🌷روش توپی:

كلمات كلیدی یا مشكل را روی كاغذ نوشته و روی توپ می‌چسبانیم و هر بار توپ را به طرف یك دانش‌آموز پرتاب كرده، او پس از دیدن كلمه، جمله‌ای را به تمام كلاس دیكته می‌گوید

 

🌷کلمه‌ی گم شده

چند كلمه را روی تابلو درست می‌نویسیم، یكی از دانش‌آموزان را از كلاس بیرون می‌فرستیم و سپس یكی از كلمه‌ها را پاك می‌كنیم تا دانش‌آموز وقتی وارد كلاس شد حدس بزند كدام كلمه پاك شده است و آن را مجدداً بنویسد

 

🌷نوبت كیه؟:

در این روش بخش‌های هر كلمه و یا تركیب‌ها را در كارت‌هایی نوشته و به دانش‌آموز داده می‌شود. آموزگار كلمه‌ای را نام می‌برد و هر دانش‌آموزی كه كارتی را در دست دارد كه می‌تواند آن كلمه را بسازد بیرون می‌آید و یكی دیگر از دانش‌آموزان آن كلمه را روی تخته می‌نویسد.

 

🌷اسم، فامیل:

این همان بازی قدیمی است با این تفاوت كه ستون‌ها كمتر و صدای اول كلمه‌ی مورد نظر چاپ شده است

 

🌷روش مشاركتی:

هر گروه یك جمله را آماده كنند و به ترتیب برای كلیه دانش‌آموزان كلاس دیكته كنند.در گروه (سه یا چهار نفری) یكی از اعضا جمله را می‌گوید و دیگر اعضا می‌نویسند. یكی از اعضا نیز می‌تواند به عنوان ناظر درست نویسی جمله گروه را كنترل كند

 

🌷املای پای تخته، به روش مسابقه:

بین چند نفر اجرا شود كه ابتدا تخته بین دو یا سه نفر تقسیم شود و كلمه یا جمله توسط معلم یا گروه به آن‌ها گفته شود.

 

🌷 با خواندن واژه‌ها توسط آموزگار:

كلمه‌ی مورد نظر در هر گروه بر روی تخته وایت برد كه روی میز هر گروه قرار دارد نوشته و بعد از آن هر گروه كلمه‌ی خود را به دیگر افراد كلاس نشان می‌دهند و در صورت اشتباه آن را تصحیح می‌كنند.

چند راهکار برای تقویت املایی دانش آموزان ضعیف

 

🌷 استفاده از برگه‌ی مچاله شده:

در این روش كلمات كلیدی را روی كاغذ نوشته و پس از مچاله كردن در اختیار آنان قرار می‌دهیم كودكان پس از خواندن كلمه‌ی مورد نظر خودشان به گروه‌های دیگر سركشی می‌كنند تا كلماتی كه شبیه نوشته خودشان هست پیدا كنند و با گروه جدید یك جمله بسازند

 



تاريخ : دوشنبه هجدهم بهمن ۱۴۰۰ | 22:0 | نویسنده : ن. رضایی |