فصل اول علوم پایه دوم دبستان منطقه: 6
1- برای این که محیط اطراف خود را بهتر بشناسیم باید –مشاهده ی دقیق----داشته باشیم .
2- مشاهده ی دقیق یعنی چه ؟ یعنی دیدن – شنیدن – بوییدن- گوش دادن و لمس کردن
برای دیدن ادامه سوالات به ادامه مطلب بروید.با تشکر رضایی
3- اندام حس بینایی چه نام دارد ؟ چشم
4- اندام حس شنوایی چه نام دارد ؟ گوش
5- اندام حس بویایی چه نام دارد ؟ بینی
6- اندام حس چشایی چه نام دارد؟زبان
7- اندام حس لامسه چه نام دارد؟ پوست
8- برای بیان دقیق مشاهدات خود باید چه کاری انجام دهیم ؟ یادداشت برداری
9- باداشت برداری چه فایده ای دارد؟ کمک می کندآن چه را مشاهده می کنیم دقیق بیان کنیم .
علوم فصل دوم آب و هوای سالم
1- چرا جانداران به هوای سالم نیاز دارند ؟ برای نفس کشیدن و زنده ماندن
2- چه چیز هایی هوا را آلوده می کند؟ خودروها 2-کارخانه ها 3-استفاده ی نادرست از سوخت ها
3- چگونه می توانیم هوای سالم تری داشته باشیم ؟ 1- فضای سبز ایجاد کنیم 2- از آلوده شدن هوا پیشگیری کنیم .
4- چگونه می توانیم فضای سبز ایجاد کنیم ؟ با کاشتن درخت و گل و گیاهان مختلف
5- چگونه می توانیم از آلوده شدن هوا پیشگیری کنیم ؟ 1- با استفاده از وسایل نقلیه ی عمومی 2- با انتقال کارخانه ها به بیرون از شهر 3- با تعمیر وسایل دودزا
6- به نظر شما چرا هوای تهران آلوده است ؟ به دلیل دود ماشین ها
7- انسان با چه کارهایی آب رود خانه ها را آلوده می کند ؟ با ریختن زباله-باریختن فاضلاب خانگی-باریختن فاضلاب کارخانه ها
8- اگر آب رود خانه آلوده شود برای جانداران آن چه اتفاقی می افتد ؟ بیمار می شوند و از بین می روند .
9- آب آلوده چه اثری بر انسان دارد؟ سبب ایجاد بیماری های گوارشی مثل وبا می شو د.
10- چرا جانداران به آب سالم نیاز دارند ؟ برای زندگی و رشد
11- انسان از آب چه استفاده هایی می کند؟ شست و شو –آشامیدن- گردش و تفریح- حمل و نقل – غذا ( غذاهای دریایی)
12- آب آلوده چه اثری بر زندگی ماهی ها دارد؟ آب آلوده سبب بیماری و مرگ ماهی ها می شود.
13- گیاهان از آب چه استفاده هایی می کنند؟ برای رشد کردن و زنده ماندن
14- آبی که مصرف می کنیم از کجا آمده است ؟ آبی که پشت سدها جمع می شود به تصفیه خانه می رود و پس از تصفیه از
طریق لوله وارد منازل ما می شود .
15- تصفیه خانه چگونه جایی است ؟ جایی است که در آن آب رودخانه به آب قابل آشامیدن تبدیل می شود .
16- چگونه می توانیم در مصرف آب صرفه جویی کین ؟ 1- موقع مسواک زدن ،شیر آب را باز نگذاریم .2-برای نظافت حیاط
از آب لوله کشی استفاده نکنیم .3- موقع شستن ظرف ها ، شیر آب را باز نگذاریم .4- برای شستن ماشین از چند سطل آب
بجای شلنگ استفاده کنیم .
17-یک راه برای صرفه جویی در مصرف آب بگویید ؟ شیرهای آب را مرتب کنترل و در صورت خراب بودن تعمیر کنیم
تا از هدر رفتن آب جلوگیری کنیم .
18-در تصفیه خانه چگونه آب رودخانه را به آب آشامیدن تبدیل می کنند ؟ در تصفیه خانه ابتدا گل و لای آب را می گیرند سپس با اضافه کردن مواد ضد عفونی کننده میکروب های آب را از بین می برند.
19 –ما چگونه می توانیم به حفظ محیط زیست و زندگی جانداران کمک کنیم ؟ 1- با دادن آب به گیاه در خانه یا بیرون از خانه .2- با کاشت نهال درختان 3- با دادن غذا به پرنده ها 4- با جمع آوری زباله ها در کوهستان
سوالات علوم فصل 3 زندگی ما و گردش زمین (1) پایه دوم منطقه :
1- در یک شبانه روز زمین چند بار به دور خود می چرخد ؟ یک بار
2- حرکت زمین به دور خود چه مدت طول می کشد ؟ 24 ساعت (یک شبانه روز )
3- طرف رو به خورشید زمین را چه می نامند ؟ روز
4- طرف تاریک زمین را چه می نامند ؟ شب
5- روز و شب چگونه به وجود می آید؟ همیشه نیمی از کره ی زمین به طرف خورشید قرار می گیرد که روز را تشکیل می دهد و نیمه ی دیگر آن که تاریک است شب را تشکیل می دهد.
6- حرکت زمین به دور خود چه چیزی را به وجود می آورد؟ شب و روز
7- زمین گرمای خود را از کجا به دست می آورد ؟ از خورشید
8- چرا روزها گرم تر از شب ها است ؟ زیرا خورشید در روز می تابد.
9- برای اندازه گیری سردی و گرمی اجسام از چه وسیله ای استفاده می کنیم ؟ دماسنج
10- دماسنج چیست ؟ وسیله ای است که برای اندازه گیری سردی و گرمی از آن استفاده می شود.
11- در هوای گرم مایع درون دماسنج چه می شود ؟ بالا می رود
12- در هوای سرد مایع درون دماسنج چه می شود ؟ پایین می رود .
13- آیا صبح یا هنگام طلوع خورشید زمین به طور ناگهانی گرم می شود؟ خیر بتدریج گرم می شود.
14- آیاعصر یا هنگام غروب خورشید زمین به طور ناگهانی سرد می شود؟ خیر به تدریج هوا سرد می شود .
15- به نظر شما تابش نور خورشید بر زندگی ما و سایر جانداران چه تاثیری دارد؟ همه ی جانداران برای ادامه ی زندگی خود به گرما و نور خورشید نیاز دارند.
16- در یک کلاس تاریک یک لامپ روشن کنید . نور لامپ و گرمای لامپ به کجا می رود ؟نور لامپ کلاس را روشن و گرمای آن هوای کلاس را کمی گرم می کند.
17- خورشید زمین را چگونه گرم می کند؟ با گرما و نور خود
18- چرا گیاهان به نور خورشید نیاز دارند ؟ گیاهان برای رشد و غذا سازی به نور خورشید نیاز دارند .
19- بیشتر جانداران در چه وقتی استراحت می کنند ؟ در شب
20- کدام محل بیشتر گرم است جای آفتابی یا سایه ؟ محلی که آفتابی است .
21- بیشتر کره ی زمین را چه چیزی فراگرفته است ؟ آب
22- رنگ آبها و دریاها در کره ی زمین با چه رنگی نشان داده شده است ؟ با رنگ آبی
23- رنگ آبها در کره ی زمین بیشتر است یا خشکی ها ؟ آّبها
سوال علوم فصل 4زندگی ما و گردش زمین (2) پایه دوم
1-فصل ها چگونه ایجاد می شوند؟ چرخش زمین به دور خورشید سبب ایجاد فصل ها می شود .
2-فصل های سال را نام ببرید؟ بهار – تابستان – پاییز – زمستان
3-چرا جاهای مختلف زمین سردی و گرمی متفاوتی دارند ؟چون نور خورشید به بعضی جاها به طور راست و به بعضی جاها به طور مایل می تابد .
4-اگر نور خورشید به محلی به طور راست بتابد آن محل چگونه است ؟ گرم تر است .
5-اگر نور خورشید به محلی به طور مایل بتابد آن محل چک.نه است ؟ کم تر گرم است .
6در زمستان نور بیشتری به داخل اتاق می رسد یا تابستان ؟ چرا؟ تابستان .چون خورشید به طور راست می تابد.
7- در تابستان هوا گرم تر است یا زمستان ؟ چرا؟ تابستان زیرا خورشید به طور راست می تابد و گرمای بیش تری دارد.
8-در زمستان هوا سردتر است یا تابستان ؟ چرا؟ در زمستان چون خورشید به طور مایل می تابد وگرمای کم تر دارد.
9-باد چگونه تشکیل می شود ؟ از جابه جایی هوای سرد و گرم باد به وجود می آید.
10-وسیله ای که جهت باد را نشان می دهد نام ببر ؟ باد نما
11-برای نشان دادن جهت باد از چه راه هایی می توان استفاده کرد ؟ از روی حرکت برگ ها –از روی حرکت پرچم مدرسه
12-چگونه با فرفره می توان فهمید که سرعت باد زیاد یا کم است ؟ اگر فرفره تند بچرخد یعنی سرعت باد زیاد است .
13-به باد شدید چه می گویند ؟ طوفان
14- طوفان چگونه به وجود می آید ؟موقعی که دو منطقه نزدیک هم یکی خیلی گرم و دیگری خیلی سرد شود بین آن ها باد بسیار پر قدرتی به وجود می آید که به آن طوفان می گویند .
15 طوفان چه زیان هایی به بار می آورد؟ به ساختمان ها خسارت وارد می کند- موج های بسیار بزرگ به وجود می آورد – سبب غرق کشتی ها می شود – باعث قطع درختان می شود.
16-باد چگونه چهره زمین را تغییر می دهد ؟ با جابه جا کردن چیز های سبک و گرد و غبار و دانه های ریز مثل ماسه
17باد بیابان ها را بیشتر تغییر می دهد یا جنگل ها را ؟ بیابان ها را . چون در بیابان پوشش گیاهی وجود ندارد یا خیلی گرم است.
18- چرا آّ باعث می شود تا خاک جایه جا نشود ؟ چون خاک مرطوب می شود و ذرات آن به هم می چسبند.
19- از باد چه استفاده هایی می شود ؟ حرکت کشتی های بادبانی – خشک کردن لباس های خیس – تولید برق – آسیاب کردن گندم
20- تپه های ماسه ای چگونه ایجاد می شود؟ باد ماسه ها را جابه جا می کند وقتی سرعت باد کم می شود ذرات را روی زمین می گذارد .
موفق باشید: رضایی
سوالات علوم فصل 5 پیام رمز را پیدا کن نام و نام خانوادگی دبستان : منطقه :6
1-عابر نابینا پگونه متوجه تزدیک شدن آمبولانس می شود؟
باشنیدن صدای آژیر آمبولانس
2- وظیفه ی ما هنگام نزدیک شدن آمبولانس چیست ؟
از سر راهش کنار برویم و مسیر را برای عبور آن باز کنیم .
3- از ..................و .................. برای پیام رسانی استفاده می شود.
صدا- نور
4- صدا چگونه تولید می شود؟ در اثر لرزش اجسام
5- صداهای گوناگون را نام ببر. نازک- کلفت- بلند- آهسته
6-دوصدای نازک مثال بزن .صدای پرند صدای جیغ بچه
7- دو صدای کلفت مثال بزن. صدای طبل - صدای مردها
8- یک صدای بلند و کلفت مثال بزن. صدی گریه ی نوزاد
9-یک صدای آهسته مثال بزن. صدای کسی که در گوشی صحبت می کند.
10- چگونه می توانیم صدای نازک تولید کنیم ؟ 1- با لرزش تند اجسام2- جسمی که می لرزد کوتاه تر باشد.
11- چگونه می توانیم صدای کلفت تولید کنیم؟ 1- با لرزش کند اجسام 2- جسمی که می لرزد کوتاه تر باشد.
12- جمله های راکامل کن :
الف- بر اثر لرزش اجسام چیز ها ...................... تولید می کند.
ب-اگر چیزی تند بلرزد ، صدای ............... تولید می کند.
پ- اگر چیزی کند بلرزد ، صدای ..................... تولید می کند.
ت- هر چه جسمی که می لرزد کوتاه تر باشد، صدای تولید شده ............... است.
ث- هر چه جسمی که می لرزد بلند تر باشد،صدای تولید شده ................... است.
پاسخ
الف- صدا ب- نازک پ- کلفت ت- نازک تر ث- کلفت تر
13- چند صدای پیام رسان نام ببر.
زنگ ساعت- زنگ موبایل- صدای اذان- صدای تلفن
14- چند صدای آزار دهنده نام ببر.
صدای مته در حال کندن آسفالت- صدای هواپیما- صدای موتور سیکلت
15- کدام صدا پیام رسان است ؟
الف-صدای فریاد بلند ب- صدای موتور سیکلت ج- صدای آژیر آمبولانس
پاسخ-ج
16- نقاره زدن در حرم امام رضا علیه السلام مثالی از صدای ...................... است .
پاسخ= پیام رسان
موفق باشید : رضایی
فصل 6- پیام رمز را پیدا کن (2) پایه دوم دبستان شهید چمران سال تحصیلی 94-93
1- پلیس در خیابان های خلوت ، برای راهنمایی راننده ها از چه وسیله ای استفاده می کند؟ سوت
2- آیا خیابان های شلوغ ، پلیس می تواند از سوت برای هشدار دادن استفاده کند؟خیر به دلیل سروصدای زیاد
3- پلیس در خیابان های شلوغ برای راهنمایی راننده ها و عابر پیاده از چه وسیله ای استفاده می کند؟ چراغ راهنما
4-هر نور چراغ راهنما چه پیامی را به راننده ها می دهد؟
چراغ راهنما سه رنگ دارد: قرمز - نارنجی- سبز
پیام رنگ قرمز: توقف کامل
پیام رنگ نارنجی: احتیاط و کم کردن سرعت برای توقف
پیام رنگ سبز: اجازه ی حرکت
5- وقتی چراغ مخصوص عابر پیاده قرمز است . وظیفه ی ما چیست؟
وقتی چراغ مخصوص عابر پیاده قرمز است ، وظیفه ی ما این است که پشت خط مخصوص عابر پیاده توقف کنیم و از خیابان عبور نکنیم تا چراغ سبز شود.
6- برایدیدن اجسام چه چیزی لازم است ؟ نور
7- از نور چه استفاده هایی می کنیم ؟برای دیدن چیز ها،برای رساندن پیام
8- چند چیز نام ببر که نور می دهد؟ خورشید- لامپ- چراغ قوه..
9- چشمه ی نور را تعریف کنید؟ به اجسامی که از خودشان نور بدهند ،چشمه ی نور می گوییم.
10- چند چشمه ی نور نام ببر.
خورشید- ماه- ستارگان-لامپ- چراغ قوه
11- چشمه نور طبیعی یعنی چه؟ چیز هایی که به طور طبیعی از خود نور دارند.
12- دو چشمه ی طبیعی نور مثال بزن. خورشید ستارگان
13- چشمه ی مصنوعی نور یعنی چه ؟ چیز هایی که به طور طبیعی از خود نور ندارد و ساخته دست بشر هستند.
14- دو چشمه ی نور مصنوعی را نام ببر. لامپ - چراغ قوه
15- آیا شمع روشن چشمه ی نور است ؟ چرا؟ بله ؟،زیرا از خودش نور دارد.
16- چند چیز نام ببر که نور از آن ها عبور می کند؟ شیشه- هوا- آّب
17- به اجسامی که نور از آن ها به راحتی عبور می کند،چه میگویند؟ شفاف
18- به اجسامی که نور از آنها عبور نمی کند چه می گویند؟ کدر
19- آیا اجسام شفاف سایه دارند؟ چرا؟ خیر ،چون اجسام شفاف نور را از خود عبور می دهند.
20- چند چیز نام ببر که نور از آنها عبور نمی کند؟ کتاب- دیوار- مقوای تیره
21- امروزه از صدا و نور چه استفاده هایی می شود؟ برای برقراری ارتبباط با یکدیگر - کسب اطلاعات
22- چند وسیله ی هشدار دهنده با نور را نام ببر.
چراغ راهنمایی- چراغ ترمز- تابلوهای هشدار دهنده نوری و.............
طراح سوالات رضایی موفق باشید
برچسبها: سوالات تیزهوشان علوم دوم ابتدایی فصل 4و5 سال 94, نمونه سوال و جواب کتاب علوم پایه ی دوم ابتدایی س, 94
.: Weblog Themes By Pichak :.

