
علل جا انداختن در دیکته(املا):در ادامه مطلب مطالب را مشاهده کنید.
برچسبها: تدریس فصل کسرها پایه سوم, علل جا انداختن در دیکته, املا
ادامه مطلب
ابتدایی96-95

سوالات هدیه آسمان سوم تا آخر درس 14 بروز رسانی شد .94/12/14
برچسبها: سوالات درس به درس همراه با پاسخ هدیه های آسمان پای, 94
ادامه مطلب
مصرف می کند؟

برچسبها: علوم چهارم درس چرا بدن انسان انرزی مصرف می کند, سوال همراه با پاسخنامه
ادامه مطلب
علل بدخطی دانشآموزان
در میان مهارتهای تحصیلی پایه، نوشتن ملموسترین مهارت نام گرفته است. تفاوت نوشتن با سایر مهارتهای ارتباطی این است که نوشتن سندی کتبی از خود به جای میگذارد و جزء مهارتهای ظریف حرکتی است.
خط خوب یکی از مهارتهایی است که باید از سن کم یعنی از دوره پیشدبستانی به دانشآموزان آموخته شود درغیر این صورت بخشی از فرایند یاددهی و یادگیری دچار نقص خواهد شد. آموزش خط باید از خردسالی شروع شود زیرا پایدارتر خواهد بود. از این رو درک صحیح مکانیسمها و عواملی که میتوانند باعث مشکلات دستخط شوند ضروری به نظر میرسد. در بسیاری موارد دیده شده که مشکلات خوانایی دستخط بدون مداخلات درمانی برطرف نمیشود.
عوامل مربوط به دانشآموزان
در میان مهارتهای تحصیلی پایه، نوشتن ملموسترین مهارت نام گرفته است. تفاوت نوشتن با سایر مهارتهای ارتباطی این است که نوشتن سندی کتبی از خود به جای میگذارد و جزء مهارتهای ظریف حرکتی است. میگویند خط هر کسی نشانهای از روح او را در خود دارد و هر کسی را میتوان از خط او شناخت. برای اینکه دانشآموز بتواند نوشتن را به نحو احسن انجام دهد لازم است شرایطی برای نوشتن داشته باشد.
این شرایط عبارتاند از:
1- از رشد ذهنی کافی برخوردار باشد
2. انگیزه کافی داشته باشد
3. از علاقه کافی برخوردار باشد
4. بین چشم و دست هماهنگی باشد
5. هماهنگی حرکتی داشته باشد
6. توانایی تطبیق بدن با فضای اطراف را داشته باشد
7. مفهوم نوشتن از راست به چپ را بداند
اشکال در وضعیت جسمانی:
همچنین وجود بعضی از نارساییها مانند اختلالاتی در عملکرد دست و انگشتان باعث میشود که کودک نوشتن را به طور مطلوب انجام ندهد.
معلولیتهای جسمی و ضایعاتی که در سیستم اعصاب مرکزی یعنی مغز یا طناب نخاعی به وجود میآید و صدمات وارده بر مغز باعث اختلال در نوشتن میشود. این صدمات ممکن است آنقدر خفیف باشد که نتوان تأثیر آن را بر رفتار کودک تشخیص داد یا آنقدر شدید باشد که فعالیت کودک را به میزان پایینی کاهش دهد.
کودک مبتلا به آسیب مغزی ممکن است نشانههای رفتاری وسیعی از خود نشان دهد از جمله عدم هماهنگی و اعمال حرکتی ناقص.
اشکال در وضعیت قرار گرفتن کاغذ:
وضعیت نامناسب کاغذ و دفترچه نسبت به بدن نیز از صحیح نوشتن جلوگیری میکند و در بروز اشکالات مختلف هنگام دستنویسی نقش اساسی دارد.
برخی از دانشآموزان هنگام نوشتن سر خود را بیش از حد به کاغذ نزدیک میکنند و حتی گاهی احساس میشود سر خود را به آن میچسبانند گروهی دیگر دفترچه خود را به حالت زاویهدار و کج قرار میدهند.

ادامه مطلب

برچسبها: انواع انشا در پایه سوم ابتدایی, ارزشیابی درس انشا
ادامه مطلب

برچسبها: روش تدریس کاوشگری, شیوه های نوین تدریس
ادامه مطلب

برچسبها: شعرهای حروف الفبای فارسی برای کلاس اولی ها
ادامه مطلب
عدم اتمام تکالیف و وظایف
بیتوجهی به سخنان و تدریس معلم
حواسپرتی
عدم تمرکز طولانی
خستگی زودرس در کارها
حوصله دانش آموزان بیش فعال زود سر میرود
تغییر در فعالیتهای موردعلاقه
قطع سخنان معلم
عدم رعایت نوبت در کلاس
دویدن دائم و راه رفتنهای بیاجازه در کلاس
بالا رفتن از ارتفاعات و کارهای خطرناک در مدرسه
این مشکل درمان قطعی ندارد اما میشود آن را تخفیف داد. بهصورت معمولی با بالا رفتن سن دانش آموزان مشکل بیش فعالی از بین میرود و اختلال در تمرکز کمتر میشود.
توجه داشته باشید که در بیش فعالی خانواده تقصیری ندارد و مادر زادی است. احتمال ابتلای کودکانی که پدران آنها این مشکل را داشتهاند ۳۵ درصد از کودکان دیگر بیشتر است.
بیش فعالی ممکن است علل پزشکی مثل کمخونی، اختلالات در غده تیروئید یا مشکلات عصبی نیز داشته باشد که باید به پزشک متخصص مراجعه کرد. پزشکان برای درمان این موارد از داروهای خاصی استفاده میکنند؛ اما ما که پزشک متخصص نیستیم. پس باید با روشهای دیگری دانش آموزان بیش فعال را کنترل و هدایت کنیم.
روش های رفتار با دانش آموزان بیش فعال
۱- حساس نشوید:
به پیش فعالی دانش آموزان حساسیت فراوان نشان ندهید، زیرا احتمال دارد برای جلبتوجه باشد.
۲- محیط آرام:
تا میتوانید با روشهایی کلاس را آرام کنید. کودکان بیش فعال در محیط پرسروصدا و شلوغ، تحریکپذیری بیشتری دارند. قصهگویی برای آرامش کلاس معجزه میکند
۳- تمرکز دانش آموزان بیش فعال را به هم نزنید
زمانی که مشغول انجام تکلیفی است با او حرف نزنید. دانش آموزان پیش فعال زود تمرکز خود را از دست میدهند.
۴- برنامهریزی کنید
به او برنامهریزی در کارها را یاد بدهید و کمکش کنید تا برنامهی روزانه برای خودش بنویسد
۵-کارهایش را محدود کنید
تعداد کارهای کمی از او بخواهید. برخی از دانش آموزان بیش فعال در مدرسه کارهای متنوع و زیادی انجام میدهند مثلاً: عضویت در گروه سرود و تئاتر، سرگروه درس علوم، نماینده کلاس، مسئول برقراری نظم در راهرو و… این کار درست نیست. دانش آموزان بیش فعال باید تعداد کارهای محدودتری انجام دهند.
۶-بازی رادار
از او بخواهید «رادار» خود را روی شما قفل کند و چند لحظه ازنظر دور نسازد
۷- بازی نگاهتو برنگردون
نگاه خود را به چشمان او بدوزید و بگویید میخواهیم ببینیم چه کسی بیشتر مقاومت میکند و نگاهش را دیرتر برمیگرداند
۸- بازی حواسپرت کردن
هنگامیکه مشغول بازی است. به او بگویید میخواهم حواست را پرت کنم. مقاومت کن تا حواست پرت نشود.
۹-هماهنگی با خانوادهها
حتماً با خانوادهها هماهنگ باشید. به آنها گزارش بدهید که برای بهبود فرزندشان چهکارهایی انجام میدهید. از خانواده هم بخواهید تا کارهایی که انجام میدهند را به شما بگویند. ارتباط دوستانه بین شما و خانواده دانش آموزان خیلی از مشکلات را حل میکند.
۱۰- تشویق کنید
درصورتیکه احساس کردید با راهکارهای گفتهشده، فعالیتهای اضافی او کم و تمرکزش بیشتر شد، دانش آموز بیش فعال را تشویق کنید.علایم بیش فعالی
کودک غالبا وول می خورد، دست و پایش را تکان می دهد.
غالبا در کلاس یا جاهای دیگری که انتظار می رود بنشیند صندلی خود را ترک می کند.
در جاهایی که مناسبت ندارد راه می رود یا از در و دیوار بالا می رود.
غالبا بازی یا فعالیت هایش پر سرو صداست.
در حال حرکت است و به نظر می رسد موتوری او را به حرکت وامی دارد.
معمولا زیاد صحبت می کند.
نقص توجه
کودک غالبا از توجه به جزئیات ناتوان است.در امور تحصیلی،کار یا سایر فعالیت ها مرتکب اشتباهات ناشی از بی دقتی می شود.
در حفظ و نگهداری توجه بر روی تکالیف یا فعالیت های مربوط به بازی ناتوان است.
هنگام صحبت مستقیم با او به نظر می رسد که گوش نمی کند.
اغلب قادر به پیگیری دستورات و یا اتمام کارها نمی باشد،مثلا تکلیف درسی اش را کامل نمی کند.
معمولا از فعالیت هایی که نیاز به کوشش ذهنی دارد اجتناب می کند.
اغلب وسایل خود را گم می کند.
غالبا محرک های بیرونی حواسش را به آسانی پرت می کند.
در فعالیت های روزمره غالبا فراموش کار است.
تکانشگری
نمی توانند یک پاسخ یا رفتار را علیرغم انتظار عواقب منفی به تاخیر بیاندازد.
دخالت در صحبت ها یا کار دیگران
جواب دادن قبل از اتمام سوال
بی صبری برای منتظر نوبت ماندن

برچسبها: نشانههای عمومی دانش آموزان بیش فعال در کلاس درس, بازي هاي آموزشي و کلاسي
ادامه مطلب
.: Weblog Themes By Pichak :.


