از مراحل مهم طراحي آموزشي، انتخاب روش تدريس است. معلم بعد از انتخاب محتوي و قبل از تعيين وسيله، بايد خط مشي و روش مناسب تدريس خود را انتخاب کند. به مجموعه تدابير منظمي که براي رسيدن به هدف، با توجه به شرايط و امکانات اتخاذ مي شود "روش تدريس" گويند.
الگوی یاد سپاری: دریافت درست حقایق
اين الگو باعث تاكيد بر پردازش اطلاعات, افزايش يادسپاري و دروني كردن اطلاعات در دانش آموزان مي شود. معلم و شاگردان بصورت يك گروه براي دادن مطالب جديدجهت يادسپاري تلاش مي كنند.اين الگو نياز به عكس,وسايل مجسم ,فيلم و ساير مطالب ديداري و شنيداري دارد. معلم شاگردان را در تعيين موضوعها,جهت ها وتصويرهاي كليدي ياري مي كند.اين الگو دانش آموزان را درتسلط برحقايق و افكار سيستمي براي يادسپاري تقويت قدرت ذهني و افزايش يادسپاري كمك و در تمام مراحل و سنين كاربرد دارد. مراحل تدريس اين الگو عبارت است از:
1- توجه به مطالبي كه بايد يادسپاري شوند. از طريق خط كشيدن زير آنها و ...
2- ايجاد ارتباط از طريق فنون كلمه كليدي و كلمه جايگــــزين
3- بسط تصاويــــــر
4- تمــــرين و ياد آوري به منظور آموخته شدن كامل.
مراحل اجرای الگوی تدریس یادیار
الگوی تدریس یادیار دارای چهار مرحله است . این الگو برمبنای آثار علمی وتجربی کسانی چون پرسلی ، لوین ، وهمکاران تدوین شده است.
مراحل چهارگانه الگوی یادیار عبارتند از :
مرحله نخست : توجه به مواد یادگیری
دراین مرحله نیاز است یادگیرنده برموادیادگیری متمرکز شود وآن ها رامورد ملاحظه قرار دهد، سپس آن ها رابه ترتیبی سازمان دهد که به یادگیری مطالب کم شود . به هرروی ، درمرحله حاضر ، باید بر روی ایده ها ونمونه ها یامفاهیم متمرکز شد. خط کشیدن به زیر مفاهیم اصلی یک متن یکی از راه های تمرکز کردن است. فهرست کردن وشرح نکته های اصلی یا مفاهیم نیز ازروش های دیگر تمرکز است. سرانجام این که ، تفکر دقی وژرف برروی مواد یادگیری ، مقایسه ی ایده ها ، تعیین ارتباط بین ایده ها هم برایجاد تمرکز کمک می کند.
مرحله دوم : ایجادارتباط
آن گاه که ،موادی که باید فراگرفته شود روشن شدند ومورد ارزشیابی قرار گرفتند ، ازفنون یادسپاری و حافظه ای متفاوت باید برای ایجاد ارتباطات به منظور فراگیری مواد آموختنی استفاده گردد. دراین مرحله می توان ازفونی ، نظیر اتصال کلمه ، واژه جانشین ، واژه کلیدی و . . . بهره گرفت .
مرحله سوم : بسط تصاویر حسی
وقتی که ارتباط اصلی مشخص گردید ، می توان به غنی سازی تصاویر افزود. این کارراباید دانش آموزان به عهده بگیرند . دانش آموزان باید ملزم گردند برای به یادسپاری مفاهیم از تصاویر مضحک و تعجب برانگیز بهره بگیرند. برای مثال ، برای یادسپاری دوواژه نامرتبط به هم « مورچه » و « بندبازی » می توان تصویر « مورچه درسیرک بندبازی می کرد » راایجاد کرد.
مرحله چهارم : تمرین فراخوانی
درمرحله چهارم ازدانش آموزان درخواست می شود به تمرین فراخوانی یادگرفته هایشان اقدام کنند. تمرین بازخوانی مواردیادگیری تاجایی باید ادامه یابد که فراگیری به طور کامل روی دهد.
نمونه های کاربرد الگوی تدریس یادگیری یادیاری
موقعیت شماره یک:
خط و ربط های خصوصی
اهل رابطه ایم و کارمان وصل کردن است. و مسند را به نهاد ربط می دهیم. بی جهت نیست که ما را فعل ربطی می نامند. هرکس علاقه مند به ارتباط با دیگران است باید با یکی از ما تماس تلفنی بگیرد: استن، بودن، گشتن ، گردیدن.
من جمله ام. کارم باربری است و حمل پیام. انواع پیام ها را حمل می کنم. پیام های من ممکن است خبر، سوال، خشم، تعصب، آرزو، عشق و... باشد. اگر از من خوشتان نمی آید به من ربطی ندارد تقصیر کسی است که پیام را بار من کرده است.
من صفتم. خودم را بر اسم می چسبانم. هرچه بر سر اسم می آید زیر سر من است؛ زیبا،زشت،لاغر،چاق و...
موقعیت شماره 2:
صفحه آگهی ها
فعل متعدی در حال فرار است. این فعل درحال تعدی بسیار از اسم ها دیده شده است. از این که درآینده به چه اسمی تعدی می کند اطلاعی در دست نیست. این فعل از خانواده زدن است و در بیشتر موارد خطرناک بوده است. از کسانی که جای آنرا در جمله می دانند درخواست میشود به اولین ایستگاه پلیس اطلاع دهند.
بازرگانی نیاز به یک جمله شرطی دارد. اگر این جمله شرطی سودآور باشد و بر سرمایه بازرگانان بیفزاید بهای زیادی برای آن خواهد پرداخت. از دارنده چنین جمله شرطی ای درخواست میشود تماس تلفنی بگیرد.
منبع : دکتر محرم آقازاده ،۱۳۹۰، راهنمای روش های نوین تدریس، نشر آییژ ، چاپ ششم
برچسبها: الگوی روش تدریس یاد سپاری, الگوهای نوین روش تدریس
.: Weblog Themes By Pichak :.

