( پروژه هاي علمي دانش آموزان دوره ابتدايي )
جمع آوري
.............................. -۳ .................................. -۲ ................................ - نام و نام خانوادگي : ۱
كلاس : ......................... آموزشگاه : .................................. منطقه : .................................
نام معلم راهنما : .......................................
عنوان پروژه : .........................................................................................................................................................
جمع امتياز : نام و امضاي داور :
شماره پروژه :
پرو ژه انفرادي يا گروهي – دانش آموز پروژه را گروهي انجام داده است .
عنوان – دانش آموز عنوان پروژه را بيان نموده است .
تحقيق زمينه اي – دانش آموز اطلاعات نوشتاري تحقيق خود را فراهم نموده است .
تنوع مجموعه – اقلام جمع آوري شده به اندازه كافي تنوع دارند .
طرح طبقه بندي – دانش آموز اشياي جمع آوري شده را طبقه بندي نموده است .
نتيجه گيري – دانش آموز آنچه را كه آموخته ، توصيف نموده است .
منابع و سپاسگزاري – دانش آموز تمام منابع و كمك هاي ديگران را برشمرده است .
دفتر كارنماي پروژه – به خوبي مسير انجام پروژه را با ذكر تاريخ وقايع نشان مي دهد .
تابلوي نمايش – ظاهر مناسبي دارد و مطالب با ترتيب مناسبي روي آن نصب شده است .
فرم داوری آزمایش
پرو ژه انفرادي يا گروهي – دانش آموز پروژه را گروهي انجام داده است .
عنوان آزمايش– دانش آموز عنوان پروژه را بيان نموده است
مسئله – دانش آموز يك سوال آزمون پذير طرح كرده است
تعاريف – دانش آموز معني اصطلاحات به كار رفته در سوال خود را مي داند ومتغيرها را مي شناسد.
فرضيه – دانش آموز نتايج را پيش بيني نموده است
تحقيق زمينه اي – دانش آموز اطلاعات پيش زمينه اي مربوط به آزمايش خود را فراهم نموده است
روند آزمايش – دانش آموز مراحل آزمايش خود را شرح داده است
مواد آزمايش - دانش آموز اقلامي را كه براي آزمايش احتياج دارد فهرست كرده است
نتايج - دانش آموز آنچه را كه رخ داده توصيف كرده است . جداول و نمودارها داده هاي آزمايش
را نشان مي دهند
نتيجه گيري – دانش آموز به سوالي كه در بخش مسئله طرح كرده بود پاسخ داده است
منابع و سپاسگزاري – دانش آموز تمام منابع و كمك هاي ديگران را برشمرده در جاي مناسب ارجاع داده است .
دفتر كارنماي پروژه – به خوبي مسير انجام پروژه را با ذكر تاريخ وقايع نشان مي دهد .
تابلوي نمايش – ظاهر مناسبي دارد و مطالب با ترتيب مناسبي روي آن نصب شده است .
گزارش كتبي – گزارش كتبي همه بخش هاي لازم را دارد و به خوبي و كامل نگاشته شده است .
كمترين بيشترين
فرم داوري جشنواره جابر بن حيان
( پروژه هاي علمي دانش آموزان دوره ابتدايي )
آزمايش
.............................. -۳ .................................. -۲ ................................ - نام و نام خانوادگي : ۱
كلاس : ......................... آموزشگاه : .................................. منطقه : .................................
نام معلم راهنما : .......................................
عنوان پروژه : .........................................................................................................................................................
جمع امتياز : نام و امضاي داور :
شماره پروژه :
باسمه تعالي
عنوان طرح
پروژه ها ي علمي دانش آ موزان
( جشنواره جابر بن حيان )
كارشناسي تكنولوژي وگروههاي آموزشي
بسم الله الرحمن الرحيم
مقدمه
أَفَلَا ينظُرون إِلَى الْإِبِلِ كَيف خُلقَتْ ‐ آيا آنان به شتر نمي نگرند که چگونه آفريده شده است؟!
وإِلَى السماء كَيف رفعتْ ‐ و به آسمان نگاه نمي کنند که چگونه برافراشته شده؟!
وإِلَى الْجِبالِ كَيف نُصبتْ ‐ و به کوه ها که چگونه در جاي خود نصب گرديده؟!
وإِلَى الْأَرضِ كَيف سطحتْ ‐ و به زمين که چگونه گسترده و هموار گشته است؟!
فَذَكِّر إِنَّما أَنتَ مذَكِّر ‐ پس تذکّر ده که تو فقط تذکّر دهنده اي!
(آيات ١٧ الي ٢١ سوره غاشيه )
اهميت و ضرورت طرح :
اگر حاصل دوره ي تحصيلات مدرسه اي ، تنها انتقال پاره اي از مفاهيم به ذهن دانش آموزان باشد ،
( سواد به معني سنتي ) با فراموش شدن آن مفاهيم ، حاصل كليه سال هاي تحصيل نيز از دست مي رود
. به همين سبب ، بايد سعي كنيم علاوه بر مفاهيم پايه ، راهي به دانش آموزان نشان دهيم كه خودشان
بتوانند به دنبال معرفت و دانش مورد نياز خود بگردند و به يك يادگيرنده ي مادام العمر تبديل شوند .
به همين منظور علاوه بركسب دانش بايد راه و روش يادگيري را هم به آنان بياموزيم تا ميل به
يادگيري در آنان تقويت گردد .
پروژه ي علمي به علت ماهيت هيجاني و اكتشافي خود ، ميل به يادگيري را در دانش آموز تقويت
مي كند و به علّت ماهيت فرايندي خود راه و روش يادگيري را نيز به او مي آموزد بنابراين مي تواند
ابزاري بسيار قوي در خدمت تعليم تربيت به معناي واقعي باشد كه طبق تعريف يونسكو همانا درك و
به كارگيري مفاهيم ، مهارت هاي فرايندي ، نگرش ها و ارزش هايي مي باشد كه شخص را قادر
مي سازد دانش و فناوري را با زندگي و فرهنگ جامعه ي خويش مرتبط سازد .
فضای علمی كشور بايد فضای توليد و ترويج علم و پژوهش و پرورش محقق و عالم باشد.
مقام معظم رهبري
٣
اهداف :
١) اين طرح زمينه تحقق اهداف دوره ابتدايي ، مصوب شوراي عالي آموزش و پرورش را به ويژه در
زمينه هاي زير فراهم مي نمايد :
الف ) اهداف علمي،آموزشي نظير :
- دانش آموز نسبت به شناخت پديده ها كنجكاو است.
- در فكر كردن ، شنيدن ، گفتن و بيان مقصود ، خواندن و نوشتن و حساب كردن مهارت كافي دارد .
- با زبان فارسي آشنايي دارد و مي تواند از كتاب و روزنامه استفاده كند .
- ارزش علم را در انجام درست كارها تا حدي مي داند .
- با نحوه يادگيري خود تا حدودي آشناست .
ب ) اهداف اجتماعي نظير :
- همكاري با ديگران را دوست دارد .
- در بازي ها و فعاليت هاي گروهي شركت مي كند .
- به انجام وظايف و مسئوليت هايي كه بر عهده او مي گذارند پايبند است.
ج ) اهداف زيستي نظير :
- از حواس خود به خوبي محافظت و استفاده مي كند .
- در حفظ محيط زيست كوشا است .
- نكات ايمني را مي داند و رعايت مي كند.
علاوه بر اهداف فوق مي توان هدف هاي زير را براي اجراي اين طرح ذكر نمود :
٢) كمك به تحقق اهداف مهارتي درس علوم تجربي نظير : مشاهده طراحي تحقيق برقراري
ارتباط پيش بيني فرضيه سازي كاربرد ابزار اندازه گيري تفسير يافته ها و نتيجه گيري
۳) تقويت مهارتهاي زندگي در دانش آموزان نظير : تصميم گيري حل مساله برقراري ارتباط با
ديگران دوست يابي سخنراني ودفاع از كار خود در جمع و ....
۴) تحقق اهداف نگرشي درس علوم تجربي نظير : كنجكاوي و جستجو گري علمي نيروي خلاقيت
وابتكار پشت كار تمايل به همكاري وتحمل يا احترام گذاشتن به عقايد ونظرات ديگران فكر باز و
روشن بيني خود انتقادي و بازنگري نقادانه آمادگي براي پذيرش عدم قطعيت احساس مسئوليت
احساس اعتماد به نفس و ....
۵) شناسايي و تقويت استعدادهاي فردي دانش آموزان و ايجاد زمينه اي مناسب براي كار آفريني:
بسياري از توانايي ها ، استعدادها و علاقه مندي هاي دانش آموزان در كلاس هاي معمولي نمود پيدا
نمي كنند و لذا قابل شناخت و پرورش نيستند . پروژه ي علمي ، فرصت مناسبي به وجود مي آورد كه
مي توان اين استعدادها را مشاهده ، شناسايي و تقويت كرد . بنابراين پروژه ي علمي مي تواند راهبرد
٤
بسيار مناسبي در تحقق يكي از اهداف مهم نظام آموزش و پرورش يعني ايجاد زمينه كارآفريني دانش
آموزان باشد.
۶) ارائه مواد درسي به صورت در هم تنيده:
موضوعاتي كه براي پروژه هاي علمي دانش آموزان طراحي مي شوند مي توانند بسيار گسترده تر از
يك موضوع درسي و درواقع ميان رشته اي باشند و دانش آموزان ضمن انجام اين گونه پروژه ها از
دانش و مهارت هاي متعدد خود استفاده كنند.
۷) ايجاد موقعيت مناسب براي اجراي برنامه هاي درسي جديد ازجمله :تفكر وپژوهش ، كاروفناوري
ونيز ارزشيابي كيفي- توصيفي از عملكرد دانش آموزان
براي رفع نياز هاي ICT و تشويق آنان به استفاده از IT ۸) افزايش توانمندي دانش آموزان در حوزه
اطلاعاتي مربوط به پروژه هاي علمي خود .
معرفي طرح پروژه هاي علمي
الف ) تعريف پروژه ي علمي
پروژه ي علمي عبارت است از كوشش علمي انفرادي يا گروهي دانش آموزان در باره يك موضوع
معين كه آنان ضمن اين كوشش هيجان انگيز علمي ، كار يك دانشمند را انجام مي دهند و نگرش ها و
مهارت هاي علمي او را پيدا مي كنند . يعني دانش آموزان سعي مي كنند به دقت مشاهده كنند ، سوال
بپرسند ، جمع آوري اطلاعات كنند ، فرضيه بسازند ، آزمايش كنند و نتايج كار علمي خود را جمع
بندي و ارائه نمايند .
ب ) موضوع پروژه و پايه هاي تحصيلي تحت پوشش
در اين طرح ،يك پروژه داراي ماهيت علمي و تجربي بوده و دانش آموز را با روش علمي آشنا
مي نمايد و موضوع آن از محتواي كتاب هاي درسي منشا گرفته و يا آزاد مي باشد. دانش آموزان در
همه پايه هاي تحصيلي به صورت انفرادي ياگروهي پروژه انتخاب نموده ودرنمايشگاه علمي
آموزشگاه شركت مي كنند . دانش آموزان بهتر است در زمينه هاي مورد علاقه خود ، موضوع انتخاب
كنند و به پژوهش بپردازند.
ج ) انواع پروژه علمي
ا- جمع آوري نمونه همراه با طبقه بندي
يك پروژه جمع آوري شامل مجموعه اي از اشياء مي شود كه بر اساس شباهت ها و تفاوت ها گروه
بندي شده و برچسب خورده باشند
مثال : جمع آوري و طبقه بندي مجموعه اي از برگ ها
٥
۲- نمايش علمي
الف- دستگاه ( مدل )
يك پروژه مدل سازي شامل ساخت اشياء براي توضيح چرايي يا چگونگي ساختمان آنهاست .
مثال : ساخت مدلي از دانه و معرفي اجزاي آن ( پوسته ، اندوخته و گياهك )
ب- نمايش
يك پروژه نمايش شامل استفاده از اشياء براي نمايش چرايي يا چگونگي عملكرد يك دستگاه و تبيين
اصول علمي حاكم بر آنهاست .
مثال : نمايش حركت مواد درون ساقه كرفس با استفاده از محلول هاي رنگي
ج- تحقيق
يك پروژه تحقيق شامل بررسي جزئيات بيشتر در باره موضوع پروژه و توضيح و تفسير جوانب مختلف
آن مي شود . اين جزئيات را مي توان از طريق مشاهده مستقيم و يا از طريق منابع مختلف اطلاعاتي به
دست آورد .
مثال : تحقيق در مورد گياهان دارويي ايران و محل رويش آنها
۳- آزمايش
يك پروژه آزمايش ٬ طرح و آزمودن سوالي است كه شما هنوز جواب آن را نمي دانيد لذا به كار
گيري روش علمي و انجام آزمايش براي كشف جواب آن سوال از ضروريات اين نوع پروژه است
مثال : آيا نورهاي رنگي مختلف به يك اندازه بر رشد گياه موثرند ؟
۴- طراحي وساخت
پروژه هاي طراحي و ساخت ، پروژه هايي هستند كه در آنها دانش آموز براي پاسخ به يك نياز
مشخص به ابداع يك وسيله يا فن يا برنامه كامپيوتري دست مي زند و پس از طراحي آن را مي سازد و
تست مي كند و نهايتا آن را با نمايشگاه علمي ارائه مي نمايد . اين كار مستلزم طي كردن روش
مهندسي است و با احتياط بايد گفت كه حاصل آن اختراع يك وسيله ، فن و يا برنامه كامپيوتري است
مثال :اختراع وسيله اي كه با اعلام هشدار به موقع ما رااز خشك شدن خاك گلدان مطلع كند .
د) ارائه پروژه علمي ( نمايشگاه )
دانش آموزان محصول فعاليتهاي علمي خود را ابتدا در قالب يك نمايشگاه علمي در آموزشگاه به
معرض نمايش و داوري مي گذارند و طي مراحل بعد، پروژه هاي برگزيده آموزشگاه به نمايشگاه
علمي منطقه ، پروژه هاي برتر منطقه به نمايشگاه علمي استان و در نهايت پروژه هاي برتر استان به
نمايشگاه علمي كشوري راه خواهند يافت .
٦
ه )عناصر يك پروژه علمي در نمايشگاه
هرپروژه براي ارائه به نمايشگاه بايد شامل سه عنصر تابلوي نمايش ،مواد نمايشي وگزارش كتبي باشد .
۱۲۰* تابلوي نمايش: تابلوي نمايش بايد حالت سه ديواره اي داشته و از يك جنس محكم به ابعاد ۹۰
سانتيمتر تهيه شده باشد . نوشته ها ، نمودارها و تصاوير بايد محكم روي تابلوي نمايش چسبانده شوند.
مواد نمايش: شامل نمونه ها، دستگاه ها ، مدل ها و ساير اقلام مجاز مربوط به پروژه مي باشد.
گزارش كتبي:
پروژه هاي آزمايش شامل: صفحه عنوان ، فهرست ، طرح مسئله ، تحقيق ، فرضيه ، شرح آزمايش ،
داده ها ،جمع بندي و نتيجه گيري ، سپاسگزاري و ذكر منابع مي شود.
پروژه هاي طراحي وساخت شامل: عنوان ، تعريف نياز ، تحقيق زمينه اي ، مشخصات طرح ، طراحي ،
ساخت و آزمايش و ثبت داده ها و تحليل نتايج نمونه اوليه ، طراحي مجدد وآزمايش مجدد و ثبت و
تحليل داده ها (در صورت نياز ) ، نتيجه گيري ، كتابشناسي و سپاسگزاري مي شود.
و )طبقه بندي پروژه ها در نمايشگاه
پروژه هاي يك نمايشگاه علمي براساس پايه تحصيلي دانش آموز و نوع پروژه طبقه بندي و وارد
رقابت مي شوند . دانش آموز مي تواند پروژه خود را به صورت انفرادي ، تيمي و يا كلاسي در مدت
زمان معين (برنامه زماني پيشنهادي وساير اطلاعات مورد نياز درلينك دفتر آموزش دبستاني از سايت
موجود مي باشد)به انجام رسانده و به نمايشگاه ارائه نمايد . www.gea.medu.ir
پايه اول تا سوم ......................... انفرادي - تيمي ( حداكثر ۳ نفره ) - كلاسي
پايه چهارم تا ششم.................. انفرادي - تيمي ( حداكثر ۳ نفره )
ز )شرايط پذيرش پروژه ها در نمايشگاه علمي
۱- مرحله آموزشگاهي :
دانش آموزان از هر پايه تحصيلي مي توانند در مرحله آموزشگاهي شركت كنند و نيز محدوديتي از
نظر پذيرش انواع پروژه در مرحله آموزشگاهي وجود ندارد .
۲- مرحله منطقه اي :
در اين مرحله سهميه هر مدرسه براي شركت در نمايشگاه منطقه با توجه به ظرفيت مكان برپايي
نمايشگاه و باصلاحديد مجريان منطقه اي تعيين مي گردد.
درنمايشگاه مرحله منطقه اي نيز انواع پروژه ها در كليه پايه ها پذيرفته مي شوند .
۳- مرحله استاني :
در اين مرحله سهميه هر منطقه بر اساس آمار دانش آموزي با توجه به ظرفيت مكان برپايي نمايشگاه و
صلاحديد مجريان استاني تعيين مي گردد.
لازم به ذكر است پروژه هايي كه از نوع جمع آوري هستند در مرحله استاني پذيرفته نمي شوند .
٧
۴- مرحله كشوري :
در اين مرحله سهميه هر استان بر اساس آمار دانش آموزي با توجه به ظرفيت مكان برپايي نمايشگاه و
با صلاحديد مجريان كشوري معين ميگردد.
لازم به ذكر است در مرحله كشوري تنها پروژه هايي پذيرفته مي شوند كه از نوع آزمايش يا طراحي
وساخت باشند .
ح ) برپايي و داوري نمايشگاه
۱- مرحله آموزشگاهي :
شوراي معلمان آموزشگاه داوران را از بين آموزگاران علاقمند و توانمند آموزشگاه انتخاب نموده و
آنان بر اساس فرم داوري كه در آدرس سايت مذكور موجود مي باشد پروژه ها را داوري مي كنند .
۲- مرحله منطقه اي :
هر مدرسه موظف است ازبين معلمان توانمند حداقل يك داور جهت داوري به نمايشگاه علمي منطقه
معرفي نمايد ومنطقه ازبين داوران معرفي شده، هيئت داوران منطقه اي راتشكيل مي دهد.
۳- مرحله استاني :
هر منطقه موظف است به ازاي هر ۱۰ پروژه اي كه به نمايشگاه استاني ارسال مي كند يك نفر داور
جهت كمك به داوري پروژه هاي علمي نمايشگاه استاني معرفي نمايد.
۴- مرحله كشوري :
كميته هدايتگر كشوري داوران را بر اساس ضوابط معين ،انتخاب و معرفي مي نمايد .
و ) تقدير از برگزيدگان
دانش آموزان پايه هاي اول تا پنجم ابتدايي پروژه هاي خود را مطابق با تقويم اجرايي پيوست انجام
مي دهند . سپس پروژه ها در قالب نمايشگاه علمي مدرسه در معرض ديد عموم قرار مي گيرد و
كارهاي برگزيده توسط هيئت داوران انتخاب شده( در اين مرحله دانش آموزان برگزيده و معلم راهنما
توسط مدير مورد تقدير قرار مي گيرند ) وبه مرحله منطقه اي راه پيدا مي كنند و نمايشگاهي براي
بازديد عموم دانش آموزان در سطح منطقه برگزار مي گردد وگروههاي برتر انتخاب شده و به همراه
دست اندر كاران (مدير، معلم راهنما) از طرف منطقه مورد تقدير قرار گرفته و به استان معرفي
مي گردند ودر مرحله ي استاني با همان مراحل كاري پس از داوري ، انتخاب و معرفي مي شوند و
دانش آموزان و دست اندركاران از طرف استان مورد تقد ير قرار مي گيرند و در مرحله كشوري نيز
دانش آموزان و ساير دست اندر كاران پروژه هاي منتخب از طرف وزارتخانه مورد تقدير قرار خواهند
گرفت .
٨
ساختاراجرايي طرح
طرح درطول سال تحصيلي و درچهار مرحله الف) آموزشگاهي ب ) منطقه اي ج ) استاني
د) كشوري با تشكيل كميته هايي طراحي واجرا مي گردد. جهت اجراي كامل اين طرح نياز به
همكاري تعداد زيادي از همكاران در سطوح مختلف مي باشد .سازماندهي عوامل اجرايي طرح به
شرح زير مي باشد :
اعضاي كميته ها و شرح وظايف آنها
شوراي معلمان آموزشگاه
براساس بند ۴ از ماده ۱۵ آئين نامه اجرايي مدارس " چاره انديشي براي تامين مشاركت فعال دانش
آموزان در فرايند آموزش و پرورش " برعهده شوراي معلمان مي باشد . لذا اجراي مرحله
آموزشگاهي اين طرح زير نظر شوراي معلمان مدرسه صورت مي گيرد .
شرح وظايف
۱) شركت نماينده شورا درجلسات توجيهي كميته منطقه اي
۲) تشكيل به موقع گروه هاي دانش آموزي در مدرسه و تعيين پروژه مناسب براي آنها
۳) هدايت گروههاي دانش آموزي و تامين اعتبارهاي لازم از بودجه تخصيص يافته براي طرح
۴) تشكيل نمايشگاه آموزشگاهي ،داوري وانتخاب پروژه هاي برگزيده و ارسال آن ها به نمايشگاه
منطقه اي
اعضاي كميته اجرايي منطقه
۱-رئيس آموزش و پرورش ناحيه / منطقه
۲- معاون آموزش ابتدايي
۳- معاون توسعه مديريت وپشتيباني
۴-كارشناس گروههاي آ موزشي ابتدايي
۵-كارشناس مسئول / كارشناس آموزش ابتدايي
۶ - سر گر وههاي در سي/ پايه ( هيئت علمي )
شرح وظايف كميته منطقه اي
۱) تهيه و ارسال دستورالعمل منطقه اي به آموزشگاهها در ابتداي هر سال تحصيلي
۲) تشكيل كميته هاي علمي و داوري ازبين اساتيد، سرگروههاي درسي ومعلمان برجسته ي منطقه
۳) تشكيل پايگاه اطلاع رساني الكترونيكي وايجاد تعامل الكترونيكي دانش آموزان با بانك هاي
اطلاعاتي منطقه اي ، استاني ، كشوري و جهاني
٩
۴) نظارت بر حسن اجراي وظايف كميته هاي آموزشگاهي
۵) تشكيل نمايشگاه پروژه هاي علمي درسطح منطقه طبق تقويم اجرايي
۶) داوري وانتخاب پروژه هاي برگزيده منطقه اي
۷) تقدير از دانش آموزان، معلمان ، مديران و رابطين منتخب در پروژه هاي علمي
۸) ايجاد كتاب الكترونيكي از پروژه هاي برگزيده وامكان دسترسي تمام دانش آموزان ايران وجهان به
اين منبع از طريق وب سايت منطقه
۹) ارسال گزارش از نتيجه كار به اداره كل
اعضاي كميته پشتيباني ونظارت استان
۱- مدير كل آموزش و پرورش استان
۲-معا ون آموزش ابتدايي
۳-معاون توسعه مديريت وپشتيباني
۴-رئيس گروه تكنولوژي و گروه هاي آموزشي ابتدايي
۵-رئيس گروه آموزش ابتدايي
۶- كارشناس مسئول و كارشناسان تكنولوژي و گروه هاي آموزشي ابتدايي
۷-سر گروههاي درسي/ پايه ( هيئت علمي طرح )
شرح وظايف كميته استاني
۱) تهيه دستورالعمل اجرايي و ارسال آن به مناطق تابعه در ابتداي هر سال تحصيلي
۲) تخصيص و اعطاي اعتبارات لازم به مناطق مطابق با تقويم اجرايي طرح
۳) اطلاع رساني در باره فعاليتهاي علمي دانش آموزان به رسانه هاي جمعي
۴) نظارت بر حسن اجراي وظايف كميته هاي منطقه اي
۵) پيش بيني دوره هاي آموزشي لازم براي معلمان وتامين مدرسان مناسب
۶) انجام تمهيدات لازم جهت برگزاري نمايشگاه استاني
اعضاي كميته برنامه ريزي ستاد
۱- معاون آموزش ابتدايي
۲- مديركل دفتر آموزش دبستاني
۳- معاون دفتر آموزش دبستاني
۴- كارشناس مسئول تكنولوژي و گروه هاي آموزشي
۵- كارشناس تكنولوژي و گروه هاي آموزشي
۶- سرگروه هاي درسي/ پايه
١٠
شرح وظايف کميته ستادي
۱) تهيه دستورالعمل طرح
۲) برنامه ريزي براي آموزش نيروي انساني (كارشناسان،مديران ومعلمان)
۳) تصميم گيري جهت تامين اعتبار لازم
۴) تصميم گيري جهت اجراي نمايشگاه پروژه هاي علمي در مرحله كشوري
۵) برنامه ريزي براي تشويق دانش آموزان ومعلمان در اجراي طرحهاي موفق در طول سال تحصيلي
۶) انتخاب هيئت داوران مرحله كشوري
۷) ثبت ونگهداري كارهاي موفق در سايت يا كتابچه
گستره اجراي طرح:
اين طرح به صورت داوطلبانه و متناسب با علاقه و توانمندي مجريان درسطح مدارس (براساس درصد
پوشش مدارس موجود درتفاهم نامه منعقد شده بين معاونت آموزش ابتدايي واستان) در همه مناطق
اجرا مي شود .
اعتبارا ت مورد نياز طرح:
اعتبارات مورد نياز طرح از محل اعتبارات تخصيصي معاونت آموزش ابتدايي و اعتبارات استاني قابل
تامين مي باشد .
١١
۹۱‐ جدول پيشنهادي زماني براي اجراي طرح جشنواره جابر بن حيان سال تحصيلي ۹۲
رديف عنوان ماه هفته
اول
هفته
دوم
هفته
سوم
هفته
چهارم
۱ ارسال شيوه نامه اجرايي به استان ها
آبان
۲ تشكيل كميته استاني و ارسال دستورالعمل به مناطق
آبان
۳ تشكيل كميته منطقه اي و ارسال دستورالعمل به مدارس
آبان
۴ تشكيل شوراي معلمان آموزشگاه
آبان
۵ برگزاري جلسه توجيهي معلمان راهنماي پروژه ،مديران وكارشناسان
آذر
۶ انتخاب موضوع پروژه و آغاز فعاليت هاي علمي دانش آموزان
آذر
۷ بازديد ازفرايند اجراي طرح توسط كميته منطقه اي و استاني
آذر
دي
۸ برگزاري نمايشگاه آموزشگاهي و داوري و انتخاب پروژه هاي برتر بهمن
۹
تقدير از دانش آموزان ومعلمان راهنماي پروژه هاي برتر در سطح آموزشگاه بهمن
۱۰
برگزاري نمايشگاه مرحله منطقه اي و داوري و انتخاب پروژه هاي برتر اسفند
۱۱
تقدير از دانش آموزان ، رابطين ، مديران ومعلمان راهنماي پروژه هاي برتر در سطح
منطقه
اسفند
۱۲
برگزاري نمايشگاه مرحله استاني و داوري و انتخاب پروژه هاي برتر اسفند
۱۳
تقدير از دانش آموزان ، مديران، رابطين ومعلمان راهنماي پروژه هاي برتر در سطح
استان
اسفند
۱۴
برگزاري نمايشگاه مرحله كشوري و داوري و انتخاب پروژه هاي برتر فروردين
۱۵ تقدير از دانش آموزان، مديران، رابطين ومعلمان راهنماي پروژه هاي برتر در
سطح كشور
فروردين
برچسبها: عنوان طرح پروژه ها ي علمي دانش آ موزان, فرم داوری آزمایش و جمع آوری جشنواره جابر بن حيان, فرم داوری جابر بن حیان
.: Weblog Themes By Pichak :.

