انواع الگو های تدریس


1. الگوی تدریس کاوشگری Inquiry Teaching
2. الگوی تدریس 5Eبر اساس ساخت گرایی
3. الگوی تدریس یادگیری از طریق همیاری (Cooperative Learning)
4. الگوی تدریس یادسپاری (Memorizing)
5. الگوی تدریس پیش سازمان دهنده.(advance organizer)
6. الگوی تدریس دریافت مفهوم Attaining concept
7. الگوی تدریس بدیعه پردازی یا نوآفرینی Synergetic
8. الگوی تدریس مبتنی بر نظریه فرا شناخت Meta cognition
9. الگوی تدریس مبتنی بر IT
10. ………..

کاوشگری یعنی چه؟
کاوشکری هنر و دانش پرسیدن و پاسخ دادن به سوالات است که مستلزم مشاهده و اندازه گیری، فرضیه سازی، تفسیر ، مدل سازی و مدل آزمایی است . این کار به تجربه ، تامل ، شناخت نقاط قوت و ضعف روش های خاص خود بستگی دارد (1)


برچسب‌ها: الگوی روش تدریس کاوشگری, الگوهای نوین تدریس, انواع الگو های تدریس

ادامه مطلب
تاريخ : پنجشنبه بیست و هشتم آبان ۱۳۹۴ | 19:54 | نویسنده : ن. رضایی |
   

abtedaei.blogfa.comاول تا ششم ابتدایی رضایی

 

اهداف ارزشیابی توصیفی سوم ابتدایی تمام دروس  ریاضی ،علوم، مطالعات ، هدیه آسمان، هنر، فارسی خوانداری و نوشتاری ، تربیت بدنی و جدول اهداف سطوح عملکردی تمام دروس همکاران گرامی حتما از این فایل برای راهنمایی در طی سال تحصیلی استفاده کنید .

با تشکر رضایی موفق و پیروز باشید.

 


برچسب‌ها: اهداف ارزشیابی توصیفی پایه سوم ابتدایی تمام دروس, مقیاس های اندازه گیری

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه بیست و ششم آبان ۱۳۹۴ | 14:22 | نویسنده : ن. رضایی |

  توصیه هایی برای داشتن یک تدریس موفق و رضایت بخش


1- با توکل به خدا و نام خدا کلاس را شروع کنیم.
2- اخلاص در عمل تدریس و تقوا را رعایت کنیم.
3- زمان هر جلسه تدریس را در نظر داشته باشیم تا با کمی یا زیادی وقت مواجه نشویم.
4- وقت کلاس را به مطالب بیهوده و کم فایده صرف نکنیم.
5- سعی کنیم ساعت تدریس را تغییر ندهیم.
6- به هنگام تدریس، نشاط روحی و عاطفی خود را حفظ کنیم.
7- با خوشرویی تدریس کرده و همواره چهره بشّاشی داشته باشیم.
8- احساسات و عواطف دانش آموزان را جریحه دار نکنیم.
9- تلاش کنیم فضایی عاطفی بوجود آوریم.
10- سعه ی صدر داشته باشیم و از فضل فروشی بپرهیزیم.
11- وفای به عهد، خوش قولی و تواضع در تدریس را از یاد نبریم.
12- به هنگام تدریس؛ آرامش خود را حفظ کنیم.
13- از قضاوت ناصحیح نسبت به دانش آموزان پرهیز کنیم.
14- اشتباهات خود را توجیه نکنیم.
15- از علماء ،بزرگان و شخصیتهای دینی با احترام نام ببریم.
16- از به کار بردن کلمات خارج از نزاکت بپرهیزیم.
17- پرگوئی نکنیم، در واقع آنقدر بگوئیم که می توانیم بشنویم.
18- رازدار و محرم اسرار دانش آموزان باشیم.
19- از تعصب بیجا بپرهیزیم.
20- از دانش آموزان توقعات بیش از اندازه نداشته باشیم.
21- رسا و روان بودن کلمات و جملات را رعایت کنیم.
22- از داشتن تکیه کلام پرهیز کنیم.
23- در تدریس ذوق و سلیقه به کار ببریم.
24- آرام و شمرده تدریس کنیم.
25- ساده تدریس کنیم ؛اما عمیق.
26- در املاء کلمات دقت کنیم و کلمات را صحیح روی تابلو بنگاریم.
27- ذوق و استعداد دانش آموزان را شناسایی و هدایت کنیم.
28- بین دانش آموزان رقابت سالم و مثبت ایجاد کنیم.
29- در برخوردها عدل و انصاف را رعایت کنیم.
30- به دانش آموزان توجه و نگاه یکسان داشته باشیم.
31- با دانش آموزان همدردی کنیم.
32- از تشویق به موقع غافل نشویم.
33- سخن دانش آموزان را بی مورد قطع نکنیم.
34- کارها و فعالیتهای مربوط به کلاس را بین دانش آموزان تقسیم و به آنها مسئولیت بدهیم.
35- در هنگام موعظه ، خود را مخاطب اصلی قرار دهیم.
36- به مقررات محیط آموزشی احترام بگذاریم.
37- سعی کنیم کردار و رفتار خوبی از خود نشان دهیم.
38- پیش از تدریس، شناختی اجمالی از وضعیت ، موقعیت و سطح معلومات دانش آموزان بدست آوریم.
39- بیش از اندازه در کار دانش آموزان ، خود را دخالت ندهیم.
40- به کار خویش ایمان داشته باشیم.
41- سعی کنیم شخصیت علمی و اجتماعی خویش را پیش دانش آموزان سبک نکنیم.
42- مقررات خشک و افراطی را زا کلاس دور کنیم.
43- نسبت به فعالیت دانش آموزان بی تفاوت و بی توجه نباشیم.
44- در تدریس از گروه گرائی و خط بازی خودداری کنیم.
45- بر موضوعات درسی ، تسلط و از آن اطلاع کافی داشته باشیم.
46- در افزایش آگاهیها و محتوای علمی و درسی خود بکوشیم.
47- به سؤالات دانش آموزان با لحن خوب و مناسب پاسخ دهیم.
48- مطالعه پیش از تدریس و آمادگی قبلی جهت تدریس داشته باشیم.
49- برنامه ریزی درسی داشته باشیم.
50- از ابتکار و خلاقیت در تدریس استفاده کنیم.
51- از روشهای تدریس و نحوه ی به کار گیری آنها آگاه باشیم.
52- به کیفیت شروع ، ادامه و پایان درس توجه داشته باشیم.
53- به هنگام تدریس مطالب ، تنوع را فراموش نکنیم.
54- از تجربیات درسی و تدریس دیگران استفاده کنیم.
55- در هر درس مطالب نو وتازه ای بیان کنیم.
56- سعی کنیم دانش آموزان در ارتباط با درس فعالیت عملی داشته باشند.
57- دانش آموزان را نسبت به یادگیری درس تشنه کنیم.
58- در صورتی که احساس خستگی در چهره دانش آموزان مشاهده کردیم، از ادامه تدریس خودداری کنیم.
59- سعی کنیم همواره اشکالات تدریس خود را رفع کنیم.
60- موضوع و عنوان درس را در ابتدای تدریس مشخص و بازگو کنیم.
61- درس را مرحله به مرحله تدریس کرده و از شاخه به شاخه پریدن بپرهیزیم.
62- بیش از اندازه ی معمول به جزوه ، کتاب و یا متن درس نگاه نکنیم.
63- از طرح شبهات و اشکالات بدون جواب بپرهیزیم.
64- جمع بندی درس را در انتها فراموش نکنیم.
65- از داشتن لحنی یکنواخت و تن صدای ثابت بپرهیزیم.
66- در هنگام تدریس ، در یک مکان ثابت توقف نکنیم.
67- دقت کنیم تمرینها یا مسائل ( تکالیف) در حد توان دانش آموزان باشد.
68- در هنگام تدریس از وسائل و امکانات آموزشی موجودحداکثر بهره را ببریم.
69- در هنگام تدریس حتی الامکان از مثال استفاده کنیم.
70- خلاصه ی درس را در انتهای تدریس بازگو و از دانش آموزان نیز بخواهیم.
71- ظاهری آراسته و منظم داشته باشیم و در نظر بگیریم که زیبایی ،سادگی است .
72- در کارهایمان نظم داشته باشیم تا الگوئی مناسب برای دانش آموزان باشیم.
73- نتایج ازمونها را بررسی کنیم تا نقاط ضعف و قوت را بیابیم.
74- در هنگام خشم، بر احساسات و عواطف خود غلبه کنیم.
75- در تمام کارهای خود ، قاطعیت و برش داشته باشیم.
76- دانش آموزان را در بالا رفتن از نردبان علم و دانش یاری کنیم.

منبع: از کتاب روش های نوین تدریس 


برچسب‌ها: ضعف ادراکی بینایی, دانش آموزان

ادامه مطلب
تاريخ : دوشنبه بیست و پنجم آبان ۱۳۹۴ | 22:40 | نویسنده : ن. رضایی |
روش تدریس فارسی خوانداری سومابتدایی تمام دروس 95-94

 


برچسب‌ها: روش تدریس فارسی خوانداری سوم ابتدایی تمام دروس 95, 94

ادامه مطلب
تاريخ : دوشنبه بیست و پنجم آبان ۱۳۹۴ | 20:58 | نویسنده : ن. رضایی |

طرح درس علوم سوم ابتدایی 

 

طرح درس علوم سوم ابتدایی وب لاگ آموزشی اول تا ششم ابتدایی رضایی


برچسب‌ها: 94

ادامه مطلب
تاريخ : دوشنبه بیست و پنجم آبان ۱۳۹۴ | 19:57 | نویسنده : ن. رضایی |
مفاهیم منتخب آموزشی آداب و مهارت های زندگی اسلامی طرح کرامت در دوره ی ابتدایی 

اول

1-یادخدا( ارتباط با خدا)

2- تشکر ،صداقت ( ارتباط موثر)

3- خوشرویی ( روابط بین فردی )

4- خانواده ( همدلی )

5- مدیریت شادی ( مدیریت هیجانات )

6- مشورت ( تصمیم گیری )

7- نظم ( انضباط اجتماعی)

8- قناعت (عزت نفس )

 


 

دوم

1-وفای به عهد( ارتباط موثر)

2-ادب و مهرورزی ( روابط بین فردی )

3-شجاعت (شرافت)

4-احسان و صله رحم ( همدلی)

5-مدیریت غم مدیریت خشم ( مدیریت هیجانات )

6-قانون مداری ( انظباط اجتماعی )

 


 طرح کرامت حسن ظن وب لاگ اول تا ششم ابتدایی رضایی

abtedaei.blogfa.com دبستان شهید جمران طرح کرامت امانت داری

 

abtedaei.blogfa.com دبستان شهید جمران

سوم ابتدایی 

1- امانت داری و خیر خواهی (ارتباط موثر)

2-حسن ظن(روابط بین فردی )

3-حیاء (شرافت)

4-دوستی و مدارا(همدلی )

5- مشارکت یا مسئولیت پذیری ( انظباط اجتماعی)

6- مناعت طبع( عزت نفس)

 


چهارم 

1-تقوی اخلاص ( ارتباط با خدا)

2- رازداری (ارتباط موثر)

3- عفو( روابط بین فردی )

4-عفت و غیرتمندی( شرافت )

5- چشم پوشی و صبر( مدیریت هیجانات)

6- دور اندیشی ( انضباط اجتماعی )

7- رضایت مندی ( عزت نفس)

 


پنجم 

1-توبه امیدواری ( ارتباط با خدا)

2- آبروداری (شرافت )

3-حل مساله توکل (تصمیم گیری )

4-انصاف امر به معروف (انضباط اجتماعی )

5- آزادگی (عزت نفس )

 

 

 


برچسب‌ها: موضوع طرح کرامت دوره ابتدایی, معرفی کامل شهر تهران و اطلاعاتی درباره ی بزرگراه ه

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه بیست و دوم آبان ۱۳۹۴ | 15:34 | نویسنده : ن. رضایی |
الگوی تدریس دریافت مفهوم

 


برچسب‌ها: الگوی تدریس دریافت مفهوم

ادامه مطلب
تاريخ : پنجشنبه بیست و یکم آبان ۱۳۹۴ | 20:22 | نویسنده : ن. رضایی |
تاريخ : چهارشنبه بیستم آبان ۱۳۹۴ | 21:21 | نویسنده : ن. رضایی |
تاريخ : سه شنبه نوزدهم آبان ۱۳۹۴ | 16:44 | نویسنده : ن. رضایی |
نمونه سوالات احکام نماز برای دانش آموزان

 


برچسب‌ها: نمونه سوالات مسابقات احکام نماز برای دانش آموزان

ادامه مطلب
تاريخ : دوشنبه هجدهم آبان ۱۳۹۴ | 16:50 | نویسنده : ن. رضایی |
الگوی روش تدریس یاران در یادگیری(شیوه های نوین تدریس )

 


برچسب‌ها: الگوی روش تدریس یاران در یادگیری, شیوه های نوین تدریس

ادامه مطلب
تاريخ : یکشنبه هفدهم آبان ۱۳۹۴ | 18:47 | نویسنده : ن. رضایی |
الگوهای تدریس :روش ایفای نقش

 


برچسب‌ها: الگوهای تدریس, روش ایفای نقش

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه شانزدهم آبان ۱۳۹۴ | 21:11 | نویسنده : ن. رضایی |
مقاله در باره پیش فعالی علل و عوامل آن کمک به درمان پیش فعالی

 


برچسب‌ها: پيش فعال, راه‌حل‌هاي پيشنهادي مسئله پیش فعالی, تشخيص بيش فعالي, دلايل بيش فعالي

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه شانزدهم آبان ۱۳۹۴ | 14:41 | نویسنده : ن. رضایی |
الگوی تفکر استقرایی ( شیوه های روش تدریس نوین )

 


برچسب‌ها: معرفي الگوي روش تدريس استقرائي

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه پانزدهم آبان ۱۳۹۴ | 14:45 | نویسنده : ن. رضایی |
تاريخ : جمعه پانزدهم آبان ۱۳۹۴ | 12:56 | نویسنده : ن. رضایی |
آموزش های متفاوت املا به دانش آموزان ابتدایی

 



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه نهم آبان ۱۳۹۴ | 16:8 | نویسنده : ن. رضایی |
واحد پول تمام کشورها همراه با پرچم آنها

 

 

آموزش جدول ضرب بسیار آسان برای سومی ها 

 

 

 

 

 

 

 

 


برچسب‌ها: فهرست واحد پول کشورها همراه با پرچم کشورشان, آموزش جدول ضرب بسیار آسان برای سومی ها

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه هشتم آبان ۱۳۹۴ | 14:42 | نویسنده : ن. رضایی |
آموزش برای نوشتن یک طرح درس 

راهنماي زير تنها راه نوشتن طرح درس نيست، بلکه مروري کلي بر مهمترين و کليدي ترين نکات پديد آوردن طرح درس است. با دنبال کردن گام به گام راهنمايي هاي زير مي توانيد علاوه بر درست کردن طرح، شرح هر يک از اجزاي طرح درس را نيز ياد بگيريد.

اولين چيزي که بايد در نظر بگيريد، موضوعي است که مي خواهيد درس بدهيد. اين موضوع بايد بر اساس استانداردهاي آموزشي تدوين شده باشد. در ضمن بايد بدانيد که براي چه پايه اي طرح درس مي نويسيد و اين نکته را تا پايان کار در ذهن خود داشته باشيد و تخميني هم از زمان لازم براي تدرس انجام دهيد تا در بودجه بندي زمان به شما کمک کند. وقتي موضوع را مشخص کرديد، بايد به اين مساله فکر کنيد که چطور مي خواهيد آن را درس بدهيد. حالا وقت آن است که سري به کتاب معلم درستان بزنيد و ببينيد که چگونه مي توان استانداردهاي خاص آن درس را رعايت کرد. اين کار بسيار ارزشمند و لازم است، چون شما را مطمئن مي کند که همه آنچه آموزش و پرورش کشور از يک معلم انتظار دارد را به بچه ها آموخته ايد. 

2 -براي اينکه مطمئن شويد طرح درس شما درست همان چيزي را که مي خواهيد آموزش مي دهد، بايد اهداف روشن و مشخصي تدوين کنيد. دقت داشته باشيد که اهداف نبايد فعاليتهايي باشند که در طرح به کار برده ايد، بلکه بايد نتايج آموزشي آن فعاليتها باشند. مثلا اگر مي خواهيد جمع کردن 2+3 را به کلاس ياد بدهيد، هدف شما چنين خواهد بود: " دانش آموزان مي توانند نشان دهند که چطور 2 را با 3 جمع مي کنند ".


برچسب‌ها: گام های مهم برای نوشتن یک طرح درس مناسب, روشهای نوین تدریس

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه پنجم آبان ۱۳۹۴ | 18:12 | نویسنده : ن. رضایی |
http://sheklakveblag.blogfa.com/ پریسا دنیای شكلك ها

چگونه در درس املا بازخورد بدهیم؟

معلم توانا به عنوان متخصص تعلیم و تربیت با علت یابی غلط دانش آموز که در کدام گروه قرار می گیرد به درمان درد دانش آموز در درس می پردازد. به عنوان مثال دانش آموزی که در املا کلمه «برادر» را به صورت «برارد» می نویسد. ایشان متوجه می شود که اشکال دانش آموز مربوطه به حافظه توالی است و درمان آن این است که بخش و صدا کشی را با ایشان بیشتر کار کند .
دانش آموزی که کلماتی که حروف عربی دارند را غلط می نویسد می فهمد که این نوع اشکال مربوطه به حافظه دیداری است که بیشترین اشکال دانش آموزان کشور ماست، برای درمان آن برخی معلمان در هر درس زیر این گونه کلمات خط می کشند. این گونه کلمات در هر درس شاید 20 کلمه بیشتر نباشند آن ها را در یک برگ (کلمات سه درس) بنویسیم و به دانش آموزانی که مشکل حافظه دیداری را دارند بدهیم و از آن ها بخواهیم بعد از نوشتن تکالیف هر روز این کلمات را که شاید سه سطر هم نباشد در زیر تکالیف بنویسند و هروزدر عرض 2 دقیقه این کلمات به صورت مستمر توسط دانش آموزان قرائت گردد.
اما در خصوص نحوه ی بازخورد به املا
به عنوان مثال دانش آموزی که نقطه و دندانه را کم یا زیاد می گذارد بعد از نوشتن کلمه تحسین (آفرین و توانسته اید بیشتر کلمات را درست بنویسید و ... ) دست روی اشکال می گذاریم و می نویسیم : «در گذاشتن نقطه یا دندانه دقت کن» و اگر به تعداد نقطه و دندانه حرف مورد نظر هم اشاره کنیم خیلی بهتر است.
دانش آموزی که نوع اشکال آن حافظه شنیداری است مثلا کلمه ی «مسواک» را «مسباک» می نویسد یا برخی کلمات را جا می اندازد یا آخر کلمه را درست نمی نویسد مثلا کلمه ی «گفتند» را «گفتن» می نویسد . با بررسی میزان شنوایی دانش آموز که آیا گوش هایش درست می شنوند یا یکی از گوش هایش افت شنوایی دارد و ... با تماس اولیایشان به پزشک متخصص ارجاع می دهیم و در صورت سالم بودن گوش در نحوه گفتن دیکته خود تجدید نظر می کنیم و یا برخی دانش آموزان کلمه را به صورت غلط تلفظ می کنند و با شنیدن تلفظ صحیح توسط معلم باز هم موقع نوشتن غلط می نویسند در صورتی که اولیایشان باسواد باشند پس از نوشتن جمله عاطفی که نشان از موفقیت او در نوشتن برخی از کلمات به شکل صحیح است می نویسیم « کلماتی که غلط نوشته ای در خانه با بزرگترهای خود تلفظ کن و از روی آن بنویس.»
دانش آموزی که نوع اشکال آن حافظه توالی است مثلا «مادر» را «مارد» می نویسد بعد از تشویق ایشان به خاطر نوشتن کلمات صحیح می نویسیم: «موقع نوشتن ابتدا به دقت بخش کن و پس از صداکشی بنویس» یعنی با این کار هم درد را تشخیص داده ایم و هم درمان را ارائه داده ایم . ما با نوشتن این جمله خاطر نشان می کنیم که اولیای محترم فرزند شما در بخش و صداکشی اشکال دارد و اگر کلمه را درست بخش و صدا کند دیگر در املا اشکال نخواهد داشت.
اگر دانش آموزی کلمه ی «شُد» را «شود» و «گفت» را «گوفت» می نویسد با توجه به آن چه در بخش اشکالات املایی گفته شد این گونه دانش آموزان مشکل آموزشی دارند یعنی این ها تفاوت «او – و» را با «اُ ُ» نمی دانند. معلم متخصص پس از مشخص کردن غلط دانش آموز به جای آن که بگوید از روی این کلمات چندین بار بنویسد به ایشان تفاوت «او – و» را با «اُ ُ» آموزش می دهد و استثنائات را هم به تدریج آموزش می دهد. می توان گفت این اشکال املایی مربوط به معلم اوّل بوده که در کلاس دوم نمود پیدا کرده است. اما بعد از بیان موفقیت ایشان به طور خلاصه می توان این گونه بازخورد داد: « پسر یا دختر خوب بدونه در این کلمات به جای «او – و» از «اُ ُ» استفاده می کنیم.»
در خصوص دانش آموزانی که همیشه تمام کلمات را درست می نویسند هم می توانیم از بازخوردهایی که به صورت شعر هست استفاده کنیم و هم از خودمان در یک جمله کوتاه موفقیت وی را تبریک بگوییم . مثلا « شما در نوشتن دیکته توانا هستید!» و... البته اگر در هر دفعه از جملات متنوع و متفاوتی استفاده کنیم خیلی بهتر است.
شاید این سوال از طرف شما مطرح شود که نوشتن این گونه بازخوردها وقت زیادی می برد و برای گفتن 2 یا 3دیکته در طول هفته امکان دادن این گونه بازخوردها نیست. در جواب عرض می شود لازم نیست ما هر هفته 2 یا 3 بار دیکته بگوییم ، بدون این که بازخورد به دانش آموزان بدهیم. اگر یک دیکته در هر هفته با ارائه بازخورد مناسب باشد بهتر از دیکته هایی است که پشت سر هم در طول یک هفته گفته می شود.
اشکال عمده نظام ارزشیابی گذشته در کنار نقاط قوت آن ، همین مساله بود تدریس برای ارزشیابی بود نه ارزشیابی برای تدریس . همیشه شکست های دانش آموز در قالب امتحان های پی در پی به سر دانش آموزان کوبیده می شد بدون آن که علت یابی شود که چرا دانش آموز در دیکته این کلمات را غلط می نویسد و یا مثلا در ریاضی چرا نمی تواند مساحت مستطیل را بنویسد؟
اگر معلمان ما در هر ارزیابی و آزمون یک چک لیست تجزیه و تحلیلی از آزمون داشته باشند که در آن مشخص شود که هر دانش آموز در کدام قسمت ضعف دارد و در کدام قسمت قوت ، برنامه ریزی برای رفع ضعف ها آسان می شود یعنی معلم می تواند قسمت هایی که بیشتر دانش آموزان ضعف دارند را مجدداً تدریس نماید و با این کار بیشتر ضعف ها رفع می شود .
منبع :روان شناسی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی

 


برچسب‌ها: بازخورد در درس املا دانش آموزان, طرح درس و مراحل اجرای آن

تاريخ : سه شنبه پنجم آبان ۱۳۹۴ | 17:7 | نویسنده : ن. رضایی |