مراحل الگوی تدریس : یاران در یادگیری

 

هدف های آموزشی وپرورشی :

· ایجاد کاوشگری علمی

· فعال شدن بیشتر ذهن

· انتقال معلومات

· خود باوری

· ایجاد تفکر وبحث گروهی

· ایجاد مدیریت درکار گروهی ونتیجه کار

· ایجادفرصت برای انجام کار برای تمام افراد گروه

· افزایش یادگیری دو برابر در دانش آموزان

· کاهش رفتارهای مخل

· رشد و نمودانش آموزان ضعیف

· پذیرفته شدن پذیرفتن دیگران

· ایجاد رضایت درونی در افراد

· افزایش هوش لفظی کلامی ، منطقی ریاضی ، برون داد ودرون داد فردی

 

این نظریه توسط جان دیوی (1916 )ارائه شده است                   

 

این الگو به صورت ترکیبی با سایر الگوها به کار برده  می شود و می توان این الگو را زیر بنای الگوهای فعال مبتنی بر کارهای گروهی دانست . در این الگو دانش آموزان با استفاده از تعامل گروهی ،یکدیگر را در امر یاد گیری کمک می نمایند .

 

 

جـــدول مراحل الگوی یــاران در یارگیری

 

مرحله اول

مرحله دوم

شاگردان با موقعیت مبهمی مواجه می‏شوند

شاگردان واكنش به آن موقعیت را كشف می‏كنند

مرحله سوم

مرحله چهارم

شاگردان طرح وظیفه بررسی را تدوین و برای بررسی سازمان دهی ( تعریف مسأله ، نقش ، تعیین تكلیف Wink می‏كنند

بررسی مستقل و گروهی

مرحله پنجم

مرحله ششم

دانش آموزان پیشرفت و جریان را تحلیل ‏می‏كنند

فعالیت با برخورداری از نتایج مجددا" از سرگرفته می‏شود

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبــع : (جویس و ویل ، 1996، مترجم بهرنگی ، ص 112).

 

 

هدف های جزئی یا رفتاری :

· احساس مسئولیت در هر فرد

· همکاری و یاری رساندن به دیگران

· اعتماد به نفس در دانش آموزان

· احساس تعلق به گروه

· جلوگیری از انزوا طلبی

هدف های عاطفی :

· سازگار شدن هدف های درس با هدف های اجتماعی

· رشد خلاقیت (فکری – حرکتی – اجتماعی –عاطفی )

« مراحل اجرای الگوی یاران در یادگیری »

این روش 8 مرحله داردکه عبارتند از :

1- طرح مسئله ( از روی متن بخوانند- 1 یا 2 سئوال را جواب بدهند )

2- دعوت به فکر کردن (به یاد آوردن )تقریبا مرحله 1 یا 2 در یک زمان انجام می گیرد

3- دعوت کردن به مکتوب کردن افکار خود به طور انفرادی

4- بحث وتبادل نظر چند نفره (با بغل دستی –با پشت سرش )

5- ارائه فعالیت های یادگیری گروهی توسط یک نفر (هر بار یک نفر تا به همه برسد )

این مرحله خود دارای چند قسمت است :

· خواندن ( در کلاس اول بیان کردن شفاهی )

· نوشتن روی تابلو (در کلاس اول به کمک معلم )

· نصب کردن نوشته هایشان روی دیوار یا تابلو ( که روی ورقه هایی نوشته اندکه از A4 کمی بزرگتر است

6- نقد و بررسی و ارزشیابی توسط سایر گروهها (کلمات همدیگر را می بینند- اگر تکرار شده بگویند. )

7- ارزشیابی معلم از فعالیت های سایر گروهها

8- جمع بندی و نتیجه گیری توسط معلم

کلا در این مراحل نقش معلم فقط سرکشی و نظارت بر همه ی گروههاست . حرفی از اینکه این کلمه راننوشته ای یا بنویس در کار نیست فقط با کلماتی مثل : خوب فکر کردید – توجه کردید .

برای راحتی کار و اینکه کار بهتر صورت گیرد کلاس را به 3 یا 4 گروه تقسیم می کنیم زیرا هرچه تعداد گروههاکمتر باشد کار راحتر و ارزشیابی دقیقتر صورت می گیرد .

« معرفی چند کتاب »

1- روش های نوین یادگیری (نظریه های یادگیری و نظریه ی فرا شناخت در فرایند یاددهی ،یادگیری از : آقایان غورچیان-فضل خانی-سیدمختارموسوی-داودخالقی-زکریا یارزلو

2- راهنمای روش های نوین تدریس برای آموزش و کارآموزی از: دکتر محمد احدیان – محرم آقازاده

3- الگوی نوین یادگیری 2000 از : موریس جویس ترجمه : محمد رضا بهرنگی ( برنجی)

با تشکر رضایی امیدوارم مطالب این بخش برای شما عزیزان مفید و مورد استفاده باشد.


برچسب‌ها: الگوی روش تدریس یاران در یادگیری, شیوه های نوین تدریس

تاريخ : یکشنبه هفدهم آبان ۱۳۹۴ | 18:47 | نویسنده : ن. رضایی |