جشنواره جابر بن حيان
( پروژه هاي علمي دانش آموزان دوره ابتدايي )
جدول زمانبندي


درگير شدن با يك پروژه ي علمي و اتمام آن شايد براي دانش آموزان كاري عظيم و
دور از دسترس به نظر برسد . اغلب دانش آموزان نمي دانند كه زمان خود را چگونه براي
انجام پروژه صرف كنند تا بتوانند به موقع كار را تمام كنند . با استفاده از يك جدول
زمانبندي مي توان آنها را با كارهايي كه بايد در طول پروژه خود انجام دهند آشنا كرد و
از سردرگمي نجات داد . آنها با استفاده از اين جدول مديريت زمان را در دست خواهند
گرفت و هر كار را در وقت خود انجام خواهند داد ، ضمن آن كه هيچ كاري هم از قلم
نمي افتد .
براي انجام گام به گام فرايند پروژه هاي طراحي و ساخت جدول پيشنهادي زير
طراحي شده است تا دانش آموزان بتوانند از يك قالب آماده و برنامه ريزي شفاف استفاده
كنند و اضطراب مواجهه و اتمام پروژه ي علمي در آنها از بين برود .
بسم الله الرحمن الرحيم
وزارت آموزش وپ ر ورش
معاونت آموزش ابتدايي
دفتر آموزش دبستاني
كارشناسي تكنولوژي وگروههاي آموزشي
جشنواره جابر بن حيان


( پروژه هاي علمي دانش آموزان دوره ابتدايي )
جدول زمان بندي پروژه طراحي و ساخت


تاريخ نمايشگاه علمي : .......................... تاريخ شروع به كار پروژه : ...................
برنامه ي وقايع هفتگي زمان پيش بيني شده زمان واقعي
هفته اول
 دانش آموز با پروژه طراحي و ساخت آشنا مي شود.
 دانش آموز دفتر كارنماي خود را آماده مي كند .
 دانش آموز موضوعي را مطرح مي كند و در مورد پروژه طراحي و ساخت
خود تصميم گيري مي كند و آن را در دفتركارنماي خود يادداشت مي كند
هفته دوم
 دانش آموز در مورد موضوع خود تحقيق مي كند و حداقل سه منبع مختلف
را پيدا كرده ومطالعه مي كند .
 او از هر منبع يك پاراگراف مفصل در باره جزئياتي كه از آن منبع در باره
پروژه خود آموخته است يادداشت مي كند .
هفته سوم
 دانش آموز مشخصات طرح ( معيارها و استانداردها ) خود را در دفتر كارنما
مي نويسد .
 دانش آموز طرح هاي مقدماتي را آغاز مي كند و آنها را به سوي طرح
مطلوب سوق مي دهد .
 دانش آموز ليستي از مواد مورد نياز را به تفصيل مي نويسد .
هفته چهارم
دانش آموز روش گام به گام و نهايي را براي ساخت نمونه اوليه در دفتر
كارنما مي نويسد .
 دانش آموز مواد مورد نياز براي ساخت نمونه اوليه را فراهم مي كند .
هفته پنجم و ششم ( يا بيشتر در صورت نياز )
 دانش آموز نمونه اوليه را مطابق مشخصات طرح مي سازد .
 برنامه اي براي آزمايش آن ترتيب مي دهد .
 دانش آموز نمونه اوليه را تست مي كند .
 او داده هايي را جمع آوري نموده و در دفتر كارنما يادداشت مي كند .
 دانش آموز داده ها را تحليل مي كند كه آيا مطابق با مشخصات طرح هستند
يا خير؟
هفته هفتم
 اگر نمونه اوليه مطابق مشخصات طرح عمل نمي كند ، طراحي و آزم ايش
مجدد لازم است.
 داده ها دوباره جمع آوري و تحليل مي شوند.
 نتيجه گيري مفصلا نوشته مي شود.
هفته هشتم
 دانش آموز يك تابلو نمايش خلاقانه مي سازد كه در آن از رنگ ،
كاغذهاي تزئيني ، نوشته هاي كوچك و بزرگ ، تصاوير و طرح هاي
مختلف استفاده شده است .
 درون تابلو همه مراحل روش مهندسي نشان داده مي شود .
 دانش آموز زير هر يك از عناوين مراحل روش مهندسي شرح مختصري از
مطالب مربوط مي نويسيد.
 دانش آموز مطالبي را كه مي خواهد در توضيح هر يك از گامهاي كارش
در مصاحبه با داوران بيان كند ، تمرين مي كند

 

 


نوع پروژه آزمایش
دانش آموزان چهارم و بالاتر
مراحل :
طرح سوال
جمع آوری اطلاعات. از سایتها _ کتاب _ مشاهده _ افراد مطلع
فرضیه : من حدس میزنم.........زیرا .......باعث میشود ....
تعیین متغیر ها
متغیر مستقل یا آن چیز که در آزمایش تغییر دادم
متغیر وابسته یا آن چیز در آزمایش تغییر کرد و اندازه گرفتم
متغیر کنترل : شرایطی که در آزمایش ثابت نگه داشتم
تعاریف : توضیح کلمات و فرمولهای که احتمالا برای بازدید کننده و داور نا مشخص باشد
لیست مواد و طراحی آزمایش 🔹تکرار آزمایش.3 بار
نتایج : نشان دادن همه متغیر های وابسته و مستقل مورد آزمایش شده
نتیجه گیری : تایید یا رد فرضیه


نمونه تابلو آزمایش
کدام رنگ نور بر رشد گیاه لوبیا. تاثیر بیشتری دارد ؟!
متغیرمستقل:رنگ نور
متغیر وابسته : رشد گیاه
متغیر کنترل : جنس لوبیا _ تعداد لوبیا _ زمان _ دما _ میزان خاک و آب _ جنس نور _

 

خلاقیت این دانش آموزان در این بوده است که بجای لامپهای رنگی برای تولیدنورهای رنگی از طلق رنگی در دور گلدانهای خود استفاده کردند و هزینه آزمایش را کاهش دادند


 


 تابلو نمایش در پروژه مدل و نمایش علمی شامل:
عنوان
تحقیق زمینه ای ( پیشینه تحقیق )
شرح تحقیق
با چه روشی تحقیق صورت گرفته. و در چه موضوعی
عکس
تعداد. محدودی که به فهم موضوع کمک می کند از عکسهای موجود در سایتها و کتابها و یا عکسهای که توسط خود دانش آموز گرفته شده است
نتیجه گیری
دانش آموز چه چیزی یاد گرفته. ( جمع بندی یافته ها )و چه پیشنهادی. یا انتقادی نسبت به آن موضوع دارد
منابع
از چه منابع و افرادی اطلاعات کسب کرده
سپاسگزاری
تقدیر و تشکر از افرادی که در انجام پروژه به دانش آموز کمک کرده اند
مشخصات دانش آموز
نام نام خانوادگی_ مدرسه_ پایه_ منطقه_ نوع پروژه _اسم پروژه

 


برچسب‌ها: جشنواره جابر بن حيان, پروژه هاي علمي دانش آموزان دوره ابتدايي, جدول زمانبندي

تاريخ : شنبه پانزدهم مهر ۱۳۹۶ | 21:41 | نویسنده : ن. رضایی |