بازي هاي آموزشي و کلاسي بي شک بازي هاي آموزشي نقش بسزايي در يادگيري دانش آموزان مقطع ابتدايي ايفا مي کنند. چون کودکان دبستاني به بازي علاقه شديدي دارند، پس بهتر است معلم از اين بازي ها کمک گرفته تا تدريس خود را پيش ببرد و هم دانش آموزان را در يادگيري بهتر با خود همسو کند. (دوستان عزيز، اين پست از وبلاگ دفتر مشق به بيان چند مورد از بازي هاي آموزشي که مهارت هاي زبان فارسي را آموزش مي دهد، اختصاص يافته است. ) بازي تکرار و سکوت: پس از تدريس دانش آموزان به دو دسته تقسيم مي شوند. از هر گروه مي خواهيم تا هر کدام يک نوع واکنش زباني از خود نشان دهند. براي نمونه اگر در درس به آموزش واژه هاي رنگ ها پرداخته ايم؛ دانش آموزان گروه اول با شنيدن کلمات نامربوط به رنگ سکوت کنند و اگر نام يکي از رنگ ها را شنيدند، آن را تکرار کنند. دانش آموزان گروه دوم نيز برعکس عمل کنند، يعني نام رنگ را شنيدند سکوت نمايند. به عنوان مثال: سبز - سيب - گلابي - سفيد - کتاب - زرد - ميز - آبي - ليوان - بنفش همچنين مي توان به کل کلاس گفت، همگي کلماتي را که مي شنوند تکرار کنند به جز کلماتي که نام اعضاي بدن انسان هستند. به عنوان مثال: مداد - شلوار - دست - پا - ساعت - کتاب - چشم - قاشق - پسر - گوش اين بازي درک شنيداري دانش آموزان را تقويت مي کند. با اين بازي مي توان آموخته هاي دانش آموزان را ارزشيابي کرد. همچنين مي توان کلمات جديدي را به دانش آموزان در قالب اين بازي آموخت. بازي غلطه، آي غلطه: اين بازي فقط در کلاس اول کاربرد دارد. در اين بازي آموزگار جملاتي را بر زبان مي آورد و از لحاظ معنايي يا ارتباط شناختي، يک نکته نادرست در آن مي گنجاند. به عنوان مثال: "وقتي باران همه جا را سفيدپوش کرد، بچه ها شروع کردند به درست کردن آدم برفي" دانش آموزان در پايان جمله معلم، تک تک يا دسته جمعي بايد نادرستي کاربرد "باران" به جاي "برف" را اعلام کنند بازي مخالف ها: در اين بازي، معلم به بچه ها توضيح مي دهد که مثلا سرد مخالف گرم است. سپس از آن ها مي خواهد هر کلمه اي بر زبان مي آورد يا مي نويسد، مخالف آن را بگويند يا روي تخته سياه بنويسند. همين بازي را مي توان در سطح < جمله > نيز انجام داد: خانه ما دور است ؟خانه ما نزديک است. برادرم چاق است ؟ برادرم لاغر است. بازي گسترش جمله: در اين بازي کلاسي، آموزگار جمله ناقص و کوتاهي مي گويد يا مي نويسد و از سه نفر از دانش آموزان مي خواهد که يکي يکي جمله ي او را گسترش دهند و آن را کامل سازند؛ مثال: معلم: من ديروز ... دانش آموز اول: من ديروز به ... دانش آموز دوم: من ديروز به مدرسه ... دانش آموز سوم: من ديروز به مدرسه مي رفتم ... دانش آموز چهارم: من ديروز به مدرسه مي رفتم که ... دانش آموز پنجم: من ديروز به مدرسه مي رفتم که دوستم ... بازي من چي هستم؟ ( من کي هستم؟ ): معلم يا يکي از شاگردان در 10 جمله به شرح يک پديده مثل باران يا يک شي مثل راديو يا يک شخص مثل فردوسي مي پردازد. ان گاه بقيه بچه ها بايد نام آن پديده، شي يا شخص را حدس بزنند. حدس زدن روي هر جمله امتياز خاصي دارد اين بازي را مي توان به صورت گروه گروه کردن دانش آموزان هم انجام داد. بازي بيست سوالي: يکي از دانش آموزان يک پديده (خوراکي، شي، شخص) را انتخاب مي کند و نام آن را در گوش معلم مي گويد يا روي کاغذي نوشته و آن را امضا مي کند. سپس بقيه بچه ها مي توانند با پرسيدن سوال از او نام آن پديده را حدس بزنند. معلم بايد بچه ها را هدايت کند که با سوالات مناسب مانند جنس (شيشه اي، چوبي، پارچه اي، فلزي و ...)، اندازه (بزرگ، کوچک، در جيب جا مي گيرد و ...)، جاندار، بي جان و از اين قبيل سوالات به هدف خود برسند. بازي صحبت کردن در گوشي: بچه ها صحبت در گوشي را خيلي دوست دارند. معلم يک جمله را در گوش اولين دانش آموز مي گويد و دانش آموز بايد جمله را به دانش آموز بعدي بگويد و همين طور تا آخرين دانش آموز اين کار ادامه مي يابد. سپس معلم از اولين کودک و آخرين کودک در خواست مي کند که جمله را با صداي بلند تکرار کند. اين تمرين باعث مي شود قدرت حفظ و نگه داري عناصر زباني در بچه ها تقويت شود. بازي پيدا کردن نام داستان: داستان کوتاهي براي دانش آموزان تعريف کنيد. از آن ها بخواهيد براي داستان، "عنوان" مناسب انتخاب کنند. اين بازي موجب شکوفايي قدرت انديشه و خلاقيت زباني دانش آموزان خواهد شد؛ در ضمن کودکان براي اين که بتوانند نام خوبي براي داستان انتخاب کنند، به خوبي به حرف هاي معلم توجه کنند و از اين طريق يکي از مهارت هاي گوش دادن که دقت و توجه به سخنان گوينده است، در آن ها تقويت مي شود. امیدوارم مطالب این قسمت مورد توجه شما عزیزان باشد منتظر نظرات خوبتان هستیم .


برچسب‌ها: نشانه‌های عمومی دانش آموزان بیش فعال در کلاس درس, بازي هاي آموزشي و کلاسي

تاريخ : سه شنبه دوم آذر ۱۳۹۵ | 0:13 | نویسنده : ن. رضایی |