چگونه به كودكاني كه نوشتن تكاليف مدرسه خود مشكل دارند كمك کنیم ؟
🍀 اول علت یابی کنیم , یک مدت او را تحت نظر غیرمستقیم قرار بدهید.
ببینید آیا تمرکز روی کارش دارد!؟
آیا موقع نوشتن زیاد وول می خورد؟
آیا مدام حواسش پرت اطراف می شود؟
آیا بین کار مداد را توی دستش مدام جابجا می کند؟
آیا طرز نشستن او اشتباه هست که زود خسته می شود؟
آیا زیاد پاک می کند؟
آیا به مداد زیاد فشار وارد می کند؟
به ادامه مطلب بروید .
برچسبها: مشکل نوشتن تکالیف
ادامه مطلب
یکی از دلایل مهم کند_خوانی سرگردانی چشم بین خطوط می باشد.
سرگردانی چشم بین خطوط باعث از بین رفتن تمرکز شده و سرعت مطالعه را به طرز چشمگیری کاهش می دهد.
یکی از تمریناتی که منجر به بهبود کندخوانی دانش آموز می شود ؛ استفاده از خط_بر است.
بهترین خط بر انگشت اشاره می باشد. دانش آموز باید با انگشت اشاره خط ها را دنبال کند.
یک باور قدیمی و اشتباه می گوید که خط بردن سرعت مطالعه را کاهش می دهد و یک کار ابتدایی است؛ به طوری که بعضی از خانواده ها فرزندان خود را از خط بردن منع می کنند.
خط بردن تمرکز و سرعت خواندن دانش_آموز را به طرز چشمگیری افزایش می دهد.
دست ورزی
بهبود نوشتن و دستخط
♦ اگر کودک در کنترل دست ورزی دچار مشکلات باشد ، ممکن است این موارد را داشته باشد
👈 گرفتن مداد به صورت نامناسب و کنترل ضعیف و نامناسب مداد.
👈 مشکل داشتن در نگه داشتن و استفاده از قیچی.
👈 تمایل به استفاده از تمام دست برای دستکاری یک شی به جای فقط چند انگشت.
👈 استقامت ضعیف برای فعالیتهای مبتنی بر مداد و قیچی.
👈 داشتن مشکل در انجام کارهای خود مراقبتی ، مانند بستن بند کفش و بستن دکمهها.
👈 داشتن مشکل در گرفتن و رها کردن اشیاء به روش کنترل شده.
👈 دستخط بد و یا کندنویسی و عقب افتادن هنگام نوشتن دیکته
👈 عدم رعایت فواصل خطوط هنگام رنگ آمیزی یا برش دادن اشکال.
👈 داشتن مشکل در باز کردن ظروف یا دربهای بدون سیم.
👌 تمرینات و بازی های فایل رو با دانش آموزان انجام دهید
سوالات مسابقه گلستان احكام
1) كدام امام معصوم (ع) بايد براي فرجش دعا كنيم ؟
الف ) امام علي (ع) * ب)امام مهدي(ع) * ج) امام حسن عسكري (ع) ) * د) امام حسين (ع) *
2)« سبحان ا لله و الحمد ا لله و لا اله الا الله و الله اكبر» ذكر كدام مورد است ؟
الف ) ركوع * ب)تسبيحات اربعه * ج) سجده* د) تشهد *
3)در ركعت آخر هر نماز پس از تشهد چه كاري انجام مي دهيم ؟
الف ) ركوع * ب) سلام * ج) سجده * د) تشهد*
4) نماز مغرب و صبح به ترتيب چند ركعت است ؟
الف ) 2 ركعت - 3 ركعت* ب) 4 ركعت -4 ركعت * ج)3 ركعت - 2 ركعت * د)4 ركعت -3 ركعت*
5) «قد قامت صلاه » براي كدام مورد است ؟
الف ) اذان * ب)سلام* ج) قيام * د) اقامه*
6) بعد از سوره حمد كدام مورد صحيح تر است بخوانيم ؟
الف ) توحيد* ب) ناس * ج) فلق * د) يك سوره كامل قرآن را مي خوانيم*
7) «سبحان الله ، سبحان الله ، سبحان الله » ذكر كدام مورد است ؟
الف ) تشهد * ب) ركوع * ج) سجده * د) مورد ب و ج درست است*
8) به مشغول شدن به ذكر و دعا و قرآن بعد از سلام نماز چه مي گويند ؟
الف ) قيام * ب) تكبير ه الاحرام * ج) نيت* د) تعقيب*
9) كدام يك اصول دين و مذهب نيست ؟
الف ) توحيد * ب) نماز * ج) عدل * د) نبوت *
10) فوت كردن به غذا چه حكمي دارد ؟
الف ) واجب * ب) مستحب * ج) حرام * د) مكروه*
نامو نام خانوادگي ....................كلاس ............... دبستان
علائم نگارش دستوری برای پایه ی دوم ابتدائی :
🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗
1- نقطه .
🔴 در پایان تمام جملات نقطه بکار می رود ، بجز جمله ی پرسشی و تعجبی
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
2- ویرگول یا کاما ،
🔴 میان عبارت ها یا جمله های غیر مستقل بکار می رود
مثال : او با تلاش بسیار ، به مقصود خود رسید .
🔴 به جای مکث کوتاه
مثال : اگر پدرم زود بیاید ، به منزل خاله ام می رویم .
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
3 - دونقطه :
🔴️ قبل از نقل قول
مثال : پدرم گفت : امروز با هم به مدرسه می رویم .
🔴️ جمله یا کلمه ای که می خواهیم معنی کنیم .
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
4- علامت پرسش ؟
🔴️ در پایان جمله های پرسشی
مثال : آیا من می توانم این توپ را به گل تبدیل کنم ؟
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
5- علامت تعجب !
🔴 علامت تعجب ، خطاب ، عاطفی
مثال : خدایا !
هان !
پروردگارت !
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
6- گیومه « »
🔴️ نقل قول کسی را داخل گیومه گذاشته و بعد از بستن نقطه می گذاریم
مثال :
پیامبر فرمودند : «اسم این نوزاد را حسین می گذارم » .

پایه یا کرسی همزه
در قرآن کریم، حرف همزه (ء) بعضی اوقات به تنهایی نوشته می شود مانند: (جاء - شاء) و بعضی اوقات رو یا زیر سه حرف (و ا
ی) از حروف چهارگانه ی والی قرار می گیرد.
به عبارت ساده تر (و ا ی)، کرسی و پایه ی همزه قرار می گیرند که در این صورت، حروف ( و ا ی) خوانده نمی شوند و به جای آن،
حرف همزه خوانده می شود.
مثال حروف همیشه ناخوانا
أکبر إبراهیم قری بئس ذائقة حدائق مومنون

آموزش ربع و نیم ریاضی پایه دوم
در بحث آموزش ربع و نیم
ابتدا چند کلید واژه رو باید برای بچه معنی دار کنیم
آیا بچه شناخت دقیق از ساعت داره یا خیر
آیا بچه مانده به وگذشته است رو می فهمد
آیا بچه معنی ربع و نیم رو می شناسه
در ابتدا اینها رو باید معرفی کرد و آموزش داد
برای این موضوع می توانیم یک فعالیت دست ورزی طراحی کنیم
با کاغذ شفاف یک ساعت بسازیم
یک دایره به چهار قسمت تقسیم بشه
یک تکه با محوریت مرکز دایره رو مشخص کنیم
دایره مثل ساعت به دوازده قسمت تقسیم بشه
ربع منظور یک چهارم رو در حالتهای مختلف به بچه بگیم
حالا اون یک چهارم رو براش ربع تعریف کنیم
حالا اگر بچه می دونه ساعت سه یعنی چی می فهمه که عقربه دقیقه شمار دو ی دوازده قرار می گیره
حالا یک چهارم رو رو ساعت مشخص می کنی و می گی اگر عقربه دقیقه شمار به رو عدد سه قرار بگیرد یعنی چقدر از دایره رو طی کرده می گه ربع دایره
حالا بهش می گم سه و ربع یعنی چی
به همین ترتیب اگر عقربه دقیقه شمار روی نه قرار بگیره
اون یک چهارم رو قرار می دیم می گویم چقدر مونده تا به چهار برسه می گه ربع یا یک ربع مونده
برای نیم هم به همین صورت ادامه می دید
معنی لغات چوپان درست کار
زیاد=خیلی-فراوان
چرا=علف خوردن حیوانات
حرف=سخن
وانگهی=ناگهان
نصیحت=پند و اندرز
سیل=باران شدید
فکر=اندیشه
ناگهان =یهویی
مزد= پاداش درمقابل کار
ناچار=به اجبار
لبخند= تبسم
شروع= آغاز
کلمات مخالف :
زیاد=/=کم
راست گو=/= دروغگو
می فروخت=/= می خرید
درست=/= اشتباه -غلط
شدید=/= ملایم_آرام
بزرگ=/= کوچک
مهارت های دهگانه ضروری برای زندگی کدامند؟

وقتی دانش آموزی می خواهد پروژه طبقه بندی بنویسد چه کار باید بکند؟
ابتدا یک دفتر آماده می کند، نام آن را ((دفتر کارنما )) می گذارد .
با کمک دیگر افراد گروه و مشورت با بزرگتر ها یک موضوع برای کار خود انتخاب می کند . (مثلاً طبقه بندی : برگها – سنگ ها – صدف ها – دانه ها – جانوران – گیاهان – و .... ) در باره اجسام بزرگ و یا خیلی کوچک می تواند از عکس آنان استفاده کند .
ابتدا در مورد هر چه می خواهید بررسی کنید از افرادی که می دانید اطلاعات خوبی در باره آن موضوع دارند سئوال می کنید، مطلب را در دفتر کارنما یاداشت می نمایید ، ( روز تاریخ ساعت مکان و مطلب مورد بحث ) می توانید در باره موضوع از کتاب ها استفاده کنید، اگر خودتان نمی توانید کتاب را خوب بخوانید از یک بزرگتر درخواست می کنید که متن کتاب را برای شما بخواند و مطلب یاداشت کنید .
حالا مثلا می خواهید، طبقه بندی برگ: همراه با بزرگتر خود به پارک یا ... می روید . سعی کنید از برگ هایی که بر روی زمین ریخته تعدادی جمع کنید،اگر خواستیدبرگی از گیاهی جدا کنید،با احتیاط که ساقه آن نشکند .
برگها را به خانه برده در میان لایه های روزنامه باطله و در یک نقطه صاف و گرم قرار داده یک جسم صاف و سنگین روی آن قرار می دهید ، تا برگ ها خشک شود . وقتی برگها کاملا خشک شدند آن وقت آن ها را در پلاستیک های کوچک قرار داده و طرح اولیه طبقه بندی درست می کنید ، باید برای هر نوع طبقه بندی که انجام می دهید دلیل خوبی داشته باشید .
شرح فعالیت های در دفتر کارنما یاداشت می شو د.
ادامه مطلب
مهارت دست ورزی1
اهمیت مهارت دست ورزی در چیست؟
- در هر کودک با توجه به رشد و افزایش درک، ماه به ماه مهارت های مختلفی بروز می کند. یکی از این مهارت ها دست ورزی است که پایه بسیاری دیگر از مهارت ها مثل نقاشی کشیدن و نوشتن محسوب می شود و درواقع شامل به کار گیری عضلات ظریف سر انگشتان است.
از کجا متوجه شویم این مهارت در فرزندمان شکل گرفته یانه؟
- اولین نشانه های مهارت های دستی از قبل از یک سالگی و زمانی که کودک به سمت مادر دست دراز می کند، شروع می شود. با بالا رفتن سن، از یک سالگی به بعد، به شکل قاشق گرفتن در دست و قاشق را به سمت دهان بردن جلوه می کند. از 2 سالگی به بعد، مهارت ها از نظر درکی شناختی هم افزایش پیدا می کند و کودک می تواند با دست جورچین های ابتدایی را بسازد یا اشکال را بلند کند و به کمک مادر داخل محل مورد نظر بیندازد. قبل از 3 سالگی، کودک می تواند از گواش، آبرنگ و رنگ انگشتی استفاده کند و بعد از آن توانایی دست گرفتن ماژیک و مداد را دارد.
کودک در 4 سالگی باید قادر به کشیدن مربع و در 6 سالگی قادر به کشیدن مثلث باشد. از 3 سالگی به بعد کار با قیچی جزو مهارت هایی است که در کودکان شکل می گیرد و مهارت کار با چسب و چسباندن قطعات جداشده از کاغذ هم از مهارت هایی است که کودکان در این سن قادر به انجام آن هستند.
اگر کودکی این مهارت ها را نداشته باشد، تمرین هایی وجود دارد که به او کمک کند؟
- بله از مهارت هایی که به رشد دست ورزی کودک کمک می کند، استفاده از خمیر است. کودک از 3 سالگی به بعد باید کار با خمیر را آغاز کند. مچاله کردن کاغذ هم از این سن به بعد به افزایش مهارت های دستی کودک کمک می کند. باید به کودک فرصت داد از 3 سالگی به بعد دکمه های لباسش را باز کند و ببندد. هرچه مادر کودک را در این زمینه مستقل تر بار بیاورد، بهتراست. در حدود 5.5 تا 6 سالگی، کودک می تواند بند کفشش را ببندد.
پس در 5 سالگی مادر باید مهارت گره زدن را به کودک آموزش دهد. آموزش این کار را باید از گره بزرگ مثل روسری شروع کرد تا به بند کفش رسید و این کار به صرف وقت، صبر و حوصله نیاز دارد. البته بیشتر این مهارت ها در مهد آموزش داده می شود اما اگر کودکی به مهد نمی رود، باید مادر در خانه با او این مهارت ها را کار کند.
ادامه مطلب
مفهومی خواندن یعنی چه ؟
همهی معلمان به شما میگویند مفهومی بخوانید اما ممکن است ندانید که مفهومی خواندن یعنی چه! 🔷مفهومی خواندن یعنی هر جمله را با دقت بخوانید و کلمات کلیدی را پیدا کنید و معنای دقیق آنها را روشن کنید.
👌منظور نویسنده را پیدا کنید، مثال اضافه بزنید (اگر مثالهای شما نامربوط باشد معلوم میشود که مفهوم را درنیافتهاید) و مطالب را به یکدیگر ربط دهید. تفاوتها و تشابهها را تعیین کنید و نکات یک موضوع را دستهبندی کنید.
🔷اگر مطلبی را خوب بفهمید و یاد بگیرید، میتوانید آن را به زبان خودتان بیان کنید و به پرسشهای آن پاسخ دهید.
👌 خودتان را به جای طراح بگذارید و از آن مطلب، سؤال طرح کنید. آن را تجزیه و تحلیل کنید و نموداری از طبقهبندی مطالب رسم کنید (مطالب را دستهبندی کرده و بین مطالب ارتباط برقرار کنید و زیرگروه بودن هر یک را نشان دهید. سعی کنید نموداری مانند درخت دانش رسم کنید تا در حافظهی تصویری شما باقی بماند.) اگر مطلب را خوب بفهمید آن را دیرتر فراموش میکنید.
دکترنوید ملکی

برچسبها: مفهومی خواندن یعنی چه
به پشتکار سنگ تراش فکر کنید.
هر وقت خواستید ناامید شوید به پشتکار سنگتراش فکر کنید که چگونه سنگ به آن بزرگی را میتراشد و به آن شکل میدهد.
ضربهی اول حتی خراش جزئی هم به سنگ وارد نمیشود اما او پشت سر هم صدها و هزاران ضربه میزند.
حتی در مواقعی حرکات او بیهوده به نظر میرسد اما دست از تلاش برنمیدارد و درک کرده که اگر کسی فوراً به نتیجه نرسد معنیاش این نیست که پیشرفت نمیکند، پس از ضربه زدن دست نمیکشد.
زمانی میرسد که سنگ دو نیمه میشود و او باور دارد که تلاش مستمر و امیدواری اش باعث این نتیجهی زیبا شده است.
🔷ناامیدی برای یک فرد موفق معنی ندارد.

دانش_افزایی
سازمان بهداشت جهانی مهارت های دهگانه ای را معرفی کرده است که هر کس باید این توانایی ها را برای داشتن زندگی فردی و اجتماعی موفق کسب کند:
1- مهارت خودآگاهی
2- مهارت همدلی
3- مهارت روابط بین فردی
4- مهارت ارتباط موثر
5- مهارت مقابله با استرس
6- مهارت مدیریت هیجان
7- مهارت حل مسئله
8- مهارتت تصمیم گیری
9- مهارت تفکر خلاق
10- مهارت تفکر نقادانه

ادامه مطلب
یک مطلب کاربردی :
ه_آخر_چسبان_ه_آخرتنها :
(ـه آخر چسبان ) و ( ه آخر تنها ) در آخر كلمه هايي كه مصوت )اِ (دارد قرار مي گيرد که:
اولاً : بدون ( ـه و ه ) معني ندهد مانند : كوزه , پروانه , دانه , ستاره , پرنده ،مدرسه،استفاده ، پاكيزه ،ميوه ، آماده ، به ،سايه ،پنبه و ...
ثانياً : اگر كلمه ي قبل از (اِ) معني دهد و منتظر كلمه ي ديگري نباشد , نيز (ـه آخر چسبان يا ه آخر تنها ) مي گيرد .
مانند : كرده , بوده , خورده , زده , نامه , دسته , شده , آمده , بسته , ....
____________________________
اي_مستقل
اگر بعدازكلمه هايي كه صداي آخر آنها مصوت (ـه) آخر چسبان يا(ه)آخر تنها باشد,صداي(اي ) بيايد آن را به شكل جديد مي نويسيم : ( اي)
اگر اسم ( اي ) باشد : معناي كلمه ي جديد, نكره است و بر يكي , دلالت دارد .
مثال : خانه + اي ( خانه اي) به معناي يك خانه است.
مثال:دانه اي،كوزه اي،پروانه اي، كاسه اي ، ستاره اي ، پرنده اي ،مدرسه اي ، ميوه اي ،دسته اي ، سايه اي ،پنبه اي ،اندازه اي ،نامه اي ، لاله اي ،جوجه اي ...
كلماتي مانند : رفته , خورده , ديده , شده , خوانده , بسته , بوده , كرده و ...
كه از ريشه ي فعل ( ماضي ساده سوم شخص مفرد + ( ـه , ه )) درست شده است: در صورتي كه به آخر آنها (اي) اضافه شود : اولاً به ماضي نقلي تبديل مي شود . ثانياً فعل دلالت مي كند بر اين كه فعل از دوم شخص مفرد (تو ) صورت گرفته است ..


آداب سخن گفتن در قرآن
برخي از آيات قرآن كه در آنها از در مورد سخن گفتن و آداب آن صحبت به ميان آمده است به شرح زير است:
چه كسي گفتارش نيكوتر است از كسي كه به سوي خدا دعوت مي كند؟ «وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِمَّنْ دَعا إِلَي اللّهِ... ». (سوره فصلت/33)
سلام كردن، بهترين شروع براي آغاز سخن با مؤمنان: «وَ إِذا جاءَك الَّذينَ يؤْمِنُونَ بِاياتِنا فَقُلْ سَلامٌ عَلَيكمْ...». (سوره انعام/54)
سلام، اولين سخن ملائكه هنگام قبض روح پاكان: «الَّذينَ تَتَوَفّاهُمُ الْمَلائِكةُ طَيبينَ يقُولُونَ سَلامٌ عَلَيكمْ...». (سوره نحل/32)
آدمي زير زبانش پنهان است: «...فَلَمّا كلَّمَهُ قالَ إِنَّك الْيوْمَ لَدَينا مَكينٌ أَمينٌ». (سوره يوسف/54)
پاكان، در سخن گفتن نيز به پاكي هدايت يافته اند: «وَ هُدُوا إِلَي الطَّيبِ مِنَ الْقَوْلِ...». (سوره حج/24)
كساني مورد شفاعت قرار مي گيرند كه گفتارشان مورد رضايت خداوند باشد: «يوْمَئِذٍ لاتَنْفَعُ الشَّفاعَةُ إِلاّ مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمنُ وَ رَضِي لَهُ قَوْلاً». (سوره طه/109)
محكم و مستدل حرف بزنيد: «يا ايهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوااللّهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَديدًا». (سوره احزاب/70)
در نصيحت ديگران سخن گفتن با نرمي احتمال تأثيرش بيشتر است: «فَقُولا لَهُ قَوْلاً لَينًا لَعَلَّهُ يتَذَكرُ أَوْ يخْشي». (سوره طه/44)
با پدر و مادر بزرگوارانه سخن بگوييد: «...وَ قُلْ لَهُما قَوْلاً كريمًا». (سوره اسراء/23)
با مردم به نيكي سخن بگوييد: «...وَقُولُوا لِلنّاسِ حُسْنًا...». (سوره بقره/83)
سخنان را بشنويد، اما به بهترينش عمل كنيد: «...فَبَشِّرْ عِبادِالَّذينَ يسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ...». (سوره زمر، 17ـ18)

ادامه مطلب




توانایی های ذهنی مورد نیاز برای کودک 6 ساله
مهارت های مورد نیاز برای کودک کلاس اول ابتد ایی
ادامه مطلب
.: Weblog Themes By Pichak :.


