فصل اول علوم پایه دوم دبستان   منطقه:     6

 1-     برای این که محیط اطراف خود را بهتر بشناسیم باید –مشاهده ی دقیق----داشته باشیم .

 2-     مشاهده ی دقیق یعنی چه ؟ یعنی دیدن – شنیدن – بوییدن- گوش دادن و لمس کردن

 برای دیدن ادامه سوالات به ادامه مطلب بروید.با تشکر رضایی

 3-     اندام حس بینایی چه نام دارد ؟ چشم

 4-     اندام حس شنوایی چه نام دارد ؟ گوش

 5-     اندام حس بویایی چه نام دارد ؟ بینی

 6-     اندام حس چشایی چه نام دارد؟زبان

 7-     اندام حس لامسه چه نام دارد؟ پوست

 8-     برای بیان دقیق مشاهدات خود باید چه کاری انجام دهیم ؟ یادداشت برداری

 9-     باداشت برداری چه فایده ای دارد؟ کمک می کندآن چه را مشاهده می کنیم دقیق بیان کنیم .


 

  علوم فصل دوم آب و هوای سالم

 

 1-     چرا جانداران به هوای سالم نیاز دارند ؟ برای نفس کشیدن و زنده ماندن

 2-     چه چیز هایی هوا را آلوده می کند؟ خودروها 2-کارخانه ها 3-استفاده ی نادرست از سوخت ها

 3-     چگونه می توانیم هوای سالم تری داشته باشیم ؟ 1- فضای سبز ایجاد کنیم 2- از آلوده شدن هوا پیشگیری کنیم .

 4-     چگونه می توانیم فضای سبز ایجاد کنیم ؟ با کاشتن درخت و گل و گیاهان مختلف

 

5-     چگونه می توانیم از آلوده شدن هوا پیشگیری کنیم ؟ 1- با استفاده از وسایل نقلیه ی عمومی 2- با انتقال کارخانه ها به بیرون از شهر 3- با تعمیر وسایل دودزا

 6-     به نظر شما چرا هوای تهران آلوده است ؟ به دلیل دود ماشین ها

 7-     انسان با چه کارهایی آب رود خانه ها را آلوده می کند ؟ با ریختن زباله-باریختن فاضلاب خانگی-باریختن فاضلاب کارخانه ها

 8-     اگر آب رود خانه آلوده شود برای جانداران آن چه اتفاقی می افتد ؟ بیمار می شوند و از بین می روند .

 9-     آب آلوده چه اثری بر انسان دارد؟ سبب ایجاد بیماری های گوارشی مثل وبا می شو د.

 10-  چرا جانداران به آب سالم نیاز دارند ؟ برای زندگی و رشد

 11- انسان از آب چه استفاده هایی می کند؟ شست و شو –آشامیدن- گردش و تفریح- حمل و نقل – غذا ( غذاهای دریایی)

 12- آب آلوده چه اثری بر زندگی ماهی ها دارد؟ آب آلوده سبب بیماری و مرگ ماهی ها می شود.

 13- گیاهان از آب چه استفاده هایی می کنند؟ برای رشد کردن و زنده ماندن

 14- آبی که مصرف می کنیم از کجا آمده است ؟ آبی که پشت سدها جمع می شود به تصفیه خانه می رود و پس از تصفیه از

  طریق لوله وارد منازل ما می شود .

 15- تصفیه خانه چگونه جایی است ؟ جایی است که در آن آب رودخانه به آب قابل آشامیدن تبدیل می شود .

 16- چگونه می توانیم در مصرف آب صرفه جویی کین ؟ 1- موقع مسواک زدن ،شیر آب را باز نگذاریم .2-برای نظافت حیاط

 از آب لوله کشی استفاده نکنیم .3- موقع شستن ظرف ها ، شیر آب را باز نگذاریم .4- برای شستن ماشین از چند سطل آب

 بجای شلنگ استفاده کنیم .

 17-یک راه برای صرفه جویی در مصرف آب بگویید ؟ شیرهای آب را مرتب کنترل و در صورت خراب بودن تعمیر کنیم

تا از هدر رفتن آب جلوگیری کنیم .

 18-در تصفیه خانه چگونه آب رودخانه را به آب آشامیدن تبدیل می کنند ؟ در تصفیه خانه ابتدا گل و لای آب را می گیرند سپس با اضافه کردن مواد ضد عفونی کننده میکروب های آب را از بین می برند.

 19 –ما چگونه می توانیم به حفظ محیط زیست و زندگی جانداران کمک کنیم ؟ 1- با دادن آب به گیاه در خانه یا بیرون از خانه .2- با کاشت نهال درختان 3- با دادن غذا به پرنده ها 4- با جمع آوری زباله ها در کوهستان


 

 سوالات علوم فصل 3  زندگی ما و گردش زمین (1)          پایه دوم منطقه :      

 1-     در یک شبانه روز زمین چند بار به دور خود می چرخد ؟ یک بار

2-     حرکت زمین به دور خود چه مدت طول می کشد ؟ 24 ساعت (یک شبانه روز )

3-     طرف رو به خورشید زمین را چه می نامند ؟ روز

4-     طرف تاریک زمین را چه می نامند ؟ شب

5-     روز و شب چگونه به وجود می آید؟ همیشه نیمی از کره ی زمین به طرف خورشید قرار می گیرد که روز را تشکیل می دهد و نیمه ی دیگر آن که تاریک است شب را تشکیل می دهد.

6-     حرکت زمین به دور خود چه چیزی را به وجود می آورد؟ شب و روز

7-     زمین گرمای خود را از کجا به دست می آورد ؟ از خورشید

8-     چرا روزها گرم تر از شب ها است ؟ زیرا خورشید در روز می تابد.

9-     برای اندازه گیری سردی و گرمی اجسام از چه وسیله ای استفاده می کنیم ؟ دماسنج

10- دماسنج چیست ؟ وسیله ای است که برای اندازه گیری سردی و گرمی از آن استفاده می شود.

11- در هوای گرم مایع درون دماسنج چه می شود ؟ بالا می رود

12- در هوای سرد مایع درون دماسنج چه می شود ؟ پایین می رود .

13- آیا صبح یا هنگام طلوع خورشید زمین به طور ناگهانی گرم می شود؟ خیر بتدریج گرم می شود.

14- آیاعصر یا هنگام غروب خورشید زمین به طور ناگهانی سرد می شود؟ خیر به تدریج هوا سرد می شود .

15- به نظر شما تابش نور خورشید بر زندگی ما و سایر جانداران چه تاثیری دارد؟ همه ی جانداران برای ادامه ی زندگی خود به گرما و نور خورشید نیاز دارند.

16- در یک کلاس تاریک یک لامپ روشن کنید . نور لامپ و گرمای لامپ به کجا می رود ؟نور لامپ کلاس را روشن و گرمای آن هوای کلاس را کمی گرم می کند.

17- خورشید زمین را چگونه گرم می کند؟ با گرما و نور خود

18- چرا گیاهان به نور خورشید نیاز دارند ؟ گیاهان برای رشد و غذا سازی به نور خورشید نیاز دارند .

19- بیشتر جانداران در چه وقتی استراحت می کنند ؟ در شب

20- کدام محل بیشتر گرم است جای آفتابی یا سایه ؟ محلی که آفتابی است .

21- بیشتر کره ی زمین را چه چیزی فراگرفته است ؟ آب

22- رنگ آبها و دریاها در کره ی زمین با چه رنگی نشان داده شده است ؟ با رنگ آبی

23- رنگ آبها در کره ی زمین بیشتر است یا خشکی ها ؟ آّبها


 

 

 سوال علوم فصل 4زندگی ما و گردش زمین (2)           پایه دوم                 

1-فصل ها چگونه ایجاد می شوند؟ چرخش زمین به دور خورشید سبب ایجاد فصل ها می شود .

2-فصل های سال را نام ببرید؟ بهار – تابستان – پاییز – زمستان

3-چرا جاهای مختلف زمین سردی و گرمی متفاوتی دارند ؟چون نور خورشید به بعضی جاها به طور راست و به بعضی جاها به طور مایل می تابد .

 4-اگر نور خورشید به محلی به طور راست بتابد آن محل چگونه است ؟ گرم تر است .

 5-اگر نور خورشید به محلی به طور مایل بتابد آن محل چک.نه است ؟ کم تر گرم است .

 6در زمستان نور بیشتری به داخل اتاق می رسد یا تابستان ؟ چرا؟ تابستان .چون خورشید به طور راست می تابد.

7- در تابستان هوا گرم تر است یا زمستان ؟ چرا؟ تابستان زیرا خورشید به طور راست می تابد و گرمای بیش تری دارد.

8-در زمستان هوا سردتر است یا تابستان ؟ چرا؟ در زمستان چون خورشید به طور مایل می تابد وگرمای کم تر دارد.

9-باد چگونه تشکیل می شود ؟ از جابه جایی هوای سرد و گرم باد به وجود می آید.

 10-وسیله ای که جهت باد را نشان می دهد نام ببر ؟ باد نما

 11-برای نشان دادن جهت باد از چه راه هایی می توان استفاده کرد ؟ از روی حرکت برگ ها –از روی حرکت پرچم مدرسه

 12-چگونه با فرفره می توان فهمید که سرعت باد زیاد یا کم است ؟ اگر فرفره تند بچرخد یعنی سرعت باد زیاد است .

 13-به باد شدید چه می گویند ؟ طوفان

 14- طوفان چگونه به وجود می آید ؟موقعی که دو منطقه نزدیک هم یکی خیلی گرم و دیگری خیلی سرد شود بین آن ها باد بسیار پر قدرتی به وجود می آید که به آن طوفان می گویند .

15 طوفان چه زیان هایی به بار می آورد؟ به ساختمان ها خسارت وارد می کند- موج های بسیار بزرگ به وجود می آورد – سبب غرق کشتی ها می شود – باعث قطع درختان می شود.

 16-باد چگونه چهره زمین را تغییر می دهد ؟ با جابه جا کردن چیز های سبک و گرد و غبار و دانه های ریز مثل ماسه

 17باد بیابان ها را بیشتر تغییر می دهد یا جنگل ها را ؟ بیابان ها را . چون در بیابان پوشش گیاهی وجود ندارد یا خیلی گرم است.

18- چرا آّ باعث می شود تا خاک جایه جا نشود ؟ چون خاک مرطوب می شود و ذرات آن به هم می چسبند.

19- از باد چه استفاده هایی می شود ؟ حرکت کشتی های بادبانی – خشک کردن لباس های خیس – تولید برق – آسیاب کردن گندم

 

20- تپه های ماسه ای چگونه ایجاد می شود؟ باد ماسه ها را جابه جا می کند وقتی سرعت باد کم می شود ذرات را روی زمین می گذارد .

موفق باشید: رضایی


 

 سوالات علوم فصل 5 پیام رمز را پیدا کن   نام و نام خانوادگی دبستان :                 منطقه :6

 1-عابر نابینا پگونه متوجه تزدیک شدن آمبولانس می شود؟

باشنیدن صدای آژیر آمبولانس

2- وظیفه ی ما هنگام نزدیک شدن آمبولانس چیست ؟

از سر راهش کنار برویم و مسیر را برای عبور آن باز کنیم .

3- از ..................و .................. برای پیام رسانی استفاده می شود.

صدا- نور

4- صدا چگونه تولید می شود؟ در اثر لرزش اجسام

5- صداهای گوناگون را نام ببر. نازک- کلفت- بلند- آهسته

6-دوصدای نازک مثال بزن .صدای پرند صدای جیغ بچه

7- دو صدای کلفت مثال بزن. صدای طبل - صدای مردها

8- یک صدای بلند و کلفت مثال بزن. صدی گریه ی نوزاد

9-یک صدای آهسته مثال بزن. صدای کسی که در گوشی صحبت می کند.

10- چگونه می توانیم صدای نازک تولید کنیم ؟ 1- با لرزش تند اجسام2- جسمی که می لرزد کوتاه تر باشد.

11- چگونه می توانیم صدای کلفت تولید کنیم؟ 1- با لرزش کند اجسام 2- جسمی که می لرزد کوتاه تر باشد.

12-  جمله های راکامل کن :

الف- بر اثر لرزش اجسام چیز ها ...................... تولید می کند.

ب-اگر چیزی تند بلرزد ، صدای ............... تولید می کند.

پ- اگر چیزی کند بلرزد ، صدای ..................... تولید می کند.

ت- هر چه جسمی که می لرزد کوتاه تر باشد، صدای تولید شده ............... است.

ث- هر چه جسمی که می لرزد بلند تر باشد،صدای تولید شده ................... است.

پاسخ

الف- صدا     ب- نازک      پ- کلفت               ت- نازک تر                ث- کلفت تر

13- چند صدای پیام رسان نام ببر.

زنگ ساعت- زنگ موبایل- صدای اذان- صدای تلفن

14- چند صدای آزار دهنده نام ببر.

 صدای مته در حال کندن آسفالت- صدای هواپیما- صدای موتور سیکلت

15- کدام صدا پیام رسان است ؟

الف-صدای فریاد بلند               ب- صدای موتور سیکلت             ج- صدای آژیر آمبولانس

پاسخ-ج

16- نقاره زدن در حرم امام رضا علیه السلام مثالی از صدای ...................... است .

پاسخ= پیام رسان

موفق باشید : رضایی


 

فصل 6- پیام رمز را پیدا کن (2) پایه دوم دبستان شهید چمران سال تحصیلی 94-93

1- پلیس در خیابان های خلوت ، برای راهنمایی راننده ها از چه وسیله ای استفاده می کند؟ سوت

2- آیا خیابان های شلوغ ، پلیس می تواند از سوت برای هشدار دادن استفاده کند؟خیر  به دلیل سروصدای زیاد

3- پلیس در خیابان های شلوغ برای راهنمایی راننده ها و عابر پیاده از چه وسیله ای استفاده می کند؟ چراغ راهنما

4-هر نور چراغ راهنما چه پیامی را به راننده ها می دهد؟

چراغ راهنما سه رنگ دارد: قرمز - نارنجی- سبز

پیام رنگ قرمز: توقف کامل

پیام رنگ نارنجی: احتیاط و کم کردن سرعت برای توقف

پیام رنگ سبز: اجازه ی حرکت 

5- وقتی چراغ مخصوص عابر پیاده قرمز است . وظیفه ی ما چیست؟

وقتی چراغ مخصوص عابر پیاده قرمز است ، وظیفه ی ما این است که پشت خط مخصوص عابر پیاده توقف کنیم و از خیابان عبور نکنیم تا چراغ سبز شود.

6- برایدیدن اجسام چه چیزی لازم است ؟ نور

7- از نور چه استفاده هایی می کنیم ؟برای دیدن چیز ها،برای رساندن پیام

8- چند چیز نام ببر که نور می دهد؟ خورشید- لامپ- چراغ قوه..

9- چشمه ی نور را تعریف کنید؟ به اجسامی که از خودشان نور بدهند ،چشمه ی نور می گوییم.

10- چند چشمه ی نور نام ببر.

خورشید- ماه- ستارگان-لامپ- چراغ قوه

11- چشمه نور طبیعی یعنی چه؟ چیز هایی که به طور طبیعی از خود نور دارند.

12- دو چشمه ی طبیعی نور مثال بزن. خورشید ستارگان

13- چشمه ی مصنوعی نور یعنی چه ؟ چیز هایی که به طور طبیعی از خود نور ندارد و ساخته دست بشر هستند.

14- دو چشمه ی نور مصنوعی را نام ببر. لامپ - چراغ قوه

15- آیا شمع روشن چشمه ی نور است ؟ چرا؟ بله ؟،زیرا از خودش نور دارد.

16- چند چیز نام ببر که نور از آن ها عبور می کند؟ شیشه- هوا- آّب

17- به اجسامی که نور از آن ها به راحتی عبور می کند،چه میگویند؟ شفاف

18- به اجسامی که نور از آنها عبور نمی کند چه می گویند؟ کدر

19- آیا اجسام شفاف سایه دارند؟ چرا؟ خیر ،چون اجسام شفاف نور را از خود عبور می دهند.

20- چند چیز نام ببر که نور از آنها عبور نمی کند؟ کتاب- دیوار- مقوای تیره

21- امروزه از صدا و نور چه استفاده هایی می شود؟ برای برقراری ارتبباط با یکدیگر - کسب اطلاعات

22- چند وسیله ی هشدار دهنده با نور را نام ببر.

 چراغ راهنمایی- چراغ ترمز- تابلوهای هشدار دهنده نوری و.............


طراح سوالات رضایی موفق باشید 

 


برچسب‌ها: سوالات تیزهوشان علوم دوم ابتدایی فصل 4و5 سال 94, نمونه سوال و جواب کتاب علوم پایه ی دوم ابتدایی س, 94

تاريخ : دوشنبه سیزدهم مهر ۱۳۹۴ | 15:15 | نویسنده : ن. رضایی |