هدف های آموزشی وپرورشی :
· ایجاد کاوشگری علمی
· فعال شدن بیشتر ذهن
· انتقال معلومات
· خود باوری
· ایجاد تفکر وبحث گروهی
· ایجاد مدیریت درکار گروهی ونتیجه کار
· ایجادفرصت برای انجام کار برای تمام افراد گروه
· افزایش یادگیری دو برابر در دانش آموزان
· کاهش رفتارهای مخل
· رشد و نمودانش آموزان ضعیف
· پذیرفته شدن پذیرفتن دیگران
· ایجاد رضایت درونی در افراد
· افزایش هوش لفظی کلامی ، منطقی ریاضی ، برون داد ودرون داد فردی
این نظریه توسط جان دیوی (1916 )ارائه شده است
این الگو به صورت ترکیبی با سایر الگوها به کار برده می شود و می توان این الگو را زیر بنای الگوهای فعال مبتنی بر کارهای گروهی دانست . در این الگو دانش آموزان با استفاده از تعامل گروهی ،یکدیگر را در امر یاد گیری کمک می نمایند .
جـــدول مراحل الگوی یــاران در یارگیری
|
مرحله اول |
مرحله دوم |
|
شاگردان با موقعیت مبهمی مواجه میشوند |
شاگردان واكنش به آن موقعیت را كشف میكنند |
|
مرحله سوم |
مرحله چهارم |
|
شاگردان طرح وظیفه بررسی را تدوین و برای بررسی سازمان دهی ( تعریف مسأله ، نقش ، تعیین تكلیف |
بررسی مستقل و گروهی |
|
مرحله پنجم |
مرحله ششم |
|
دانش آموزان پیشرفت و جریان را تحلیل میكنند |
فعالیت با برخورداری از نتایج مجددا" از سرگرفته میشود |
منبــع : (جویس و ویل ، 1996، مترجم بهرنگی ، ص 112).
هدف های جزئی یا رفتاری :
· احساس مسئولیت در هر فرد
· همکاری و یاری رساندن به دیگران
· اعتماد به نفس در دانش آموزان
· احساس تعلق به گروه
· جلوگیری از انزوا طلبی
هدف های عاطفی :
· سازگار شدن هدف های درس با هدف های اجتماعی
· رشد خلاقیت (فکری – حرکتی – اجتماعی –عاطفی )
« مراحل اجرای الگوی یاران در یادگیری »
این روش 8 مرحله داردکه عبارتند از :
1- طرح مسئله ( از روی متن بخوانند- 1 یا 2 سئوال را جواب بدهند )
2- دعوت به فکر کردن (به یاد آوردن )تقریبا مرحله 1 یا 2 در یک زمان انجام می گیرد
3- دعوت کردن به مکتوب کردن افکار خود به طور انفرادی
4- بحث وتبادل نظر چند نفره (با بغل دستی –با پشت سرش )
5- ارائه فعالیت های یادگیری گروهی توسط یک نفر (هر بار یک نفر تا به همه برسد )
این مرحله خود دارای چند قسمت است :
· خواندن ( در کلاس اول بیان کردن شفاهی )
· نوشتن روی تابلو (در کلاس اول به کمک معلم )
· نصب کردن نوشته هایشان روی دیوار یا تابلو ( که روی ورقه هایی نوشته اندکه از A4 کمی بزرگتر است
6- نقد و بررسی و ارزشیابی توسط سایر گروهها (کلمات همدیگر را می بینند- اگر تکرار شده بگویند. )
7- ارزشیابی معلم از فعالیت های سایر گروهها
8- جمع بندی و نتیجه گیری توسط معلم
کلا در این مراحل نقش معلم فقط سرکشی و نظارت بر همه ی گروههاست . حرفی از اینکه این کلمه راننوشته ای یا بنویس در کار نیست فقط با کلماتی مثل : خوب فکر کردید – توجه کردید .
برای راحتی کار و اینکه کار بهتر صورت گیرد کلاس را به 3 یا 4 گروه تقسیم می کنیم زیرا هرچه تعداد گروههاکمتر باشد کار راحتر و ارزشیابی دقیقتر صورت می گیرد .
« معرفی چند کتاب »
1- روش های نوین یادگیری (نظریه های یادگیری و نظریه ی فرا شناخت در فرایند یاددهی ،یادگیری از : آقایان غورچیان-فضل خانی-سیدمختارموسوی-داودخالقی-زکریا یارزلو
2- راهنمای روش های نوین تدریس برای آموزش و کارآموزی از: دکتر محمد احدیان – محرم آقازاده
3- الگوی نوین یادگیری 2000 از : موریس جویس ترجمه : محمد رضا بهرنگی ( برنجی)
با تشکر رضایی امیدوارم مطالب این بخش برای شما عزیزان مفید و مورد استفاده باشد.

برچسبها: الگوی روش تدریس یاران در یادگیری, شیوه های نوین تدریس
.: Weblog Themes By Pichak :.

میكنند