش‌آموزان می‌خواهد که آن‌ها را بخوانند.
عـَ           عـ‌ِ                           عـُ                             عیـ                                        عـی                        عـو
آن‌گاه می‌گوید شکل‌دیگری از حروف الفبا نیز شکل و صدای آن شبیه "ع"‌است. نام این شکل همزه است و شما در کلماتی مانند "سؤال، قائم،‌رأی" با آن آشناهستید. سپس حرف همزه را با حرکت‌های مختلف، ترکیب کنید تا دانش‌آموزان آ‌ن‌ها را بخوانند.
ءَ       ءِ      ءُ              ءا             ئیـ           ئـی         ئـو          ءو            ءًا             ءٍ              ءٌ
همزه گاهی روی پایه می‌آید. این پایه‌ها عبارت است از:‌"ئـ ،‌أ، ؤ، ﺉ"
õروش تدریس همزه روی دندانه (ئـ): معلم همزه‌ی روی دندانه (ئـ) را روی تخته می‌نویسد و جلوی آن نیز همزه‌ی بدون پایه را می‌نویسد و می‌گوید این دو شکل، مانند هم خوانده می‌شود.
ئـ  ء
آن گاه معلم این شکل از همزه را با صداهای مختلف ترکیب کرده تا دانش‌آموزان بخوانند.
ئـَ     ئـِ    ئـُ             ئـیـ         ئـی         ئـو          ئـًا
õروش تدریس همزه روی الف (أ): معلم در صورت امکان چند کلمه‌ی فارسی آشنا مانند"تألیف، مأمور"‌را روی تخته می‌نویسد تا دانش‌آموزان بخوانند. آن‌گاه همزه‌ی روی الف (أ) را روی تخته می‌نویسد و جلوی آن نیز همزه‌ی بدون پایه را می‌نویسد و می‌گوید این دو شکل، مانند هم خوانده می‌شود.
أ ء
سپس کلمات و عبارات قرآنی دارای این شکل را تمرین می‌کند.
تذکر:‌گاهی دانش‌آموزان این شکل را در وسط کلمه به صورت "ا" می‌خوانند؛ مانند "مَأکول" که به اشتباه "ماکول" خوانده می‌شود و گاهی این شکل را در آخر کلمه نمی‌خوانند.
مانند "اِقرَأ" که خوانده می‌شود "اِقرَ" با توجه به این که شکل همزه "أ" ساکن است، معلم با حرکت دست از فتحه به سمت همزه،‌توجه دانش‌آموزان را به تلفظ همزه جلب می‌کند. ﹷ أ
õروش تدریس همزه روی واو (ؤ): معلم همزه‌ی روی واو (ؤ): معلم همزه‌ی روی واو (ؤ) را روی تخته می‌نویسد و می‌گوید صدای این شکل همان صدای "ء" است.
ؤ ء
سپس ترکیبات آن را حرکات کوتاه می‌نویسد تا با اشاره‌ی او دانش‌آموزان بخوانند.
ؤ َ      ؤِ     ؤ ُ
آن‌گاه ترکیب "ؤ"‌را با صدای "آ" به صورت "ؤا"‌روی تخته می‌نویسد و به آن اشاره می‌کند تا دانش‌آموزان بخوانند. این ترکیب نیاز به تمرین و تکرار بیش‌تری دارد.
سپس معلم کلمات و عبارات قرآنی دارای این ترکیبات را تمرین می‌کند.همزه (ء)🖋
همزه مانند صدای عین در فارسی،‌تلفظ می‌شود. برای تدریس همزه، معلم ترکیب حرف "ع" را با حرکت‌های مختلف می‌نویسد و از دانش‌آموزان می‌خواهد که آن‌ها را بخوانند.
عـَ           عـ‌ِ                           عـُ                             عیـ                                        عـی                        عـو
آن‌گاه می‌گوید شکل‌دیگری از حروف الفبا نیز شکل و صدای آن شبیه "ع"‌است. نام این شکل همزه است و شما در کلماتی مانند "سؤال، قائم،‌رأی" با آن آشناهستید. سپس حرف همزه را با حرکت‌های مختلف، ترکیب کنید تا دانش‌آموزان آ‌ن‌ها را بخوانند.
ءَ       ءِ      ءُ              ءا             ئیـ           ئـی         ئـو          ءو            ءًا             ءٍ              ءٌ
همزه گاهی روی پایه می‌آید. این پایه‌ها عبارت است از:‌"ئـ ،‌أ، ؤ، ﺉ"
õروش تدریس همزه روی دندانه (ئـ): معلم همزه‌ی روی دندانه (ئـ) را روی تخته می‌نویسد و جلوی آن نیز همزه‌ی بدون پایه را می‌نویسد و می‌گوید این دو شکل، مانند هم خوانده می‌شود.
ئـ  ء
آن گاه معلم این شکل از همزه را با صداهای مختلف ترکیب کرده تا دانش‌آموزان بخوانند.
ئـَ     ئـِ    ئـُ             ئـیـ         ئـی         ئـو          ئـًا
õروش تدریس همزه روی الف (أ): معلم در صورت امکان چند کلمه‌ی فارسی آشنا مانند"تألیف، مأمور"‌را روی تخته می‌نویسد تا دانش‌آموزان بخوانند. آن‌گاه همزه‌ی روی الف (أ) را روی تخته می‌نویسد و جلوی آن نیز همزه‌ی بدون پایه را می‌نویسد و می‌گوید این دو شکل، مانند هم خوانده می‌شود.
أ ء
سپس کلمات و عبارات قرآنی دارای این شکل را تمرین می‌کند.
تذکر:‌گاهی دانش‌آموزان این شکل را در وسط کلمه به صورت "ا" می‌خوانند؛ مانند "مَأکول" که به اشتباه "ماکول" خوانده می‌شود و گاهی این شکل را در آخر کلمه نمی‌خوانند.
مانند "اِقرَأ" که خوانده می‌شود "اِقرَ" با توجه به این که شکل همزه "أ" ساکن است، معلم با حرکت دست از فتحه به سمت همزه،‌توجه دانش‌آموزان را به تلفظ همزه جلب می‌کند. ﹷ أ
õروش تدریس همزه روی واو (ؤ): معلم همزه‌ی روی واو (ؤ): معلم همزه‌ی روی واو (ؤ) را روی تخته می‌نویسد و می‌گوید صدای این شکل همان صدای "ء" است.
ؤ ء
سپس ترکیبات آن را حرکات کوتاه می‌نویسد تا با اشاره‌ی او دانش‌آموزان بخوانند.
ؤ َ      ؤِ     ؤ ُ
آن‌گاه ترکیب "ؤ"‌را با صدای "آ" به صورت "ؤا"‌روی تخته می‌نویسد و به آن اشاره می‌کند تا دانش‌آموزان بخوانند. این ترکیب نیاز به تمرین و تکرار بیش‌تری دارد.
سپس معلم کلمات و عبارات قرآنی دارای این ترکیبات را تمرین می‌کند.ررهمزه (ء)🖋
همزه مانند صدای عین در فارسی،‌تلفظ می‌شود. برای تدریس همزه، معلم ترکیب حرف "ع" را با حرکت‌های مختلف می‌نویسد و از دانش‌آموزان می‌خواهد که آن‌ها را بخوانند.
عـَ           عـ‌ِ                           عـُ                             عیـ                                        عـی                        عـو
آن‌گاه می‌گوید شکل‌دیگری از حروف الفبا نیز شکل و صدای آن شبیه "ع"‌است. نام این شکل همزه است و شما در کلماتی مانند "سؤال، قائم،‌رأی" با آن آشناهستید. سپس حرف همزه را با حرکت‌های مختلف، ترکیب کنید تا دانش‌آموزان آ‌ن‌ها را بخوانند.
ءَ       ءِ      ءُ              ءا             ئیـ           ئـی         ئـو          ءو            ءًا             ءٍ              ءٌ
همزه گاهی روی پایه می‌آید. این پایه‌ها عبارت است از:‌"ئـ ،‌أ، ؤ، ﺉ"
õروش تدریس همزه روی دندانه (ئـ): معلم همزه‌ی روی دندانه (ئـ) را روی تخته می‌نویسد و جلوی آن نیز همزه‌ی بدون پایه را می‌نویسد و می‌گوید این دو شکل، مانند هم خوانده می‌شود.
ئـ  ء
آن گاه معلم این شکل از همزه را با صداهای مختلف ترکیب کرده تا دانش‌آموزان بخوانند.
ئـَ     ئـِ    ئـُ             ئـیـ         ئـی         ئـو          ئـًا
õروش تدریس همزه روی الف (أ): معلم در صورت امکان چند کلمه‌ی فارسی آشنا مانند"تألیف، مأمور"‌را روی تخته می‌نویسد تا دانش‌آموزان بخوانند. آن‌گاه همزه‌ی روی الف (أ) را روی تخته می‌نویسد و جلوی آن نیز همزه‌ی بدون پایه را می‌نویسد و می‌گوید این دو شکل، مانند هم خوانده می‌شود.
أ ء
سپس کلمات و عبارات قرآنی دارای این شکل را تمرین می‌کند.
تذکر:‌گاهی دانش‌آموزان این شکل را در وسط کلمه به صورت "ا" می‌خوانند؛ مانند "مَأکول" که به اشتباه "ماکول" خوانده می‌شود و گاهی این شکل را در آخر کلمه نمی‌خوانند.
مانند "اِقرَأ" که خوانده می‌شود "اِقرَ" با توجه به این که شکل همزه "أ" ساکن است، معلم با حرکت دست از فتحه به سمت همزه،‌توجه دانش‌آموزان را به تلفظ همزه جلب می‌کند. ﹷ أ
õروش تدریس همزه روی واو (ؤ): معلم همزه‌ی روی واو (ؤ): معلم همزه‌ی روی واو (ؤ) را روی تخته می‌نویسد و می‌گوید صدای این شکل همان صدای "ء" است.
ؤ ء
سپس ترکیبات آن را حرکات کوتاه می‌نویسد تا با اشاره‌ی او دانش‌آموزان بخوانند.
ؤ َ      ؤِ     ؤ ُ
آن‌گاه ترکیب "ؤ"‌را با صدای "آ" به صورت "ؤا"‌روی تخته می‌نویسد و به آن اشاره می‌کند تا دانش‌آموزان بخوانند. این ترکیب نیاز به تمرین و تکرار بیش‌تری دارد.
سپس معلم کلمات و عبارات قرآنی دارای این ترکیبات را تمرین می‌کند.همزه (ء)🖋
همزه مانند صدای عین در فارسی،‌تلفظ می‌شود. برای تدریس همزه، معلم ترکیب حرف "ع" را با حرکت‌های مختلف می‌نویسد و از دانش‌آموزان می‌خواهد که آن‌ها را بخوانند.
عـَ           عـ‌ِ                           عـُ                             عیـ                                        عـی                        عـو
آن‌گاه می‌گوید شکل‌دیگری از حروف الفبا نیز شکل و صدای آن شبیه "ع"‌است. نام این شکل همزه است و شما در کلماتی مانند "سؤال، قائم،‌رأی" با آن آشناهستید. سپس حرف همزه را با حرکت‌های مختلف، ترکیب کنید تا دانش‌آموزان آ‌ن‌ها را بخوانند.
ءَ       ءِ      ءُ              ءا             ئیـ           ئـی         ئـو          ءو            ءًا             ءٍ              ءٌ
همزه گاهی روی پایه می‌آید. این پایه‌ها عبارت است از:‌"ئـ ،‌أ، ؤ، ﺉ"
õروش تدریس همزه روی دندانه (ئـ): معلم همزه‌ی روی دندانه (ئـ) را روی تخته می‌نویسد و جلوی آن نیز همزه‌ی بدون پایه را می‌نویسد و می‌گوید این دو شکل، مانند هم خوانده می‌شود.
ئـ  ء
آن گاه معلم این شکل از همزه را با صداهای مختلف ترکیب کرده تا دانش‌آموزان بخوانند.
ئـَ     ئـِ    ئـُ             ئـیـ         ئـی         ئـو          ئـًا
õروش تدریس همزه روی الف (أ): معلم در صورت امکان چند کلمه‌ی فارسی آشنا مانند"تألیف، مأمور"‌را روی تخته می‌نویسد تا دانش‌آموزان بخوانند. آن‌گاه همزه‌ی روی الف (أ) را روی تخته می‌نویسد و جلوی آن نیز همزه‌ی بدون پایه را می‌نویسد و می‌گوید این دو شکل، مانند هم خوانده می‌شود.
أ ء
سپس کلمات و عبارات قرآنی دارای این شکل را تمرین می‌کند.
تذکر:‌گاهی دانش‌آموزان این شکل را در وسط کلمه به صورت "ا" می‌خوانند؛ مانند "مَأکول" که به اشتباه "ماکول" خوانده می‌شود و گاهی این شکل را در آخر کلمه نمی‌خوانند.
مانند "اِقرَأ" که خوانده می‌شود "اِقرَ" با توجه به این که شکل همزه "أ" ساکن است، معلم با حرکت دست از فتحه به سمت همزه،‌توجه دانش‌آموزان را به تلفظ همزه جلب می‌کند. ﹷ أ
õروش تدریس همزه روی واو (ؤ): معلم همزه‌ی روی واو (ؤ): معلم همزه‌ی روی واو (ؤ) را روی تخته می‌نویسد و می‌گوید صدای این شکل همان صدای "ء" است.
ؤ ء
سپس ترکیبات آن را حرکات کوتاه می‌نویسد تا با اشاره‌ی او دانش‌آموزان بخوانند.
ؤ َ      ؤِ     ؤ ُ
آن‌گاه ترکیب "ؤ"‌را با صدای "آ" به صورت "ؤا"‌روی تخته می‌نویسد و به آن اشاره می‌کند تا دانش‌آموزان بخوانند. این ترکیب نیاز به تمرین و تکرار بیش‌تری دارد.
سپس معلم کلمات و عبارات قرآنی دارای این ترکیبات را تمرین می‌کند.

 



تاريخ : سه شنبه چهارم آذر ۱۳۹۹ | 21:38 | نویسنده : ن. رضایی |